میکروب‌کشی به سبک سنتی

40

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه ۲ قاشق چای‌خوری عسل طی دوره شیمی‌درمانی، خطر عود کمبود گلبول‌های سفید را به میزان 40 درصد کاهش می‌دهد.



تاریخچه عسل دقیقا معلوم نیست به چند سال گذشته برمی گردد.
نقاشی های باستانی از زنبور عسل در کشور اسپانیا در غار کشف شده است که قدمتی بالغ بر هفت هزار سال قبل از میلاد دارد. با این حال سنگواره هایی از زنبور عسل کشف شده که قدمتی در حدود ۱۵۰ میلیون سال دارد.
هر زنبور باید ۱۰ میلیون بار سفر و کاوش کرده تا شهد جمع کند و معادل ۱.۵ دور چرخش دور زمین مسافت طی کند تا بتواند معادل ۵۰۰ گرم عسل تهیه کند.
اهمیت عسل در امور آشپزی اروپا تا عهد رنسانس پابرجا بود. هنگامی که شکر به بازار آمد، در پخت و پز جایگزین عسل شد اما خواص درمانی عسل همچنان تا امروز پابرجا مانده است.
در طب سنتی روی خواص عسل تاکید فراوانی شده است تا بدانجا که در بعضی از کشورها از عسل به عنوان اکسیر شفابخش یاد می‌کنند. عسل در طب سنتی هند (آیورودا) برای حداقل چهار هزار سال استفاده شده است.
در طب سنتی گفته می‌شود که عسل در بهبود بینایی، کاهش وزن، انزال زودرس، اختلالات دستگاه ادراری، آسم، اسهال و تهوع موثر است.

خواص درمانی عسل
عسل حاوی فلاونوئید و آنتی اکسیدان ها است که کمک به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری های قلبی می‌کند. شواهدی مقدماتی دال بر اینکه عسل مانع از کم شدن تعداد گلبول‌های سفید خون در بیمارانی که متحمل شیمی‌درمانی‌ هستند، وجود دارد.
در آزمایشی که بر روی تعداد محدودی از بیماران متحمل شیمی‌درمانی که با خطر کمبود گلبول‌های سفید خون مواجه بودند، صورت پذیرفت، مشخص شد که در ۴۰٪ از آنها بعد از مصرف روزانه ۲ قاشق چای‌خوری عسل در طی دوره شیمی‌درمانی، خطر عود کمبود گلبول سفید خون از بین رفته است.
از طرفی اکسیژن کافی در خون مسئله مهمی است چرا که تعیین کننده سطح سلامت بدن بوده و سهولت بازسازی سلول‌های بدن در گرو میزان اکسیژن موجود در خون است. تحقیقات اولیه در این زمینه نشان از تاثیرات مثبت عسل روی بیماری فشار خون یا فشار خون بالا دارد؛ به طور سنتی، عسل برای کاهش تاثیرات منفی افت فشار خون یا فشار خون پایین موثر است.
تحقیقات اخیر نشان می دهد که عسل به بهبود زخم و گاستروآنتریت باکتریایی کمک می کند. به گفته واحد تحقیقات عسل در دانشگاه وایکاتو در نیوزیلند: «همه عسل ها خاصیت ضد باکتری دارند، چرا که زنبورعسل در هنگام تولید، یک آنزیم که باعث پراکسید هیدروژن است به آن اضافه می‌کند».
ورزشکاران المپیک باستان عسل را به منظور افزایش عملکردشان می‌خوردند. در حال حاضر مطالعات نشان داده‌اند که خوردن عسل در حفظ سطح گلیکوژن و سرعت زمان بهبودی اندام بدن (به اصطلاح ورزشکاران حرفه ای ریکاوری شدن) از سایر شیرین کننده ها بهتر است.
عسل به درمان سرفه کمک می کند، در یک مطالعه از ۱۰۵ کودک، یک دوز واحد از عسل در تسکین سرفه شبانه تاثیر مثبت داشت و در خواب راحت کودکان موثر بود.
قند موجود در عسل شامل گلوکز و فروکتوز است که در واقع کمک می‌کند تا سطح قند خون به درستی تنطیم شود. برخی از انواع عسل دارای مقدار زیادی از باکتری های مفید است که این مسئله می‌تواند خواص درمانی عسل را تا حدود زیادی معلوم کند.
عسل را جایگزین شکر مصرفی خود کنید تا تاثیرات مواد سمی تولید شده توسط قارچ‌ها در روده را کاهش دهید.

سد دفاعی بدن

در میان بسیاری از خواص درمانی عسل، قابل توجه ترین و مهمترین خاصیت این است که عسل می تواند یک تقویت کننده قدرتمند برای سیستم ایمنی بدن باشد. این خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتری به بهبود سیستم گوارش و سالم ماندن شما و مبارزه با بیماری ها کمک شایانی می کند.
روز خود را با این معجون پاک کننده که به نفع سلامت شماست شروع کنید: قبل از صبحانه، مخلوط یک قاشق مرباخوری عسل و نیمی از یک لیمو را در یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و بنوشید.
مطالعات جدید نشان داده اند که عسل دارای آنتی اکسیدان طبیعی و خواص درمانی است که قادر به جلوگیری از کاهش شناختی و دمانس مغز و افزایش عملکرد سیستم کولینرژیک مغز است.
با مسن تر و پیرتر شدن احتمال زوال عقل به دلیل جذب کمتر از ویتامین ها و مواد معدنی بالا و بالاتر می رود. توانایی عسل برای کمک به بدن در جذب کلسیم موثر است. با توجه به افزایش سن، مغز نیاز به کلسیم به منظور پردازش اندیشه و تصمیم گیری دارد.
به طور خلاصه، عسل عملکرد مغز را افزایش داده و از پیری زودرس جلوگیری می کند و به طرق مختلف به مبارزه با عفونت‌ها پرداخته و شرایط را برای افزایش مقاومت عوامل بیماری‌زا دشوار می‌کند.

سلامتی پوست و مو

خواص ضد باکتری و ضد قارچ عسل می تواند شوره سر را از بین ببرد. مطالعه ای در مجله اروپایی تحقیقات پزشکی منتشر شده که استفاده از عسل رقیق شده با ۱۰ درصد آب گرم به مدت سه ساعت منجر به کاهش خارش و درمان شوره سر در عرض یک هفته شده است.
این محلول شفابخش حتی در بهبود ریزش مو و ضایعات پوستی تاثیراتش را درعرض دو هفته نشان داد. علاوه بر این، عسل همچنین دارای خواص ضد التهابی است که در درمان جای سوختگی و زخمهای پوستی ناشی از التهاب موثر است.

خط قرمز مصرف عسل

به کودکان زیر ۱۲ ماه نباید عسل داده شود زیرا این خطر وجود دارد که عسل حاوی تخم قارچِ باکتری بوتولیسم باشد و منجر به مسمومیت غذایی حاد در نوزادان شود.
این تخم‌های قارچ در ذرات گرد و غبار و خاک یافت می شوند و ممکن است به نوعی به عسل راه یابند. سیستم ایمنی بدن نوزاد هنوز آمادگی مقابله با چنین عفونت‌هایی را پیدا نکرده است.
نکته‌ای دیگر که باید به خاطر بسپارید این است که عسل برای افراد مبتلا به دیابت تفاوت چندانی با شکر سفید ندارد. هم عسل و هم شکر سفید میزان قند خون را افزایش داده و در صورت مصرف عسل از سوی این بیماران باید درمان مشابهی با مصرف شکر برای آن در نظر گرفت.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب