10 افسانه غلط درباره شیر

93

10 افسانه غلط درباره شیر


شیر تنها یك نوشیدنی نیست بلكه می‌توان آن را به‌عنوان یك غذای کامل هم درنظر گرفت. با این حال برخی اوقات از گوشه و كنار اخبار و شایعه‌هایی را می‌شنویم كه ما را در مصرف این نوشیدنی گوارا و سایر لبنیات دچار تردید می‌كند. این باورها قرن‌هاست كه در میان مردم رواج پیدا كرده‌اند اما بیشتر آنها ریشه علمی ندارند. در این مطلب به10 مورد از آنها اشاره می‌كنیم و می‌بینیم درست هستند یا نه.



افسانه شماره ۱: گر به لاكتوز حساسیت دارید نباید لبنیات مصرف كنید


افراد حساس به لاكتوز نگران نباشند


‌تحمل نكردن لاكتوز در واقع به معنای ناتوانایی بدن در سوخت و ساز و هضم لاكتوز یا همان قند شیر است. اما این دلیل نمی‌شود كه افراد حساس به لاكتوز از هیچ محصول لبنی استفاده نكنند! پنیر موتزارلا، چدار، پنیر سوئیسی و پنیر كهنه تقریبا بدون لاكتوز هستند. علاوه بر این، می‌توان از ماست نیز استفاده كرد، زیرا ماست باكتری‌های زنده‌ای دارد كه به سوخت و ساز لاكتوز كمك می‌كند. اگر بدنتان به هیچ‌وجه قابلیت تحمل لاكتوز را ندارد، می‌توانید از شیر بدون لاكتوز استفاده كنید یا قبل از مصرف شیر چند قطره آنزیم لاكتوز به آن اضافه كنید كه این آنزیم در بعضی داروخانه‌ها قابل دسترسی است.


افسانه شماره 2: خوردن شیر قبل از خواب به رفع كم خوابی كمك می‌كند


برای آنكه خوب بخوابید


شیر اسیدآمینه تریپتوفان دارد. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود. سروتونین یك ناقل عصبی است كه باعث ایجاد حالت خواب‌آلودگی می‌شود. با این حال هنوز تحقیقات كافی درمورد تاثیر واقعی شیر بر خواب شبانه انجام نشده است. مسلم است كه نوشیدن یك لیوان شیرگرم قبل از خواب راه مناسبی برای تامین یك وعده از نیاز روزانه بدن به لبنیات است و از طرف دیگر طعم و گرمای آن به آرامش ذهن و بدن كمك می‌كند، پس بهتر است آن را امتحان كنید.


افسانه شماره 3: لبنیات چاق‌كننده است


اگر می‌خواهید چاق نشوید


تحقیقات نشان داده‌اند، مصرف محصولات لبنی به‌عنوان بخشی از یك رژیم غذایی سالم می‌تواند از چاقی و اضافه وزن جلوگیری كند. محققان معتقدند، این خاصیت به‌دلیل وجود كلسیم در شیر ایجاد می‌شود. علاوه بر این، پروتئین موجود در شیر اشتها را كاهش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود، فرد احساس سیری كند و هر چه فرد بیشتر احساس سیری كند كمتر غذا می‌خورد. در نتیجه دچار اضافه وزن نخواهد شد.


افسانه شماره 4: پاستوریزه كردن شیر باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد معدنی آن می‌شود


فقط پاستوریزه


شیر پاستوریزه سرشار از 16 نوع ماده مغذی از جمله كلسیم و ویتامین D است. پاستوریزه كردن تاثیر چشمگیری بر مواد مغذی شیر نمی‌گذارد بلكه تنها با استفاده از گرما باكتری‌های مضر موجود در شیر را از بین می‌برد. این عمل در واقع شیر را به یك نوشیدنی بی‌خطر تبدیل می‌كند.


افسانه شماره 5: نوشیدن شیر باعث ایجاد سنگ كلیه می‌شود


دشمن سنگ كلیه


مصرف مایعات و كلسیم به اندازه كافی در طول روز می‌تواند از ایجاد سنگ كلیه جلوگیری كند. در واقع مصرف حداقل 2 وعده شیر وخوراكی‌های سرشار از كلسیم در روز خطر ایجاد سنگ كلیه را افزایش نمی‌دهد، بلكه این احتمال را تا حد زیادی كاهش می‌دهد. باید توجه كرد با اینكه دریافت كلسیم از طریق مواد‌غذایی می‌تواند از ایجاد سنگ كلیه جلوگیری كند اما مصرف مكمل‌های كلسیم و ویتامین D می‌تواند خطر ایجاد سنگ كلیه را افزایش دهد، بنابراین بهتر است كه كلسیم مورد نیاز خود را از مواد‌غذایی مانند شیر دریافت كنید.


افسانه شماره 6: شیر ارگانیك مغذی‌تر از شیر معمولی است


ارگانیك یا غیرارگانیك، شیر بخورید


شیر ارگانیك و غیرارگانیك هردو به یك اندازه مواد مغذی مانند كلسیم، ریبوفلاوین و منیزیم دارد. شیر ارگانیك به شیری گفته می‌شود كه گاو شیرده آن به هیچ عنوان از علف یا خوراكی‌های حاوی كود و سموم شیمیایی تغذیه نكرده باشد و هیچ هورمون، آنتی بیوتیك یا داروی شیمیایی دیگری برای افزایش مقدار شیر یا حتی درمان به آن گاو تزریق نشده باشد.


افسانه شماره 7: شیر باعث ایجاد خلط و احساس گرفتگی گلو می‌شود


حس عجیب گلو


بافت نرم شیر ممكن است باعث غلیظ تر شدن آب دهان در ناحیه گلو شود و این موضوع موجب می‌شود كه فرد احساس كند گلویش خلط آورده است‌ اما در واقع نوشیدن شیر خلط‌آور نیست. تحقیقات انجام شده در مورد تفاوت‌های شیر گاو و شیر سویا نشان داده‌ كه این دو محصول از لحاظ ایجاد خلط یا احساس دهانی هیچ تفاوتی با یكدیگر ندارد.


افسانه شماره 8: شیر بدون چربی نسبت به شیر پرچرب، كلسیم كمتری دارد


شیر كم چرب هم مفید است؟


تمام انواع شیر از جمله انواع بدون چربی، یك‌درصد چرب، 2درصد چرب و پرچرب همگی یك میزان ویتامین و موادمعدنی از جمله كلسیم دارد. تنها فرق میان این شیرها در میزان چربی و كالری‌شان است. جداسازی چربی از شیر تاثیری روی مواد مغذی آن نمی‌گذارد. یادتان باشد استفاده از شیر بدون چربی و شیر كم‌چرب برای كودكان زیر 2سال توصیه نمی‌شود


افسانه شماره 9: نوشیدن شیر باعث بلوغ زودرس دختران می‌شود


تا‌كنون هیچ مدركی به دست نیامده است كه ثابت كند نوشیدن شیر سن بلوغ را در دختران به جلو می‌اندازد. امروزه دختران نسبت به نسل‌های قبل در سنین پایین تری بالغ می‌شوند. دلیل این موضوع هنوز به‌طور كامل كشف نشده است. با این حال بسیاری از محققان اضافه وزن در نوجوانان را عامل بلوغ زودرس آنها می‌دانند. نوشیدن شیر باعث جلوگیری از اضافه وزن و بلوغ زودرس خواهد شد. شیر سرشار از كلسیم است و نباید از رژیم غذایی كودكان و نوجوانان حذف شود.



افسانه شماره 10: هموژنیزه كردن شیر خاصیت آن را كاهش می‌دهد

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب