تجویز داروهای گیاهی تنها به دستور متخصص طب سنتی

123

مصرف خودسرانه گیاهان دارویی می‌تواند در برخی موارد خطرناک باشد.



 تجویز داروهای گیاهی و گیاهان دارویی باید تنها توسط پزشک متخصص طب سنتی انجام شود، چون مصرف خودسرانه‎ی داروهای گیاهی و گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی می‌تواند عارضه ایجاد کند، به طوری‌که برخی گیاهان دارویی با داروهای رقیق‌کننده خون مانند «وارفارین» تداخل دارند و می‌توانند باعث خونریزی در بیمار شوند.

ممنوعیت مصرف شیرین‌بیان با داروهای قلبی
 شیرین‌بیان نیز نباید با داروهای قلبی موثر در درمان آریتمی‌ها هم‌چنین در بیماران مبتلا به عارضه پر فشاری خون  مصرف شود. هم‌چنین گیاه بابونه نیز با آسپرین و داروهای خواب‌آور تداخل مصرف دارد.

 دانه‌های سیاه دانه نیز امروزه به‌صورت متداول توسط افراد مختلف و بدون تجویز پزشک متخصص استفاده می‌شوند و این در حالی است که افزایش فشار خون و ایجاد اختلال در ضربان قلب از عوارض جانبی آن بشمار ‌می‌آیند.
 طب سنتی ایران بر پایه تئوری اخلاط پایه‌گذاری شده است، به طوری‌که سلامتی در این مکتب به‌عنوان تعادل چهار خلط بلغم، سودا، صفرا و دم تعریف می‎شود و در صورت به هم خوردن تعادل این چهار خلط در بدن، فرد دچار بیماری می‌شود.

 توجه به بحث پیشگیری به‌عنوان یک اولویت در طب ایرانی از ویژگی‌های مهم این طب بشمار می‌آید، به این معنی که طب ایرانی می‌خواهد به ما بگوید چه کنیم تا بیمار نشویم. حکمای بزرگی چون «اخوینی» و «ابن‌سینا» نیز در تعریف علم طب، حفظ سلامتی را اولویت اول طب و طبیب دانسته‌اند.

 توجه به روش غذا خوردن و نوع غذای مصرفی، خواب و ورزش از اصول مورد تایید طب ایرانی است.

آموزش پزشکان عمومی در حوزه طب سنتی

 متخصصان طب سنتی ایران ابتدا شرح حال بیمار را به طور کامل اخذ کرده و پس از تشخیص بیماری، با در نظر گرفتن فاصله ایجاد شده از مزاج اصلی و یا مزاج حالت سلامتی، برنامه درمانی برای فرد را ارائه می‌کنند.
هم‌اکنون شماری از پزشکان عمومی پس از شرکت در آزمون ورودی رشته طب سنتی، وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی شده و پس از طی دوره‎های آموزشی مختلف عملی و آشنایی با داروهای مختلف در حوزه طب سنتی و با گذشت 4.5 سال آموزش و ویزیت بیماران، وارد بازار کار شده هم‌چنین به عنوان عضو هیئت علمی وارد مراکز دانشگاهی و دانشکده‌های طب سنتی می‌شوند.


 

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب