توستسترون و موارد مصرف آن

62

تستوسترون (Testosterone) از هورمون‌های استروئیدی بدن است که ساختمان اصلی سازنده آن را کلسترول تشکیل می‌دهد. تولید تستوسترون پیش از دو ماهگی جنین در رحم مادر آغاز گشته و در تعیین نرینگی یا مادینگی آن نقش دارد. تولید این هورمون در دوره بلوغ جنسی افزایش یافته و عامل اصلی تغییرات فیزیکی این دوران به‌شمار می‌آید. به طور متوسط بدن هر مرد ۲۰ برابر بیشتر از بدن هر زن تستوسترون تولید می‌کند هرچند به دلیل متابولیسم بیشتر سطح پلاسمایی این هورمون در مردان فقط هفت برابر زنان است.


تستوسترون مهمترین هورمون مردانه و بسیار مؤثر در رشد و تکامل اندام‌های جنسی و بروز صفات ثانویه جنسی مانند رویش موی صورت، بم شدن صدا، ریزش موی مدل مردانه و خواص آنابولیک مانند رشد عضلات و توده استخوانی می‌باشد. این هورمون باعث جهش رشد در نوجوانان و توقف رشد قدی با بستن صفحات رشد در دو انتهای استخوان‌ها می‌شود. تستوسترون باعث ساخته شدن بافت‌ها می‌گردد. محل اصلی ساخت و ترشح این هورمون در بدن مردها بیضه است هر چند که مقدار کمی در غده فوق کلیوی هم تولید می‌شود. در زنان این هورمون در تخمدان و غده فوق کلیوی سنتز می‌شود


علایم کاهش هورمون تستوسترون


با بالا رفتن سن مرد اندازه تستسرون او آرام آرام رو به کاهش می‌گذارد. عوامل مختلفی باعث کاهش تستوسترون در مردان می‌شود که یکی از شایع‌ترین علل آن، افزایش سن است. اُفت روابط جنسی از شایع‌ترین علایم ناشی از کاهش تستوسترون است. علایم دیگر شامل افسردگی، تغییر در توان شناسایی افراد، کاهش انرژی، کاهش میل جنسی، کاهش تحرک، پرخاشگری، عدم تمرکز، درد عضلانی، گر گرفتگی و بی خوابی بعد از غذا خوردن می‌باشد.


خانم‌ها نیز در اثر کاهش سطح این هورمون آنابولیک در بدنشان دچار مشکل می‌شوند. کاهش تستوسترون سبب از بین رفتن تعادل بین تستوسترون و استروژن می‌گردد که نتیجه آن افزایش چربی بدن، کندی متابولیسم، کاهش استقامت و پوکی استخوان است.


قرص تستوسترون دارویی برای جبران کمبود این هورمون


اگر میزان تستوسترون خون شما کم باشد و به علاوه دارای علائم کمبود تستوسترون باشید، پزشک مصرف تستوسترون را برای شما تجویز می کند. البته باید گفت همه افراد دارای میزان کم تستوسترون، نیاز به درمان ندارند. شما باید از خطرات و فواید این درمان آگاه باشید. بنابراین برای سنجش تستوسترون به متخصص اورولوژیست و یا متخصص غدد مراجعه کنید. هورمون تستوسترون در اشکال مختلفی برای درمان موجود می باشد، مثل تزریقی، ژل، چسب و قرص.


توجه: مردانی که از تستوسترون استفاده می‌کنند، باید برای تشخیص علایم اولیه سرطان پروستات، به طور مرتب توسط پزشک متخصص معاینه شوند.


توجه: در مردان مسن، استفاده بلندمدت از تستوسترون ممکن است باعث سرطان پروستات گردد.


مقدار و نحوه مصرف قرص تستوسترون


قرص تستوسترون هر 12 ساعت یک بار و در لثه و بالای دندان‌های پیشین قرار می‌گیرند. این قرص همانند ژل، حل می‌شود و به آرامی تستوسترون را آزاد می‌کند. لازم به ذکر است که قرص‌های لثه‌ای باعث ایجاد طعم تلخ، سوزش دهان، حساسیت لثه‌ها و سردرد می‌شوند که این موارد با گذشت زمان بهتر می‌شوند.


توجه: هنگامی که از قرص‌های تستوسترون استفاده می‌کنید، می‌توانید غذا بخورید.


افراد زیر نباید تستوسترون استفاده کنند


مردانی که دارای سرطان پروستات و یا سینه هستند.


مردانی که دارای بیماری‌های قلبی کنترل نشده می‌باشند.


مردانی که دارای آپنه خواب درمان نشده می‌باشند.


مردانی که دارای مقدار زیاد گلبول‌های قرمز خونی می‌باشند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب