اگر ورم معده دارید حتما بخوانید! ۴ درمان طبیعی برای گاستریت

24

به التهاب و ناراحتی لایه مخاطی معده گاستریت و یا همان ورم معده گفته می‌‌شود. گاستریت یا حاد است و یا مزمن، و علامت بسیار رایج آن احساس سوزش در حین غذا خوردن می‌باشد.
البته گاستریت بیماری سختی نیست و از راه‌های مختلف، مثلاً خوردن دارو و یا دوری از عوامل ایجاد کننده، می‌تواند درمان شود. اما یکی از بهترین درمان‌های طبیعی گاستریت، توجه به رژیم غذایی است. در ادامه در این مقاله در نت‌نوشت به علائم گاستریت و برخی درمان‌های طبیعی آن می‌پردازیم.

به التهاب و ناراحتی لایه مخاطی معده گاستریت و یا همان ورم معده گفته می‌‌شود. گاستریت یا حاد است و یا مزمن، و علامت بسیار رایج آن احساس سوزش در حین غذا خوردن می‌باشد.

البته گاستریت بیماری سختی نیست و از راه‌های مختلف، مثلاً خوردن دارو و یا دوری از عوامل ایجاد کننده، می‌تواند درمان شود. اما یکی از بهترین درمان‌های طبیعی گاستریت، توجه به رژیم غذایی است. در ادامه در این مقاله در نت‌نوشت به علائم گاستریت و برخی درمان‌های طبیعی آن می‌پردازیم.



علائم شایع ورم معده

    احساس سوزش در بالای شکم، خصوصاً در حین خوردن غذا
    معده درد
    تهوع
    استفراغ
    نفخ
    کاهش اشتها
    در برخی موارد تغییر وزن
    سکسکه
    تغییر ظاهر مدفوع (مثلاً تیره‌تر شدن مدفوع)

۴ درمان طبیعی برای کاهش علائم گاستریت
۱- غذاهایی که می‌بایست از مصرف آن‌ها پرهیز شود:

یکی از مهم‌ترین درمان‌های طبیعی برای هر بیماری دوری از عوامل آن است. این قاعده برای گاستریت نیز صادق است. به عنوان مثال، افرادی که به گاستریت مبتلا هستند در صورت مصرف غذاهای فرآوردی شده احساس بسیار بدی را تجربه می‌کنند. این قضیه به هنگام مصرف غذاهای سرخ شده، تند و داغ نیز اتفاق می‌افتد. افزون بر این موارد، یک رژیم غذایی فقیر از مواد مغذی، می‌تواند موجب التهاب شده و نتیجتاً سندروم روده تحریک پذیر را سبب شود و این امر به همراه کمبود مواد مغذی به معنای بدتر شدن علائم گاستریت خواهند بود.

چند توصیه برای کاهش علائم گاستریت:

    محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده
    جایگزینی غذاهای فرآوری شده با غذاهای تازه (همچون میوه‌جات و سبزیجات ارگانیک)
    پرهیز از نوشیدن نوشابه‌های شیرین. در عوض نوشیدن ۸ لیوان آب در هر روز
    به جای مصرف ۲ وعده‌ی بزرگ در طول روز، ۴ یا ۵ وعده‌ی کوچک‌تر داشته باشید. در واقع، افزایش تعداد وعده‌ها و کاهش میزان هر وعده را تجربه کنید. همچنین به هیچ وجه از وعده‌ی صبحانه صرف نظر نکنید. و آخر آن‌ که آخرین وعده‌ی غذایی خود را ۳ ساعت پیش از خواب مصرف کنید.
    نکته‌ای دیگر که در باب غذاهای مضر ذکر آن لازم است این است که بهتر است علائم خود را پیگیری کنید و ببینید که مصرف برخی خوراکی‌ها بر روی آن‌ها تأثیر منفی دارند یا نه. برخی از خوراکی‌هایی که می‌توانند اوضاع را بدتر کنند عبارتند از: گوجه، فلفل، الکل، چای، لبنیات، مرکبات و کافئین. لذا تمرکز بیشتری بر روی تأثیر مصرف این خوراکی‌ها بر علائم گاستریت داشته باشید.

۲- مواد غذایی مفید برای درمان گاستریت:

پس از حذف غذاهای مضر برای گاستریت، نوبت آن است که غذاهای مفید را مصرف کنید. نخستین موردی که می‌بایست مصرف آن افزایش یابد، سبزیجات تازه است. پس از این، میوه‌جات و پروتئین‌های با کیفیت بالا و همچنین چربی‌های سالم نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند در کاهش التهاب و درمان گاستریت مفید باشند. علاوه بر کاهش التهاب می‌توانند با تأمین مواد مغذی خورد نیاز بدن، به گونه‌ای دیگر در درمان گاستریت مفید باشند.

تحقیقات نشان از آن دارند که مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها نیز در درمان گااستریت مؤثر اند. خصوصاً مواد غذایی‌ای که سرشار از فلاونوییدها هستند، مثلاً توت فرنگی  و بلوبری.

مواد غذایی زیر نیز می‌توانند در درمان گاستریت مفید باشند:

    سیر
    پیاز
    فلفل دلمه‌ای
    آجیل
    حبوبات خیسانده شده
    غلات کامل
    سبزیجات دریایی

افزون بر این موارد، برخی مکمل‌ها همچون اسیدهای چرب امگا ۳، پروبیوتیک‌ها و همچنین ویتامین C نیز در درمان گاستریت تأثیری مثبت دارند.
۳- قطع یا محدود کردن مصرف داروهای بدون نسخه:

طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، بیش از ۲۰ درصد از کسانی که به طور مرتب از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، شامل پروفن، ناپروکسن و آسپرین، مصرف می‌کنند، به مشکلات معده دچار اند. لذا افراد مبتلا به گاستریت می‌بایست از یک جایگزین طبیعی برای این داروها جهت تسکین دردهایشان استفاده کنند.

برای مثال جهت تسکین دردهای عضلانی و مفاصل، می‌توان از روغن‌های گیاهی، همچون روغن نعناع، استفاده کرد. افزون بر این، مصرف مکمل منیزیم و مدیتیشن نیز می‌توانند در تسکین دردها مؤثر باشند. با همه‌ی این احوال، اگر اصرار بر مصرف قرص‌های مسکن باشد، می‌توان از برچسب استامینفن استفاده نمود. در واقع در هر صورت بایستی از قرصهای مسکن اجتناب شود، اما تا کنون نشانه‌ای دالِ بر تأثیر منفیِ استامینفن بر روی گاستریت، مشاهده نشده است.
۴- فعالیت و کاهش استرس:

یک زندگی ساکن و بدون فعالیت موجب التهاب می‌شود و این امر خود می‌تواند گاستریت را بدتر کند. افزون بر این، استرس نیز از جمله عواملی است که می‌تواند موجب التهاب شود و نتیجتاً بدتر شدن گاستریت را به همراه داشته باشد. همچنین استرس می‌تواند موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی و ایجاد زخم معده شود.

بنابراین سعی کنید علاوه بر کاهش استرس با روش‌های کاهش استرس مانند یوگا، در طول روز ۳۰ دقیقه فعالیت و یا ورزش داشته باشید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب