متهم اصلی پیدایش آلزایمر و زوال عقل !

59

طی تحقیقات، التهابات بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی ممکن است با کوچک شدن مغز مرتبط باشد. در حقیقت روابطی بین التهابات بدن و زوال عقل وجود دارد. به طور کلی با افزایش جمعیت، تعداد بیماران مبتلا به زوال عقل رو به افزایش رفته است. در سال ۲۰۰۶ تعداد ۲۶۰۰۰۰۰۰ نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا بودند. که این بیماری را می توان به عنوان شایع‌ترین نوع زوال عقل به شمار آورد. انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ چهار برابر افزایش پیدا کند. در حقیقت می‌توان گفت که از هر ۸۵ نفر ۱ نفر به زوال عقل مبتلا خواهد شد.


مبارزه با زوال عقل


در حال حاضر چند نوع ماده مخدر برای درمان زوال عقل وجود دارد که فقط علائم ظاهری این بیماری را کاهش می‌دهند. در حقیقت این بیماری هیچ گونه درمانی ندارد.


یکی از بزرگترین مشکلات پژوهشگران در این است که بیماری زوال عقل بدون هیچ گونه علامت و نشانه‌ای سال‌های طولانی رشد و توسعه پیدا می کند و بیمار از وجود بیماری بی‌اطلاع می ماند. این بدان معنا است که شخص بیمار همواره به این بیماری مبتلا می‌باشد و در درک دقیق دچار اختلال و مشکل می‌شود.


عوامل تشدید کننده زوال عقل چیست ؟


ارتباط التهابات بدن و آلزایمر و زاوال عقل


بعضی از عوامل، خطر ابتلا به زوال عقل را تشدید می‌کنند. به عنوان مثال افرادی که یک نسخه از ژن آپولیپوپروتئین E (ApoE) را دارا می باشند، بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.


افراد سیگاری و کسانی که فشار خون بالا دارند و همچنین مبتلایان دیابت احتمال بیشتری در ابتلا به این بیماری خواهند داشت.


اما التهابات در دوران کهولت سن یکی از برترین دلایل مبتلا شدن به این بیماری شناخته شده است. به این ترتیب که برخی از دانشمندان بر این باور هستند که التهابات زودرس می تواند یک سری از اختلالات را در طول زمان ایجاد کند که یکی از آن‌ها انقباضات مغزی و در نهایت زوال عقل است.


رابطه بین التهابات و زوال عقل


ارتباط التهابات بدن و آلزایمر و زاوال عقل


التهابات علاوه بر زوال عقل ممکن است منجر به افسردگی شود. در صورتی که التهابات عواقب ناشی از عملکرد مغز را تحت تاثیر خود قرار دهند، در طولانی مدت منجر به تغییراتی در ساختار مغز شده و بیماری های مغزی از جمله زوال عقل را به همراه خواهد داشت.


طی تحقیقات و مطالعاتی که بین ۱۰۵۰ نفر در بخش مطالعات میانسالی در هنولولو آسیا صورت گرفت، نشان داده شد که : نشانگرهای التهابی ممکن است منجر به بیماری های محیطی و همچنین بیماری های مغزی مرتبط با زوال عقل شوند. این فرآیند  تا هنگام بروز بیماری، علائم بالینی قابل اندازه گیری ندارند.


اخیرا محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور یک پژوهش انجام داده است که طی آن رابطه التهابات و زوال عقل را مستحکم تر نشان می دهد. یکی از پزشکان مجرب این تیم از ۱۶۳۳ شرکت کننده که در رنج سنی ۵۳ سال بودند ، نمونه خون گرفتند و میزان پنج شاخص زیستی موجود در خون،  مانند گلبول های سفیدشان را اندازه گیری کردند. همچنین طیف وسیعی از عملکرد های مغزشان را در آزمون حافظه مورد بررسی قرار دادند.


افرادی که از پنج شاخص زیستی التهاب، سه شاخص یا بیشتر را دارا بودند میزان ۵ % حجم مغزشان پایین تر از دیگران بود و می‌توان گفت که ۵% از مغز این افراد به خصوص ناحیه هیپوکامپ به بیماری آلزایمر نزدیک تر شده بود.


با توجه به نتایج آزمایشات، التهابات در طول عمر متوسط هر انسان بعد از دهه های ۵۰ در مغز تاثیر خواهد گذاشت. در واقع هر نوع تغییرات التهابی در شاخص های نام برده سبب کاهش حجم هیپوکامپ به اندازه ۱۱۰ میلیمتر مکعب  خواهد شد. سایر نقاط مغزی نیز در بیماری آلزایمر به اندازه ۵۳۲ میلیمتر مکعب کاهش پیدا می‌کند.


این نتایج نشان می‌دهد که التهابات در نیمه عمر ممکن است به زودی منجر به تغییراتی در مغز شود که نشانه آلزایمر و یا سایر بیماری‌ها نظیر زوال عقل است.


حافظه و زوال عقل


در تست های حافظه از شرکت کنندگان خواسته شد که ۱۰ کلمه را به خاطر بسپارند و به تجزیه و تحلیل آن بپردازند. محققان دریافتند، افرادی که بیش از سه نشانه بروز زوال عقل دارند، در به خاطر آوردن کلمات با مشکل مواجه می شوند و تنها ۵ کلمه را می توانند به خاطر بسپارند.


پزشکان اهمیت حافظه را در مورد با زوال عقل این گونه توصیف می‌کنند : ” فرآیندهایی که منجر به از دست رفتن سلول‌های مغزی می‌شود از چندین دهه قبل از شروع علائم بیماری ، فعالیت خود را شروع می‌کنند. در واقع چندین دهه قبل از بروز بیماری تخریب حافظه در حال شکل‌گیری است که در میانسالی خود را به راحتی بروز می‌دهد.”


با تمام این یافته‌ها باز هم محدودیت‌هایی در پیشگیری از زوال عقل  وجود دارد که همه بسته به زمان اندازه گیری آن می‌باشند. هر چند که التهابات تاثیرات بسیار قوی بر این بیماری دارند ولی دانشمندان در تلاش هستند که با از بین بردن التهابات از ضعف مغز پیشگیری کنند تا شاید بتوان از بروز آلزایمر در سنین بالا جلوگیری کرد.

پست های اخیر از بیماری آلزایمر (Alzheimer's disease) :
 زوال عقل و نقایص قلبی
بیماری آلزایمر (Alzheimer's disease) 1397.11.16
 واکسن مقابله با آلزایمر تولید شد
بیماری آلزایمر (Alzheimer's disease) 1397.09.07
 نکات تغذیه ای طب سنتی برای پیشگیری از آلزایمر
بیماری آلزایمر (Alzheimer's disease) 1397.08.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب