بعدازظهر، بهترین زمان برای جراحی قلب است

79


اگر قرار است قلبتان را زیر تیغ جراحی ببرید، بهترین زمان را برای این کار انتخاب کنید. دانشمندان می گویند برای جراحی قلب، بهتر است ساعت از نیمروز گذشته باشد.جدیدترین مطالعات نشان داده است کسانی که عمل قلب باز را به هنگام صبح انجام می دهند بسیار بیشتر از کسانی که عصر، قلب خود را به تیغ جراح می سپارند در معرض خطر و آسیب هستند و تمام اینها به دلیل ساعت بدن است.


ساعت زیستی بدن به ما کمک می کند که در طول روز تنظیم بدن خود را در دست داشته باشیم. این ساعت برای بیدار شدن، خوابیدن و غذا خوردن ما تصمیم می گیرد. به گفته دانشمندان یکی دیگر از کارهای ساعت بدن، تصمیم گیری بر سر بهترین زمان برای بهبود پیدا کردن از جراحی های سنگین و بزرگ است.


هفته نامه پزشکی لنست به تازگی مطالعه ای را منتشر کرده است که نشان می دهد حدود 300 ژن در بدن وجود دارند که ساعت زیستی ما را به آسیب قلبی پیوند می زنند. همچنین بین این ساعت و اینکه یک فرد چقدر در معرض آسیب دیدن قلب و رویدادهای مهم مثل حمله قلبی پس از عمل قلب قرار دارد رابطه برقرار است.


به گفته نویسنده فرانسوی این مطالعه، آسیب هایی که پس از حراجی به قلب وارد می شود بیش از همه در میان افرادی شایع است که صبح، عمل قلب انجام داده اند، نه بعداز ظهر. دلیل این امر، بخشی از سازوکار زیستی ورای این آسیب است که در آن، ساعت زیستی و ژن های بنیادین کنترل کننده این ساعت دخیل هستند.


محققان با بررسی سوابق پزشکی 596 نفر که نیمی از آنها صبح و نیمی دیگر عصر عمل قلب داشتند به این یافته ها رسیدند. همچنین بررسی رخدادهای مهم دیگر مانند حمله قلبی یا مرگ ناشی از حمله قلبی در سال های 2009 تا 2015 نشان داد تعداد کسانی که صبح عمل کرده بودند بیشتر از آنهایی که عصر عمل داشتند رخدادهای ناخوشایند مثل آسیب به بافت قلب را تجربه کرده بودند. در واقع آزمون هایی که روی نمونه بافت های قلب 30 بیمار (که 14 نفر از آنها صبح و 16 نفر، عصر عمل کرده بودند) نشان داد نمونه هایی که بعد از ظهر جراحی شده بود وقتی در شرایط مشابه پر شدن قلب با خون قرار گرفتند، با سرعت بیشتری توانایی خود را برای انقباض به دست آوردند.


به باور محققان، این مطالعه نشان می دهد که قلب، در معرض اثرپذیری از ساعت زیستی بدن است و نتایج پس از جراحی ها تأکید می کند که چه بسا قلب ما به هنگام صبح برای ترمیم شدن، ضعیف تر از عصرها عمل کند.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب