عمرسحرخیزها بیشتر است یا شب‌بیدارها؟

73

تحقیقات بر روی نزدیک به ۰۰۰ ۵۰۰ نفر بین سنین ۳۸ تا ۷۳ ساله نشان داده است افرادی که صبح ها زود از خواب بیدار می شوند و به اصطلاح ما ایرانی ها سحرخیز هستند شانس طول عمر بیشتری نسبت به سایرین دارند.



 محققان افراد گروه تحت بررسی در تحقیق را این گونه دسته بندی کردند:

۱- خیلی سحرخیز

۲- سحر خیز

۳- دیر خوابیدن

۴- خیلی دیر خوابیدن ( نزدیک صبح یا حتی صبح)

وضعت سلامتی این افراد طی شش سال مورد بررسی قرار گرفت. در طی دوران مطالعه افرادی که فوت کرده بودند گواهی مرگ آن ها و علت مرگ دقیقا بررسی شد. با در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل سن، جنس، اعتیاد به سیگار، شاخص توده بدنی و نحوه خواب مشخص شد افراد شب زنده دار ۱۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

سحرخیزها سالم ترند

در واقع هر چه فرد سحرخیزتر باشد عمر طولانی تری دارد. چرا که در این تحقیق بار دیگر ثابت شد افراد شب زنده دار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند. تحقیقات نشان داد افرادی که دیر می خوابند یا در طول شب بیدارند نسبت به سحرخیزها شانس ابتلا به بیماری های روحی ۱۰۰ درصد، ابتلا به دیابت ۳۰ درصد، ابتلا به بیماری های گوارشی ۲۲ درصد بیشتر است.

مولف تیم تحقیق کریستن ال. کنوتسن Kristen L. Knutson استادیار عصب شناسی دانشگاه نورث وسترن اعلام کرد شب زنده داری تا حدودی جنبه ژنتیکی دارد. ولی فرد می تواند الگوی خواب خود را تغییر دهد و به تدریج به یک سحرخیز تبدیل شود. بدخوابی و بی خوابی در شب زنده دارها با راهکارهایی قابل درمان است. او با تاکید بر تغییر الگوی خواب اعتقاد دارد که جغدهای شب بیدار باید بدانند شب زنده داری عواقب خوبی برای سلامتی شان ندارد.

راهکارهایی مثل برنامه ریزی برای خوابیدن هر هفته نیم ساعت زودتر از همیشه، دور کردن دستگاه های الکترونیکی از محل خواب، خنک و تاریک بودن اتاق، اختصاص یک مکان خاص به خواب و در نظر گرفتن یک برنامه غذایی مناسب از جمله راهنمایی هایی است که در این تحقیق گنجانده شده است.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب