چرا استخوان‌ها "پوک" می‌شوند؟

80

 تغذیه نامناسب یکی از دلایل ایجاد پوکی استخوان در افراد است. برخی باید بعد از سن یائسگی علاوه بر مصرف شیر و لبنیات از قرص‌ها و مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی استفاده کنند. ۷۰ تا ۸۰ درصد پوکی استخوان علت ژنتیک دارد؛ فردی که پدر و مادرش دچار پوکی استخوان و شکستگی هستند، بیشترین خطر را در زمینه پوکی استخوان دارد. ضمن آنکه زنان پس از سن یائسگی و مردان بعد از سن ۵۰ سالگی در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند.




پوکی استخوان در زنان شایع‌تر است، این هم به دلیل تغییرات هورمونی است. هورمون استروژن که در زنان در سنین قبل یائسگی وجود دارد، باعث ساخت استخوان می‌شود که بعد از سن یائسگی این هورمون وجود ندارد و فرد دچار کاهش تراکم استخوان و یا به عبارتی پوکی استخوان می‌شود.


 دیده شده فرد بعد از پنج یا ۱۰ سال اول بعد از یائسگی، ۳۰ درصد تراکم استخوان را از دست می‌دهد، ورزش نکردن، مصرف سیگار و الکل، برخی بیماری‌ها و برخی داروها علل دیگری هستند که باعث پوکی استخوان می‌شوند.


انجام فعالیت‌های ورزشی و پیاده‌روی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مفید است. همچنین بعد از ابتلای فرد به این بیماری، ورزش می‌تواند در جلوگیری از زمین خوردن فرد کمک کند.



پست های اخیر از درد مفاصل/ستون فقرات :
 آشنایی با تاندونیت مچ دست
درد مفاصل/ستون فقرات 1398.10.15
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب