دلایل درد عضلات بعد از ورزش

83

 حتماً برای شما هم پیش آمده است که بعد از کمی نرمش و تحرک، احساس درد یا گرفتگی در بدن خود می کنید. فرقی نمی کند که صحبت از ورزش دقیقه نود مانده به تعطیلات باشد یا شروع یک ورزش جدید، مهم این است که بهای این کار را ماهیچه ها می دهند، پس باید علت و راه بهبود آن را پیدا کنید.
دلایل درد عضلات بعد از ورزش

وقتی روزهای اول ورزش را شروع می کنید، ماهیچه هایتان نیز شروع می کنند به از حرکت باز ایستادن که این اتفاق نتیجه ای جز احساس ناراحتی روز افزون در شما ندارد. در روزهای بعد بیشتر شبیه یک روبات حرکت می کنید، پوشیدن لباس برایتان سخت است و انجام حرکت ساده ای مثل پایین و بالا رفتن از پله ها نیز با درد و ناله همراه خواهد بود.

همه اینها نامش درد عضلانی با شروع تأخیری (DOMS) است که اتفاقی بسیار رایج در پزشکی ورزشی است. DOMS نشانه ورزش گریز از مرکز است. این هر ورزشی را شامل می شود باعث کش آمدن ماهیچه به هنگام تنش و فشار باشد. نمونه های این ورزش ها عبارتند از دویدن، حرکت پایین آوردن حلقه عضله دوسر بازو و مرحله پایین رفتن در اسکات پا. وقتی ما چنین ورزش هایی را درحالی که بدنمان سابقه انجام آن ها را ندارد انجام می دهید به عضلاتمان آسیب می رسانیم.

به گفته یکی از متخصصان ورزش در دانشگاه فناوری نیوزیلند، این دردها را می توان به عنوان نوع 1 جراحت ماهیچه ها طبقه بندی کرد. حس هایی که در این جراحت تجربه می کنیم می تواند از خشکی خفیف ماهیچه ها که در طول فعالیت های روزانه به سرعت ناپدید ی شود شامل شود تا درد شدیدی که تحرک را محدود کند. اما دلیل این دردها چیست؟

با اینکه نظریه های علمی زیادی وجود دارد اما در واقع کسی واقعاً نمی داند دلیل DOMS چیست. چه بسا بتوان آن را با ترکیبی از نظریه ها توضیح داد. اول از همه، نیروهایی که در طول حرکات گریز از مرکز تولید می شوند می تواند به ساختار ماهیچه و بافت های پیرامونی آن آسیب برسانند. این اتفاق منجر به برهم ریختگی توازن کلسیم می شود. سپس، تورم و التهاب وارد کار می شود که منجر به تحریک عصب های درد در طول 48 ساعت می شود و وقتی با آماس همراه می شود، درد را بدتر می کند.

بیشتر نظریه هایی که در مورد این درد ها وجود دارد انگشت اتهام را به سمت تعداد زیاد رادیکال های آزاد و آسیب اکسیداتیوی که در طول این ورزش های گریز از مرکز تولید می شوند نشان می دهند. آنتی اکسیدان درمان معجزه آسا است، اما برخی مطالعات نظام مند نشان می دهد که شاهد چندانی برای این مدعا وجود ندارد. اما سرما درمانی درمان خوبی برای بسیاری از افراد پس از ورزش است. به جای آن شما می توانید روی ماساژ حساب کنید مخصوصاً اگر آن را 48 ساعت پس از ورزش کردن انجام دهید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب