عواملی که باعث کاهش پلاکت خون می شود

93

پلاکت ها، اجزای کوچک مسطحی هستند که در خون وجود دارند و از بقیه سلو ل های خونی بسیار کوچک ترند. این ساختارها حاوی آنزیم هایی هستند که باعث انعقاد خون می شوند.در این مقاله می خواهیم به عوامل کاهش پلاکت خون بپردازیم.


وظیفه اصلی پلاکت ها جلوگیری از خون ریزی و خارج شدن گلبول قرمز از داخل رگ است. علامت Plt در آزمایش خون نشان دهنده تعداد پلاکت ها در هر میلی لیتر مکعب خون است و عدد مربوط به آن معمولا بزرگ ترین عدد برگه آزمایش خون است.


پلاکت بین ۱۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار در هر میلی مترمکعب خون برای بزرگسالان طبیعی است. در نوزادان این مقدار کمی بیشتر است. همچنین پلاکت زیر ۵۰ هزار یا بیشتر از یک میلیون غیر طبیعی است و نیازمند توجه خاص است.


دسته بندی علل کاهش پلاکت خون


نارسایی مغز استخوان


نارسایی مغز استخوان یا سرکوب مغز استخوان حالتی است که همه سلول های خونی مانند گویچه سرخ، گویچه سفید و پلاکت دچار کاهش تولید می شوند. به همین دلیل ما در بیماران همزمان کم خونی، ضعف ایمنی و اختلال انعقاد خون داریم.


کمبود تغذیه ای


کمبود مواد مورد نیاز خون سازی منجر به اختلال در تولید پلاکت نیز می شود. از جمله این موارد می توان به آهن اشاره نمود که نقش مهمی در خون سازی بدن دارد.


عفونت های ویروسی


برخی عفونت های ویروسی می توانند موجب کاهش پلاکت خون شوند. برای مثال زمانی که فردی در مرحله حاد بیماری ایدز قرار دارد یعنی ۲ الی ۴ هفته پس از ورود ویروس به بدن، ممکن است با علائمی مواجه شود که از جمله آن ها کاهش گلبول های سفید خون و پلاکت ها می باشد.


انعقاد داخل عروقی منتشر


اختلال انعقادی منتشر که به معنی فعال شدن سیستم انعقاد خون به صورت منتشر در رگ های مختلف بدن است. حالتی خطرناک و کشنده است که به دلایل مختلفی مانند سرطان، بیماری های زنان، عفونت، مسمومیت و مارگزیدگی رخ می دهد. همزمان مصرف پلاکت‌ها و پروتئین‌های انعقادی باعث کاهش آنها در پلاسما شده و امکان دارد که منجر به خونریزی شدید شود.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب