درمان های خانگی و گیاهی فوق‌العاده برای کمردرد

29

کمردرد دردی آزار دهنده است که ناگهان ظاهر می شود و درمان کمردرد را واجب می سازد. مثلا کمی خم شده اید تا وسیله ای بردارید یا بسته خریدتان را به خانه آورده اید. کاری به سن و سال هم ندارد. دردی که در ستون مهره ها بخصوص قسمت کمر با شدت تمام  قدرت حرکت را از ما می گیرد. عضلات باسن هم درگیر شده و درد تا پاها هم کشیده می شود. حالا چه دیسک چه سیاتیک باشد اولین کاری که باید انجام دهید استراحت مطلق است. ولی به هر حال باید درد را آرام کرد.

علت ایجاد کمر درد

گرفتگی عضلات ناشی از کمبود ویتامین و استرس، تغذیه نامناسب، عدم فعالیت بدنی و ضعیف ماندن ماهیچه ها، آرتریت، فعالیت بدنی بسیار سنگین، بارداری، برداشتن اجسام سنگین و نشستن اشتباه از جمله عوامل بروز کمردرد است.

دردی که مانع از انجام فعالیت های عادی روزانه مان می شود. احتمالا یکی دو هفته ما را در رختخواب نگه می دارد و درد زیادی را باید تحمیل کنیم. ولی با این چند راهکار خانگی درمان کمردرد می توانید آن را برطرف کنید و دوباره فعالیت های روزانه تان را انجام دهید.

    زنجبیل

از زنجبیل م یتوانید برای درمان کمردرد بهره ببرید. به دلیل خاصیت ضد تورمی یکی از درمان های خوب و بی ضرر خانگی محسوب می شود.

    با یک شاخه ریشه زنجبیل که به چند قطعه کوچک تقسیم کرده اید چای درست کنید. حداقل بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد. بعد از آن که حرارت اش به دمای اتاق رسید با عسل میل کنید. هر روز ۲ تا ۳ بار از این چای استفاده کنید.
    می توانید آن را رنده ریز کرده به صورت خمیر درآوردید و روی محل درد بگذارید و بعد از ۵ دقیقه با روغن اکالیپتوس چرب کنید. اگر پوست خیلی حساسی دارید فقط از روش اول استفاده کنید
    ریحان

برگ های ریحان که خوشبختانه ما ایرانی ها در میان سبزیجات از آن استفاده می کنیم قدرت تسکین درد دارد.

    ۸ تا ۱۰ برگ ریحان را با یک لیوان آب بجوشانید تا نصف آب لیوان تبخیر شود. بعد از ولرم شدن آن با مقدار بسیار کمی نمک ( البته اگر فشار خون دارید بدون نمک) مخلوط و میل کنید. برای یک درد معمولی می توانید یک بار و اگر درد شدید است روزی سه بار از این محلول گیاهی استفاده کنید.
    روغن های گیاهی
    ماساژ با روغن های گیاهی مثل روغن اکالیپتوس، روغن بادام، روغن زیتون یا روغن نارگیل هم تاثیر خوبی دارد. ولی قبل از ماساژ روغن را کمی گرم کنید و به آرامی روی قسمتی که درد دارد ماساژ دهید.

    سیر

این ماده پرخاصیت اگر این بو را نداشت. ولی به احتمال زیاد همین بو است که باعث این همه خاصیت شده است.

    دو تا سه حبه سیر خام را صبح ناشتا میل کنید
    روغن سیر درست کنید: هر روغن گیاهی که در خانه دارید – بهتر است روغن کنجد یا روغن خردل باشد  – روی شعله ملایم بگذارید ۸ تا ۱۰ حبه سیر در روغن بیندازید و بگذارید تا سیرها قهوه ای شود. بعد آن را از روی شعله بردارید و وقتی درجه حرارت به دمای درجه اتاق رسید روغن را به آرامی روی قسمت کمر دردتان ماساژ دهید. بعد از یک ساعت یک حمام آب گرم بگیرید.
    یخ

کمپرس سرد درشروع درد همیشه تاثیر خوبی دارد. اگر یخ در دسترس تان نیست از بسته های سبزیجات یخ زده ای که در فریزر دارید استفاده کنید.

    قطعات یخ یا بسته های سبزیجات را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و دور آن را با حوله بپوشانید . حالا آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی محل درد بگذارید. این کار را چند بار می توانید تکرار کنید. بهتر است روز اول هر نیم ساعت کمپرس سرد بگذارید. روز دوم از کمپرس گرم استفاده کنید.
    بابونه

یک چای بابونه داغ گرفتگی عضلات را کاهش داده و باعث آرامش اعصاب ماهیچه ها می شود. از تی بگ یا بابونه خشک هر دو می توانید استفاده کنید.

    یک تی بگ یا یک قاشق غذاخوری بابونه را در یک لیوان آب داغ گذاشته بعد از ۱۰ دقیقه میل کنید. این چای را می توانید تا ۳ بار در روز آماده و میل کنید.
    شیر

شیر به دلیل داشتن کلسیم باعث تقویت استخوان ها و ماهیچه ها می شود.

    مرتب شیر میل کنید. می توانید آن را با کمی عسل مخلوط کنید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که شیر باعث نفخ شکم تان می شود آن را با کمی رازیانه به اندازه نصف قاشق چای خوری میل کنید. البته چون رازیانه گیاه زنان است، توصیه می شود آقایان از این گیاه استفاده نکنند.

یادمان باشد داروهای گیاهی کمی به زمان نیاز دارد تا اثر خود را بگذارد. ولی خوبی اش این است که عوارض جانبی ندارد. سعی کنید یک روش خوراکی و یک روش روغن درمانی را با هم استفاده کنید. معمولا روز اول تاثیر آن ها را متوجه می شوید ولی اگر بعد از دو روز تغییری نکردید و کمردرد هم چنان شما را اذیت می کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

پست های اخیر از درد مفاصل/ستون فقرات :
 آشنایی با تاندونیت مچ دست
درد مفاصل/ستون فقرات 1398.10.15
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب