آسپیرین احتمال مرگ ناشی از سرطان را کاهش می دهد‎

101

 بدون تردید سرطان یکی از شایع ترین و کشنده ترین بیماری های امروز بشر در سراسر دنیا است؛ بیماری که سالانه قربانیان بسیاری می گیرد و هم چنان راهی برای درمان قطعی آن یافت نشده است. به همین خاطر دانشمندان به دنبال روش هایی هستند که بتواند در عین کم خرج بودن، مؤثر نیز باشد. تلاش هایی که نتایج جالبی به دنبال داشته است. آسپیرین قرصی ساده است که در خانه های اغلب ما پیدا می شود؛ اما همین قرص به ظاهر ساده می تواند نقشی کلیدی در کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان داشته باشد. این قرص شگفت انگیر بر سرطان های روده، سینه و پروستات تأثیری به مراتب بیشتر دارد. نتایج تحقیقات انجام شده بر 130 هزار بیمار بالای 32 سال کهاز انواع سرطان رنج می بردند حکایت از آن دارد که؛ مصرف آسپیرین می تواند تا 7 درصد احتمال مرگ زنان را کاهش دهد. این رقم برای مردان تا بیش از 11 درصد افزایش می یابد.




بیشترین میزان اثر گذاری این دارو، در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ مشاهده شد. در این گروه خطر مرگ زنان تا 31 درصد و مردان 10 درصد کاهش پیدا می کند. اتفاقی که نشأت گرفته از مصرف هر روزه قرص آسپیرین است. در خصوص بیمارنی که از سرطان سینه رنج می برند این رقم 11 درصد؛ در مردان مبتلا به سرطان پروستات این عدد 23 درصد است. لازم به ذکر است که آسپیرین روی مردان که به سرطان ریه دچار شده اند تأثیری مشابه دارد.


اگرچه نقش آسپیرین در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان به اثبات رسیده است؛ با این حال مصرف روزانه و میزان دریافتی این دارو باید تحت نظارت پزشک و با تجویز او باشد.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب