آیا کمی دلواپسی برای تقویت حافظه خوب است؟

40

کار ساده ای مثل دویدن و گرفتن یک فنجان قهوه شاید خاطره چندان به یاد ماندنی نباشد اما داشتن تشویش و نگرانی در آن لحظه می تواند همه چیز را تغییر دهد. اتفاقی که به گفته دانشمندان می تواند حافظه بهتری را برای افراد مشوش تر به ارمغان بیاورد.


 



افرادی که سطح تشویش در آنها بیشتر از دیگران است به احتمال زیاد حافظه بهتری در یادآوری برخی از رویدادهای مشخص دارند. زیرا دلواپسی بیشتر، افراد را در برابر احساسات منفی مستعدتر می سازد و آنها را در وضعیت روانی منفی تری قرار می دهد. در نتیجه به نظر می رسد که برخی رویدادهای معین برای این افراد به یاد ماندنی تر می شود. به عبارت دقیق تر، اندکی نگرانی می تواند به حافظه شما قدرت دهد.

محققان با انجام یک آزمون تشویش در مورد 18 دانشجوی کارشناسی به این نتیجه رسیدند که آنهایی که نمره بالایی در این آزمون گرفته بودند یعنی دو هفته قبل تجربه نگرانی داشتند از سایرین آمادگی بیشتری در برابر احساسات منفی داشتند. سپس برای آزمودن حافظه آنها مجموعه ای کلمات خنثی از یک سو و نیز یک صحنه منفی مانند تصادف ماشین یا گورستان یا منظره ای طبیعی را برای آنها به نمایش در می آوردند.

در پایان از آنها خواسته می شد تا در مورد آن کلمات فکر کنند و دوباره با ذهنیت منفی یا خنثی با آن رو برو شوند. سپس مجموعه دیگری از کلمات خنثی به آنها داده شد و حافظه شان در مورد این کلمات جدید مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد کلمات جدیدی که با ذهنیت منفی به آنها داده شد بود در مورد کسانی که تشویش بیشتری داشتند بهتر به یاد ماند. درواقع تشویش بیشتر با ذهنیت منفی بیشتر و حافظه بهتر همراه است.


 

پست های اخیر از روان شناسی و روانپزشکی :
 چند روش برای کنترل استرس روزمره
روان شناسی و روانپزشکی 1398.11.02
 راه‌های طبیعی افزایش دوپامین
روان شناسی و روانپزشکی 1398.08.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب