چقدر با مصادیق کودک آزاری آشنا هستید؟

44

گرسنگی امان طفل معصوم را بریده، تنها راه ارتباطش با دنیای آدم بزرگ‌ها سر و صدایی است که از خود بروز می‌دهد، جیغ می‌زند، گریه می‌کند تا شاید کسی به فریادش برسد، جثه کوچکش بیش از این تحمل گرسنگی را ندارد. اما این بار به جای نوازش مادر یا آغوش پر مهر پدر، سیلی‌های بی‌امان دستی زمخت بر سر و صورتش می‌نشیند.


متاسفانه گاهی در برخی خانواده‌ها دیده می‌شود که کودکان بی‌دفاع مورد آزار و اذیت والدین و اقوام قرار می‌گیرند که ناآشنایی با حقوق کودک و انواع آزار، کمک به این کودکان را با مشکل مواجه می‌کند.


بسیاری از کودکان به هنگام مورد آزار قرار گرفتن از آزار بودن این عمل مطلع نیستند.


کودک آزاری انواع مختلفی دارد، برخی افراد تصور می‌کنند کودک آزاری تنها جنبه جسمی دارد، در حالی که کودک آزاری در قالب‌های مختلف از جمله ممانعت از تحصیل می‌تواند توسط بزرگترها انجام شود.


کودک آزاری به رفتارهایی اطلاق می‌شود که منجر به آزار جسمانی،‌ روانی، عاطفی و ذهنی کودک شده و در مراحل رشد طبیعی و سلامت کودک اختلال ایجاد می‌کند.


در مجموع کودک آزاری به دو دسته کودک آزاری جسمی و روانی تقسیم می‌شود که در ماده سه و چهار قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در سال 81 مصوب شده و این عمل جرم محسوب می‌شود.


قبل از سال 81 درباره کودک آزاری قانون خاصی در کشور وجود نداشت، و مصادیق آن منطبق با قانون مجازات اسلامی حسب مورد حد یا قصاص بود.


کودک آزاری جنسی بر خلاف شیوع و وخامتی که دارد به صراحت از سوی مقنن، پیش‌بینی نشده است مگر آن‌که کودک آزاری جنسی با هدف اقتصادی انجام شود که از مصادیق کودک آزاری ماده چهار محسوب می‌شود.


عنصر روانی کودک آزاری در سوء نیت عام یعنی به قصد ارتکاب رفتار کودک‌ آزاری است به این معنی که قصد داشته باشد فعلی را که منجر به کودک آزاری است، انجام دهد.


در بیشتر کشورها کودک آزاری جرم محسوب می‌شود و مجازات سنگینی برای آن وضع شده است، به گونه‌ای که در آلمان اگر کودک آزار بیش از 25 سال سن داشته باشد با نظر کمیسیون پزشکی، با استفاده از دارو وی را عقیم می‌کنند.


کودک آزاری احتیاج به شاکی خصوصی نداشته و رضایت کودک نیز در نهایت باعث تخفیف مجازات می‌شود.


هر کسی به محض مشاهده کودک آزاری می‌تواند به عنوان مطلع مراتب را به دادستان اطلاع دهد که دادستان نیز مسوولیت پیگیری این موضوع را بر عهده دارد.


حتی قانون‌گذار طبق ماده 6 قانون حمایت از کودک، افراد و مراکز نگهداری کودک را موظف کرده است که در صورت مشاهده کودک آزاری مراتب را اعلام کنند، در غیر این صورت به علت این ترک فعل به مجازات حبس تا 6 ماه و یا جزای نقدی تا پنج میلیون ریال محکوم می‌شوند.


نوع شایع کودک آزاری تنبیه بدنی کودک توسط بزرگترها به ویژه والدین است که در قانون مجاز شمرده شده، اما تنبیه توسط پدر دارای حد متعارف بوده در غیر این صورت کودک آزاری محسوب می‌شود.


 تنبیه توسط والدین باید به هدف تأدیب و تربیت کودک باشد،‌ هر چند خارج از حد متعارف آن نیز حسب مورد دارای مجازات خواهد بود، البته امروزه علمای علم تربیتی و روانشناسان، تأدیب به روش تنبیه را غلط می‌دانند.


 قانون برگرفته از فقه بوده و قوانین حمایتی بیشتری برای کودکان وضع شده که از جمله آنها می‌توان به سلب مسوولیت کیفری، حمایت در امور مالی و ممنوع کردن ازدواج زودرس قبل از بلوغ اشاره کرد.


 


بررسی ابعاد گوناگون شخصیت مجرم و شخص آزار دیده بسیار مهم است، چرا که با دانستن این شخصیت‌ها بسیاری از شبهات برطرف می‌شود.


هرگونه خرید و فروش و بهره‌کشی و به کار گیری کودکان به منظور ارتکاب اعمال خلاف از قبیل قاچاق،‌ ممنوع و مرتکب حسب مورد علاوه بر جبران خسارت وارد شده نیز به 6 ماه تا یک سال زندان و یا جزای نقدی از ده میلیون ریال تا 20 میلیون ریال محکوم خواهد شد.


هرگونه صدمه و آزار و اذیت شکنجه جسمی، روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی،‌ جسمی و ممانعت از تحصیل کودکان از موارد کودک آزاری محسوب می‌شود و مرتکب به سه ماه و یک روز تا 6 ماه حبس و یا 10 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.


خانواده‌ها فرزندان‌شان را به افرادی که اعتماد ندارند نسپارند.


دوران کودکی یکی از دوره‌های مهم رشد یک فرد است، بنابراین باید خانواده‌ها فرزندان‌شان را حتی برای مدتی کوتاه به افراد غیرقابل اطمینان نسپارند.مهدکودک‌ها، قابل اعتمادترین مکان برای نگهداری فرزندان هستند


مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها افراد قابل اطمینانی برای سپردن فرزندان محسوب می‌شوند اما بهترین مکان مهدکودک‌هاست.


برخی از آزار و اذیت‌ها توسط برخی از خویشاوندان درجه دو صورت می‌گیرد بنابراین توصیه می‌شود که خانواده‌ها فرزندان‌شان را به افراد قابل اعتماد بسپارند.


وی تصریح کرد: کودک آزاری انواع مختلفی از جمله جسمی، عاطفی و جنسی است که در بیشتر مواقع کودک آزاری جنسی در موقعی اتفاق می‌افتد که کودک به افراد غیرقابل اعتماد سپرده شود که این موضوع بر رشد کودک تاثیر می‌گذارد، به گونه‌ای که به هنگام ازدواج نیز دچار مشکل می‌شود.


باید خانواده‌ها به فرزندان‌شان قدرت نه گفتن را آموزش دهند تا در صورتی که یکی از اعضای خانواده و اقوام او را در معرض کودک آزاری قرار داد بتواند با قدرت نه گفتن از این کار ممانعت کند.


در برخی موارد افراد با لمس برخی از اعضای کودکان آنها را مورد آزار قرار می‌دهند که خانواده‌ها باید کودکان را آگاه کنند، چرا که این عمل تاثیر سوء بر روحیه کودک دارد و تا بزرگسالی این آزار بر روحیه‌اش اثر می‌گذارد.


کودک آزاری عاطفی شامل تحقیر کردن کودک در جمع و مسخره کردن است.


ازدواج زودرس،‌ ممانعت از تحصیل، وادار کردن به کار از موارد دیگر کودک آزاری است.


http://www.isna.ir/news/92023020292/%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%82-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%AF


 

پست های اخیر از دکتر زهرا عباس زاده :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب