مهمترین علت سوزش سر دل

98

وقتی سر دلتان می سوزد لابد به دنبال علت آن می گردید. ما در این مطلب مهمترین علت های این مشکل را برایتان توضیح می دهیم.
 در چه سنی شایع تر است؟

«سوزش‌ سر دل»‌ عبارت‌ است‌ از احساس‌ ناراحتی‌ در قسمت‌ فوقانی‌ دستگاه‌ گوارش‌. سوزش‌ سر دل‌ که‌ با نام‌ برگشت‌ محتویات‌ معده‌ به‌ مری‌ نیز شناخته‌ می‌شود یک‌ علامت‌ است‌ و نه‌ یک‌ بیماری‌. سوزش سردل‌ ربطی‌ به‌ قلب‌ ندارد. این مشکل می‌تواند در هر سنی‌ رخ‌ دهد، اما در افراد بالای‌ 60 سال‌ شایع‌تر است و علایم‌ آن‌ غالباً با حمله‌ قلبی‌ اشتباه‌ گرفته‌ می‌شوند. علائم سوزش معده می تواند مشابه نشانه هایی که در حمله قلبی و یا آنژین (حالتی از درد و فشار در ناحیه قفسه سینه که به دلیل کاهش خون رسانی به قلب رخ می دهد) دیده می شود، باشد. اما قواعدی وجود دارند که به افتراق یک سوزش معده ساده از حمله قلبی کمک می کنند. برای مثال اگر دچار سوزش معده شده باشید و دراز بکشید، این حالت تشدید می شود، عموما نیز طعم ترشی در دهان احساس می شود. با این حال همیشه استثنا نیز وجود دارد و اگر شک دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. بروز علائمی همچون احساس تنگی قفسه سینه، تعریق، رنگ پریدگی، ضعف شدید و حتی اغما، حالات اورژانسی محسوب می شوند و فرد باید سریعا به مراکز درمانی منتقل شود.

نشانه های سوزش سر دل

علائم همراه سوزش معده شامل موارد زیر است:

    درد به صورت سوزش در سینه که معمولاً همراه سوزش معده بعد از غذا خوردن و در زمان شب احساس می شود
    دردی که با دراز کشیدن یا خم شدن بدتر می شود
    بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یکی از نشانه های سوزش معده است. در این حالت اسید معده به مری بر می گردد و باعث درد و سوزش معده تا گلو می شود. این درد می تواند به صورت احساس سوزش پشت جناغ سینه یا استخوان سینه به صورت گرفتگی یا درد شدید احساس شود. بسیاری از مواقع درد ناشی از رفلاکس اسیدی ممکن است با درد مربوط به حمله قلبی اشتباه گرفته شود.
    درد ناشی از رفلاکس معده (سوزش معده) می تواند در قسمت پایین سینه احساس شود یا در مواقع خاص به سمت پشت گلو توسعه پیدا کرده و همراه با نفخ شکم باشد. در این حالت یک مزه تند در پشت گلو احساس می شود. اگر رفلکس اسیدی نزدیک حنجره در گلو باشد، می تواند باعث ایجاد سرفه یا گرفتگی صدا شود. رفلکس اسیدی معده با شدت زیاد و در طول دوره های زمانی طولانی می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان ها شده و در نهایت منجر به ایجاد پوسیدگی دندان شود.
    علائم این بیماری اغلب پس از صرف غذای سنگین، خم شدن به جلو، یا دراز کشیدن بیشتر احساس می شود. به این ترتیب بسیاری از افراد ممکن است سوزش معده را در زمان بیدار شدن از خواب احساس نمایند.

 
علت سوزش سر دل چیست؟

سوزش سر معده نشانه ای از بیماری رفلاکس معده به مری (GRED) است که در نتیجه ی برگشت اسید معده به مری ایجاد می شود. عوامل سوزش معده این حالت شامل مواردی هستند که باعث افزایش تولید اسید در معده می شوند و نیز در نتیجه آنها مشکلات ساختاری ایجاد می شود که می تواند امکان برگشت اسید معده به مری را در بدن فراهم کند.

مصرف برخی غذاهای معمول باعث می شود ترشح اسید معده افزایش پیدا کند و این موضوع باعث سوزش معده می شود. مصرف برخی داروهای خاص نیز می تواند باعث سوزش معده شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که برای درمان سوزش سر معده چی بخوریم باید گفت با پرهیز از خوردن و آشامیدن موارد ذکر شده در ادامه مطلب می توانید، علائم سوزش سر معده را کاهش دهید:

کافئین

آسپرین

ایبوپروفن (مورتین، ادویل، نوپرین و موارد مانند آن)

ناپروکسین (آلیو)

نوشیدنی های حاوی کربونات

آب میوه های اسیدی (گریپ فروت، پرتقال، آناناس)

غذاهای اسیدی (گوجه فرنگی، گریپ فروت، و پرتقال)

شکلات.

سیگار کشیدن و مصرف غذاهای پر چرب می تواند بر عملکرد طبیعی اسفنکتر تحتانی مری (LES) تاثیر داشته باشد و باعث شل شدن آن شود. این موضوع باعث می شود اسید معده به مری برگشت کند.

فتق هیاتال که بخشی از بافت معده است در داخل سینه به جای شکم قرار دارد و می تواند بر عملکرد طبیعی اسفنکتر تحتانی مری تاثیر داشته باشد که یکی از عوامل رفکلاس معده است. فتق هیاتال به خودی خود هیچ علائمی ندارد ولی این مشکل فقط در زمانی علت سوزش معده می باشد که در عملکرد عادی اسفنکتر تحتانی مری اختلال ایجاد شود.

بارداری می تواند باعث افزایش فشار به حفره شکمی شود، در این حالت عملکرد اسفنکتر تحتانی مری آسیب دیده و باعث رفلاکس اسیدی معده به مری و سوزش معده در بارداری می شود. چاقی می تواند باعث افزایش فشار وارد شده به ناحیه شکم شود و بنابراین رفلاکس معده ایجاد می شود. برخی بیماری های معمول مری می تواند با سوزش سر معده همراه باشد. این بیماری ها عبارت از اسکلرودرمی و سارکوئیدوز است.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب