تنها عامل پیشگیری از بیماری های قلبی

99

بعضی افراد، بر این باورند که می توان روی تاثیر ژنتیک بر حملات قلبی غلبه کرد و از بروز بیماری های قلبی وابسته به ژنتیک جلوگیری نمود.مطالعه ای جدید نشان داده است که ورزش کردن، می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی بدون توجه به زمینه ژنتیکی شما کمک کند.

این تحقیق، یکی از قوی ترین روش های تشخیص ژنتیکی یک فرد است و تاکید می کند که ژنتیک هر فرد، چه تاثیری بر خطر بروز بیماری های قلبی وی دارد. در این آنالیز، تقریباً ۵۰۰ هزار نفر در بین سنین ۴۰ تا ۶۹ سال طی ۶ سال متوالی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در ابتدای این مطالعه، شرکت کنندگان هیچ شواهدی مبنی بر داشتن بیماری های قلبی نداشتند و بیش از نیمی از شرکت کنندگان خانم بودند.

محققان دریافتند که ورزش کردن، به پیشگیری از بیماری های قلبی و سکته های مغزی، حتی در افرادی که نقص و مشکل ژنتیکی قلبی نیز دارند، کمک می کند.
عادت های سالم در مقابل تاثیر ژنتیک و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

مطالعه ای توسط دکتر Erik Ingelsson، استاد تمام دانشکده پزشکی دانشگاه stanford انجام شد. تیم او، اطلاعات را از بیو بانک بریتانیا دریافت و ارزیابی کردند. این تحقیق، یک مطالعه طولانی مدت بود که در سال ۲۰۰۶ در زمینه مشارکت ژنتیک و محیط زیست آغاز شد.

شرکت کنندگان در این مطالعه، در دو گروه طبقه بندی شدند. گروهی، مبتلا به مشکلات ژنتیکی قلبی متوسط و گروهی دیگر، مبتلا به مشکلات ژنتیکی قلبی بالایی بودند.

این تحقیق، نشان داد افرادی که دارای مشکلات ژنتیکی متوسطی بودند، قدرت بدنی بیشتری پیدا کردند و ابتلا به بیماری های قلبی و عروق کرونری، ۳۶ درصد برای آن ها کاهش یافت و در مقایسه با افراد گروه مقابل هم که قدرت بدنی کمتری داشتند، میزان فیبریلاسیون دهلیزی و یا ضربان نامنظم قلبشان ۴۶ درصد کاهش یافت.

افرادی که مبتلا به بیشترین نقص ها و مشکلات ژنتیکی قلبی بودند و بالاترین سطح آمادگی بدنی (ریوی و قلبی) را به دست آوردند، میزان ابتلا به بیماری های قلبی برای آن ها، ۴۹ درصد و فیبریلاسیون دهلیزی، ۶۰ درصد کاهش یافت.

دکتر اریک، در مقاله ای که منتشر شده بود، گفت: “پیام اصلی مطالعه ما، این است که انجام دادن فعالیت های جسمی، باعث پایین آمدن ریسک بیماری های قلبی و پیشگیری از بیماری های قلبی می شود؛ حتی در مواقعی که فرد، دارای مشکلات ژنتیکی زیادی هم باشد.”
خطرات بیماری های قلبی

با توجه به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیماری های قلبی، علت اصلی مرگ و میر زنان و مردان در ایالات متحده آمریکا است. در بین هر چهار مرگی که اتفاق می افتد، یکی از آن ها بر اثر بیماری های قلبی است.

شایع ترین نوع این بیماری ها، انسداد و بیماری های عروق کرونری است که سالانه ۳۷۰ هزار نفر بر اثر این عارضه، جان خود را از دست می دهند.

دکتر Rachel Bond، مدیر کل بخش سلامت قلب زنان در بیمارستان Lenox Hill نیویورک درباره مزایای ورزش به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای پیشگیری از بیماری های قلبی و حملات قلبی گفت: “ما بیشتر تمرکزمان را روی تاریخچه فامیلی و ارثی افراد به عنوان بزرگ ترین عامل خطرساز قرار می دهیم. واقعیت این است که بهبود آمادگی جسمانی و قدرت بدنی برای پیشگیری از بیماری های قلبی موثر است و اقدامی پیشگیرانه می باشد.”

خطر ابتلا به بیماری های قلبی برای زنان، بسیار بیشتر است، از هر سه مورد مرگ و میر در زنان، یکی از آن ها بر اثر بیماری های قلبی است.

دکتر بوند در این باره اضافه می کند: “هنگامی که به زنان مورد مطالعه توجه می کنیم، مشاهده می کنیم که همه آن ها علائم مشابهی را نشان می دهند. این علائم، ما پزشکان را تشویق می کند تا همان تمرین های ورزشی آقایان را برای زنان هم در نظر بگیریم.”

دکتر Daniel Munos، استادیار پزشکی و مدیر ناظر بر کیفیت موسسه قلب و عروق Vanderbilt گفت: “این مطالعه، نشان می دهد که در تعیین سلامت عمومی، شیوه زندگی سالم می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد. نتایج بررسی اطلاعات بیوبانک بریتانیا، این است که ورزش کردن و فعالیت های جسمی به منظور تقویت، یک اصل کلیدی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی بسیار مهم است. همچنین این مطالعه نشان می دهد که نوع یا مقدار ورزشی که برای سلامت قلب ما مفید است، اهمیتی ندارد. تنها چیزی که برای ما اهمیت دارد، این است که ورزش کردن، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با وجود زمینه های ژنتیکی، کاهش دهد.”

طبق گفته مونز، این مطالعه، چه برای پزشک و چه برای بیمار، مزایای ورزش کردن و فعالیت های جسمانی را به خوبی روشن می سازد. پس باید تمرکز بیشتری روی این موضوع بگذارند. در جوامع امروزی، ما با عوامل خطرساز زیادی مواجه هستیم یکی از این خطرها، نداشتن تحرک و فعالیت های بدنی و ورزش نکردن است. به طوری که درباره عوامل خطرساز برای سیستم قلب و عروق افراد، می توان گفت که “یک جا نشستن” با “سیگار کشیدن” برابری می کند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب