چگونه سریع و آسوده بخوابیم؟

30

برای همه ما بارها پیش آمده که شب‌ها زمان زیادی غلت‌زدن در رختخواب و ساعت‌ها پهلوبه‌پهلو شدن را تجربه کنیم تا بلکه پلک‌هایمان خسته شود و خواب به چشمانمان بیاید.
گاهی اوقات هم به‌رغم داشتن خواب کافی، صبح‌ها احساس می‌کنیم که اصلا نخوابیده‌ایم و این خواب آلودگی روز بعد، انبوه مشکلاتی را به همراه خواهد داشت چرا که فردی که خوب نخوابد نه‌تنها نمی‌تواند فعال و شاد باشد بلکه بی‌حوصله نیز هست و زمانی هم که کاری با بی‌حوصلگی انجام شود ناخودآگاه به خوبی انجام نمی‌شود و همه اینها سبب می‌شود فرد به‌دنبال درمان برای بی‌خوابی‌هایش باشد.

از همه مهم‌تر اینکه یک انسان سالم نیاز به 6 تا 8 ساعت خواب شبانه دارد تا بتواند به‌نحو درستی، کارهای روزمره خود را انجام دهد و وقتی کسی کمتر از حد طبیعی بخوابد، شاید به‌نظر سالم بیاید اما در حقیقت دچار مشکلاتی در روح و جسم خود خواهد شد.

پس اگر خوب نمی‌خوابید باید به‌دنبال راه چاره‌ای باشید تا بتوانید خوب بخوابید.

۱۰ درصد ایرانی‌ها دچار اختلال قطع تنفس هستند

اختلال خواب در کیفیت زندگی افراد تأثیر زیادی دارد؛ به‌طوریکه این اختلال بر سایر اندام‌های بدن و بروز بیماری‌های مختلف اثرگذار است.
 همه این افراد نیاز به درمان دارند، البته آنچه در این بین اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد، توقف‌های تنفسی است که منجر به کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن و عوارض آن می‌شود که این موضوع در کودکان باید بیشتر جدی گرفته شود چرا که ۴۰ درصد کودکان ایرانی گرفتار قطع تنفس در خواب هستند.
برخی از کودکان از بدو تولد تا سن بلوغ، گرفتار انواع اختلالات خواب هستند که مهم‌ترین آن قطع تنفس در خواب است.

علت این عارضه، بزرگی لوزه سوم است که راه تنفس در ناحیه حلق را مسدود می‌کند.

 چنانچه این اختلال هرچه زودتر درمان نشود، می‌تواند عوارضی همچون مختل شدن رشد کودک، کم غذا خوردن و سرماخوردگی‌های مکرر را به‌دنبال داشته باشد.

همچنین اگر این عارضه تداوم داشته باشد منجر به این می‌شود که اکسیژن به مغز کم برسد و به‌تدریج مشکلات مغزی برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند و باعث کم هوشی کودک می‌شود.

 اگر این عارضه به سنین بلوغ برسد، فرد با رفتارهایی همچون خستگی در روز، خواب‌آلودگی، سردردهای صبحگاهی، کم‌حوصله بودن و اختلالات رفتاری مواجه می‌شود.

تأثیر شب‌کاری بر اختلالات خواب
 امروزه سعی کرده‌ایم با شناسایی عوامل خواب‌آلودگی و اختلالات ناشی از آن، عوارض مربوط به این بیماری را در افراد جامعه کنترل کنیم.
 به‌طور مثال افرادی که شیفت‌کار یا شب‌کار هستند دچار عارضه خواب‌‌آلودگی می‌شوند و همین مسئله تأثیر منفی روی شغل آنها می‌گذارد به‌طوری که 40درصد از تصادفات مرگبار مربوط به مسئله خواب‌‌آلودگی و اختلالات ناشی از آن است.

 شب‌کاری علاوه بر اختلالات خواب، عوارض دیگری مانند مشکلات قلبی، گوارشی به همراه دارد و بی‌خوابی و مشکلاتی را برای مادران باردار به همراه دارد.

۸۰ نوع بیماری مربوط به اختلالات خواب است

بی‌خوابی‌ها با انواع و علت‌های مختلف، اختلالات تنفسی بین خواب، اختلالات حرکتی وابسته به خواب همچنین کابوس‌ها و وحشت‌های شبانه، راه‌رفتن یا حرف زدن در خواب، فلج‌پا در خواب، دندان قروچه، شب ادراری و... را شامل می‌شوند.

مشکلات و اختلالات خواب، طیف بسیار گسترده‌ای را شامل می‌شود به‌طوری که بیش از ۸۰ بیماری به حوزه اختلالات خواب مربوط می‌شود.

اما اگر خوب نخوابیم چه می‌شود؟ 


اگر بی‌خوابی گهگاهی اتفاق بیفتد، روز بعد احساس خستگی خواهیم داشت اما در این حالت آسیبی به سلامتی جسمی و روانی ما وارد نمی‌شود اما پس از چند شب بی‌خوابی اختلالات زیر پدید می‌آید مانند احساس خستگی وچرت در طول روز، مشکل تمرکز فکری، اختلال در تصمیم‌گیری و حتی آغاز احساس افسردگی ضمن اینکه فقدان خواب، می‌تواند ما را در مقابل فشار خون بالا، چاقی و دیابت آسیب‌پذیر کند بنابراین نباید نسبت به این موضوع بی‌توجه بود و باید برای درمان آن اقدام کرد.

همچنین بی‌خوابی ممکن است علامتی از یک مشکل زمینه‌ای باشد. افسردگی، بازگشت اسید معده به مری (ریفلاکس)، آسم، ورم مفاصل و برخی داروها موجب بی‌خوابی می‌شوند.

 ماهیت اختلالات تنفسی در خواب به نوعی است که فرد متوجه این بیماری نیست و هر زمانی که خواب است به‌وجود می‌آید و اطرافیان او این مشکل را تشخیص می‌دهند.

خروپف، شایع‌ترین اختلال تنفسی

شایع‌ترین اختلال تنفسی خروپف است که می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری خطرناک باشد.

 لازم است اقدامات درمانی در این زمینه صورت گیرد و البته باید انجام تست‌های مربوط به قفسه سینه و... نیز بررسی شود.

همچنین تغییر عادت وضعیت فرد هنگام خواب نیز در مواردی اختلالات مربوط به خروپف را رفع می‌کند.

با توجه به اینکه این بیماری ژنتیک است افراد باید مواردی همچون وجود پلیپ در بینی و نامنظمی‌های فک و صورت را نیز مورد توجه قرار دهند؛ ضمن اینکه اختلالات خواب از نوع تنفسی در افراد چاق و در مردان با افزایش سن و در زنان بعد از یائسگی بیشتر مشاهده می‌شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب