کم عارضه‌ترین روش درمان سرطان مشخص شد

56

 


براکی‌تراپی به دلیل داشتن چشمه‌هایی با برد کوتاه، کمترین مقدار نفوذ انرژی به بافت‌های اطراف، روش خوبی برای درمان سرطان است.

 


آمار سرطان در کشور روبه افزایش است که یکی از دلایل آن مربوط به هرم جمعیتی است البته افزایش سن عامل ابتلا به سرطان محسوب نمی شود اما باید در نظر داشت هرم جمعیتی کشور جوان است و این جمعیت روز به روز به سمت میانسالی پیش می رود.


 


آمار رو به رشد سالمندی نیازمند ورود فناوری های نوین سلامت


 


فزایس سن و تغییرات زیستی بدن اگر سبک زندگی سالمی را طی نکرده باشد با میانسالی بیماری‌ها و تشدید عوارض گوناگونی را نجات می دهد و این خود باعث افزایش آمار سرطان در آینده خواهد بود.


 


با ارتقا سطح بهداشت، واکسیناسیون و روش های تشخیص و درمانی افزایش طول عمر آدمی، افزایش آگاهی مردم، پزشکان و مسائل تشخیصی در گام های نخستین باعث شناخت هرچه بیشتر سرطان و آمارهای روبه رشد آن شده است و از سویی دیگر آمارعفونت های تنفسی، زایمان‌های ناموفق و مرگ و میر نوزادان و افراد در سنین مختلف تا حدودی کمتر و افراد بیشتری به سن میانسالی و کهنسالی می رسند که این آمار نیازمند ملاحظات بیشتری است.


 


براکی‌تراپی بهترین روش درمانی سرطان


 


براکی تراپی نوعی روش درمانی است که با استفاده از کاشت مواد رادیواکتیو در درون تومور یا اطراف تومور انجام می شود و مزیتش نسبت به درمان های خارجی اشعه درمانی این است که ازچشمه‌هایی با برد کوتاه ، نفوذ انرژی به بافت های اطراف کمتر و دقتش بالاتر خواهد بود بنابراین بافت های اطراف و ارگان های حساس کمتر آسیب خواهد دید.


 


در رادیوتراپی یک دستگاه از بیرون حاوی یک منبع اشعه و یک تیوپ اشعه است که با بازتاب اشعه از بیرون به سمت هدف،  ناچارا این اشعه باید از بافت‌ها عبور کند تابه ارگان اصلی برسد که درگیری سایر بافت ها را به همراه خواهد داشت اما در روش براکی‌تراپی یا تله تراپی با تقسیم این جهت‌های اشعه سعی می‌کنیم که تمرکز را در مرکزیت تومور ایجاد و بافت های اطراف را حفظ کنیم و با کاشت مواد بیهوشی،کاشت یک اپراتورهدایت کننده در محل، شکست اشعه و انرژی را به داخل بدن و اطراف تومور آزاد می‌کنیم.


 


آمار سرطان در حال افزایش است و باید روش های تشخیصی و درمانی که فناوری های نوین در آن مطرح شده است را در مراکز درمانی به کار ببریم و از آموزش آگاهی به مردم در خصوص سبک زندگی سالم و پیشگیری غافل نشویم.


 


از جمله مشکلات عمده براکی‌تراپی چشمه‌های رادیواکتیوی کوتاه‌ مدت است که ۳ ماه بیشتر اعتبارنداشته و بعد از مدتی قدرت و کارایی خود را از دست میدادند و از سویی دیگر در اثر آب پاشی هسته اتم در نتیجه هر ۳ ماه تا ۴ ماه ما باید چشمه را تعویض نماییم که با توجه به نواسانات سیاسی و تحریمی راهکارهایی را برای این موضوع در نظر گرفتیم. 


 


 با توجه به اهمیت فناوری و تجهیزات در بحث‌های تشخیصی و درمانی، محققان کشور از چشمه های رادیواکتیو مثل کبالت با طول عمر بیشتر از پنج سال در روش های جدید درمانی و براکی‌تراپی استفاده می کنند که امید است با بکارگیری از نظرات محققان داخلی و خارجی بیش از پیش در بهره مندی از روش هاو تکنولوژی های درمان سرطان گام برداریم.


 


 

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب