آیا شیر شتر برای بیماران دیابتی مفید است؟

101

شیر شتر در طی چند سال گذشته به عنوان یک ابرقدرت غذایی بالقوه در برابر دیابت شناخته شده است و یک مطالعه جدید که در مجله "طب سنتی، مکمل و جایگزین" در آفریقا منتشر شده، نشان داده است که این محصول لبنی ممکن است در حقیقت تقویتی برای کنترل دیابت باشد.گروهی از محققان دانشگاه های برتر مصر و سازمان های بهداشتی، مدل هایی از موشهای دیابتی را برای انجام مطالعه مورد بررسی قرار دادند. محققان 75 موش صحرایی آلبینو را که به پنج گروه مساوی تقسیم شده بودند، تحت مطالعه قرار دادند. دانشمندان دو گروه را به عنوان کنترل منفی یا کنترل مثبت دیابت انتخاب کردند. تیم تحقیقاتی به دوگروه دیگر شیر شتر داده بودند، در حالی که آخرین گروه داروهای دیابتی متفورمین را دریافت کرده بودند. کارشناسان دو ماه متوالی موشها را با شیر شتر تغذیه کردند. سپس تیم تحقیقاتی یک سری از آزمایشات را برای بررسی سرم گلوکز، لپتین و سطح انسولین حیوانات و همچنین مشخصات کبد، کلیه و لیپید انجام داد.

نتایج نشان داد که موش های دیابتی که به آنها شیر شتر داده شده بود، کاهش سطح گلوکز را در مقایسه با گروه کنترل از خود نشان دادند. محققان توضیح دادند که تغییراتی در میزان گلوکز با افزایش ترشح انسولین در موش های صحرایی تغذیه شده با شیر شتر، همراه است. یافته ها همچنین نشان داد که شیر شیر به تکمیل افزایش سطح لپتین و بهبود مصرف گلوکز وابسته به محیط و هومئوستازیس در موش های صحرایی درمان شده کمک می کند.

تیم تحقیقاتی نتیجه گرفتند که : "نتایج ما نشان داد که تجویز شیر شتر باعث ترمیم ترشح انسولین در موش های دیابتی می شود؛ این بدان معنی است که سلول های بتای لانگرهانس، فعالیت خود را بازسازی کردند. شیر شتر یک محصول طبیعی است که می تواند به عنوان یک مکمل تغذیه ای مورد توجه قرار گیرد و در درمان دیابت و اختلالات متابولیکی مرتبط با آن مانند مقاومت به انسولین کمک می کند. این اثرات پویا بر روی تحریک تولید انسولین و ترشح از پانکراس است."

1-  مطالعات بیشتر نشان می دهد که شتر شیر باعث بهبود کنترل دیابت می شود.

یافته های اخیر به تعداد بیشتری از مطالعاتی که اثربخشی شیر شتر در کنترل دیابت را نشان می دهد، اضافه شده است. به عنوان مثال، یک متا آنالیز منتشر شده در مجله تجزیه و تحلیل مواد غذایی و دارو نشان داد که مکمل شیر شتر ممکن است باعث تقویت قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 شود. براساس این بررسی، بیمارانی که به مدت سه ماه شیر شتر را به صورت درمان فرعی مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در میزان انسولین داشتند که برای کنترل قند خون مناسب بود. این بررسی همچنین اشاره کرد که تجویز شیر شتر ممکن است به طور قابل توجهی باعث بهبود سطوح کلسترول به طور کل، میزان چربی، میزان تری گلیسیرید و لپپوپروتئین در بیماران دیابتی بشود. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان داد که مصرف شیر شتر به عنوان یک افزودنی به درمان انسولین، ممکن است منجر به کاهش بیشتر سطوح کلسترول و تری گلیسیرید در بیماران مبتلا به دیابت شود.

محققان گزارش دادند: "بر اساس بررسی های مبتنی بر شواهد از یافته های تحقیقاتی در مورد استفاده از شیر شتر در کنترل دیابت، می توان نتیجه گیری کرد که شیر شتر اثری قوی در کاهش سطح گلوکز خون و نیاز انسولین دارد و باعث محدود کردن عوارض دیابت مانند سطوح کلسترول بالا ، بیماری های کبد و کلیه؛ کاهش استرس اکسیداتیو؛ و تاخیر در بهبود زخم می شود.

شیر شتر در بهبود کنترل دراز مدت گلیسمیک، ایمن و کارآمد است و می تواند باعث کاهش قابل توجهی در مقدار انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی نوع 1 شود. بنابراین، مصرف روزانه شیر شتر ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. "

مطالعه حیوانی دیگری که در مجله تغذیه بالینی منتشر شده نشان داد که شیر شتر حاوی اثرات هیپوگلیسمی قوی است که ممکن است باعث بهبود کنترل بیماری در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 شود. محققان 24 بیمار دیابتی نوع 1 را به عنوان بخشی از مطالعه ثبت نام کردند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، یکی از آنها مراقبت به تنهایی داشت، درحالی که گروه دیگر مراقبت به تنهایی، به اضافه دریافت شیر شتر را داشت.

دانشمندان مشاهده کردند که بیمارانی که شیر شتر دریافت می کردند، کاهش چشمگیری در میزان گلوکز خون، سطح هموگلوبین  A1c  و دوز انسولین نسبت به گروه کنترل داشتند. به همین ترتیب، محققان دریافتند که سه نفر از 12 شرکت کننده در گروه دریافت کننده شیر شتر بعد از درمان، دیگر نیازی به تزریق انسولین ندارند. تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که شیر شتر ممکن است یک درمان فرعی مناسب و موثر برای مراقبت از دیابت طولانی مدت باشد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب