آیا کم خوابی باعث سرطان می‌شود؟!

60

 


حتما بسیار شنیده اید که باید به اندازه خوابید و کم خوابی باعث سرطان می شود. اما آیا کم خوابی باعث سرطان می شود؟...



کم خوابی از جمله عادات غلط عده ی زیادی از افراد می باشد که به دلایل مختلف اتفاق می افتد. یکی از دلایلی که افراد شب بیدار می مانند این است که اعتقاد دارند که شب انرژی زیادی برای انجام کار دارند. اما لازم است بدانید که کم خوابی باعث بیماری های مختلف می شود. یکی از مسائلی که می شود به آن اشاره کرد این است که کم خوابی باعث سرطان می شود. در ادامه ی این مقاله تمامبیماری های بر اثر کم خوابی به وجود می آید را می خوانید.

فشار خون بالا می رود

اگر بگوییم که کودکان هم می توانند به مشکل بالا رفتن فشار خون دچار شوند احتمالا تعجب می کنید ؛ اما بی خوابی می تواند این مشکل را در میان کودکان هم به وجود بیاورد. به نوشته ام اس ان بی سی ، پژوهش گران می گویند بچه هایی که کم تر از شش ساعت و نیم در شبانه روز می خوابند ، به مشکلات جدی فشار خون دچار می شوند.

البته نوسان فشار خون تنها مشکلی نیست که سراغ بچه های بی خواب می رود. پژوهش گران می گویند این افراد در نوجوانی ۱۴ درصد بیش تر از دیگران ممکن است بیش فعال شوند. محققان می گویند کودکان به حدود ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. پس تصور نکنید تنظیم خواب شبانه کودک تان تنها آموزش نظم به اوست ؛ بچه هایی که خواب شان ساعات متغییری دارد و تا نیمه شب بیدار می مانند بیش تر چاق می شوند و حتی نوسان های فشار خون را پیش از آدم هایی که ساعات خواب شان تنظیم شده تجربه می کنند.
سکته مغزی می کنید

مغز تنها به خاطر بی خوابی خسته و فرسوده نمی شود. محققان می گویند بی خوابی شبانه می تواند مرگ این عضو بدن را هم به همراه بیاورد. از نظر محققان تایوانی خطر سکته مغزی به ویژه در میان جوانان بی خواب بیش تر است.

به نوشته ام اس ان بی سی ، بی خوابی می تواند خطر سکته مغزی را تا ۵۴ درصد بالاتر ببرد. از نظر آن ها خطر سکته مغزی در میان جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله بی خواب ، هشت برابر افرادی است که در این سنین خواب مناسب و منظم دارند. از نظر آن ها حتی بی خوابی گاه و بی گاه هم می تواند مغز را در معرض چنین خطری قرار دهد. از نظر محققان مغز بی خواب ها در فردای آن روز هم کارایی پایین تری دارد و از پس انجام تکالیف دشواری که در حالت عادی فرد آن ها را انجام می دهد بر نمی آید. به همین دلیل پژوهش گران توصیه می کنند قبل از انجام کارهای مهم ، به خوبی بخوابید و حتی می گویند بهتر است کارمندان در میانه روز نزدیک به بیست دقیقه چرت بزنند ، تا برای ادامه فعالیت های شان آماده تر شوند.
آلزایمر می گیرید

مغز بی خواب ها زودتر از دیگران توانایی به خاطر آوردن رویدادها و خاطرات را از دست می دهد. نیویورک دیلی نیوز گزارش کرده است که پروتئینی که وجودش می تواند باعث ابتلا به بیماری آلزایمر شود ، با به موقع و کافی خوابیدن در شب از بدن تخلیه می شود اما کسانی که خواب شان نظم ندارد و کافی نیست ، این پروتئین در بدن شان انباشته می شود و زودتر از دیگران آلزایمر می گیرند. از نظر محققان حتی اگر یک شب کم بخوابید ، سطح این پروتئین در بدن تان بالاتر می رود و هر چه بی خوابی های تان بیش تر شود ، میزان آن هم بیش تر و دردسرساز تر می شود.

آمار ابتلا به آلزایمر در جهان هر روز بالاتر می رود و محققان به دنبال پیدا کردن دلایل این موضوع ، کشف کرده اند که بی خوابی در ایجاد چنین بیماری ای می تواند تاثیر گذار باشد.

دیابت می گیرید

اضطراب و افسردگی تنها مشکلات ناشی از بی خوابی نیستند. محققان می گویند سطح قند خون افرادی که خواب شان ناکافی است هم بالاتر از دیگران می رود و توانایی بدن شان در تنظیم میزان انسولین خون پایین می آید. به گزارش بی بی سی ، همین دلیل است که بی خواب ها بیش تر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می گیرند. محققان می گویند فشارهای روانی از دلایل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو هستند و مردانی که دچار این فشارها هستند ، دو برابر مردهایی که سلامت روان دارند دچار دیابت می شوند. به گفته محققان از آن جا که بی خوابی شبانه می تواند تحمل تنش ها برای افراد را دشوارتر کند و از آن جا که کافی نبودن خواب باعث مضطرب شدن و افسردگی می شود ، می توان این مشکل را به عنوان یکی از دلایل ابتلا به دیابت معرفی کرد. گذشته از این ، خود بی خوابی هم می تواند میزان قند خون را دچار نوسان کند و باعث ابتلا به دیابت شود.

کمر درد می گیرید

درد استخوان های تان در پیری را به گردن نخوردن شیر و ماست نیندازید. محققان می گویند میزان خواب شما هم می تواند به اندازه تغذیه تان در سالم ماندن استخوان های شما تاثیر داشته باشد. به گزارش رویترز ، پژوهش گران بر این باورند که افراد بی خواب در دوران پیری درد بیش تری در ستون فقرات و ناحیه کمرشان تجربه می کنند. از نظر محققان بزرگ سالانی که شب ها خوب نمی خوابند ، یک و نیم برابر بیش تر از آن هایی که خواب کافی دارند در پیری دچار کمر درد می شوند.
سرطان می گیرید

محققان می گویند بی خوابی نه تنها خطر ابتلا به سرطان سینه را بیش تر می کند ، بلکه مجال رشد سلول های سرطانی را هم بیش تر می کند. از نظر آن ها بی خوابی برای بیماران سرطانی سم است و باعث سرعت گرفتن رشد سلول های سرطانی در بدن شان می شود. اما آن ها ادعا می کنند که خواب کافی می تواند یکی از درمان های کمکی برای این بیماران باشد و باعث بهبودشان شود. به نوشته تلگراف ، مردان بی خواب ۲ برابر دیگران در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند و زنانی که کم تر از ۶ ساعت می خوابند هم به احتمال ۶۲ درصد بیش تر از دیگران به سرطان سینه دچار می شوند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب