بیشترین بروز فاویسم ازسن یک تا 5 سالگی

90

فاویسم (Favism) بیماری ارثی است که در اثر نقص آنزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز ایجاد شده و ‏موجب کم خونی در مبتلایان می شود. این بیماری واگیردار نیست و توسط کروموزم X منتقل می شود.خستگی، ضعف شدید، بی قراری، دل درد، رنگ پریدگی، گاهی تب، کم خونی و تغییر رنگ در ادرار از علائم بیماری فاویسم است. این علائم معمولا به طور ناگهانی 24 تا 48 ساعت پس از مصرف مواد اکسیدان دار بروز می کند. 


این بیماری در کودکان باید جدی گرفته شود؛ زیرا کم‌ خونی ناشی از بیماری در صورت عدم ‌کنترل به موقع می ‌تواند آسیب جدی به برخی از اعضای بدن مانند کلیه زده و مشکلاتی را برای آنان بوجود آورد. 


 اگر هموگلوبین فرد مبتلا کمتر از هفت باشد این فرد نیاز به تزریق خون دارند اما اگر هموگلوبین آنها بین 7 تا 9 باشد و ادرار فرد مریض هم تیره باشد این فرد هم نیاز به تزریق خون دارد و در صورتیکه هموگلوبین بالای 9 باشد فرد را فقط تحت نظر می گیریم.زنان معمولا ناقل بیماری هستند و عمدتا پسرها مبتلا به ‌آن می شوند و در دخترها این بیماری از شدت و شیوع کمتری برخوردار است.مصرف برخی داروها مانند اسپرین و کوتریموکسازول همانند باقلا، علائم بیماری را آشکار می کند و اگر فرد بیمار آنها را استفاده نکنند تا آخر عمر هیچ مشکلی پیدا نمی کنند.داروها در صورت مصرف سبب آشکار شدن علائم این بیماری می شوند اما در خصوص باقلا این طور نیست و در نوع شدید بیماری حتی استشاق گرده های باقلا تازه سبب آشکار شدن بیماری می شود.


باقلا همانند سایر مواد اکسیدانی در بروز علائم این بیماری نقش دارند اما به دلیل مصرف بیشتر باقلا، اثر بیشتری در آشکار شدن علائم این بیماری دارد. 


درمان اصلی بیماری فاویسم را پیشگیری از مصرف مواد اکسیدانی مانند باقلا می باشد. . اگر فرد مبتلا به فاویسم از مواد غذایی دارای مواد اکسیدان استفاده نکند اصلا دچار مشکلی نخواهد شد.باقلا در خانه نگهداری نکنند و حتی این افراد از کنار مزارع باقلا هم عبور نکنند.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب