نشانه‌های ابتلا به صرع در کودکان

32

اگر دیدید فرزندتان شب‌ها بدون دلیل دچار افزایش ترشح بزاق شده و بالشش خیس است به این نوع صرع هم نیم نگاهی داشته باشید و این را در نظر بگیرید که شاید فرزند شما هم به این نوع صرع مبتلا باشد.تقریبا همه افراد به‌خصوص والدین با علائم تشنج آشنا هستند و آن را در تلویزیون و فیلم‌ها دیده‌اند. تشنج تیپیک حرکاتی هستند که معمولا به‌صورت غیرطبیعی در اندام‌ها رخ می‌دهند و هرگاه اتفاق بیفتند والدین متوجه آن خواهند شد، اما برخی از تشنج‌ها لزوما این‌گونه حرکات غیرطبیعی و تیپیک تشنج را نشان نمی‌دهند.



مثلا برخی از صرع‌ها در کودکان به‌خصوص در حدود سن ۶ سالگی می‌توانند فقط و فقط به‌صورت چند ثانیه خیرگی خود را نشان بدهند و کودک طی این خیرگی توجه خود را به کاری که در حال انجام آن بوده است برای لحظاتی از دست می‌دهد.

به این نوع صرع، صرع پنهان گفته می‌شود. زیرا در بسیاری مواقع این حالت کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد و ممکن است والدین اصلا متوجه آن نشوند یا پزشک متخصص صرع لازم است اقدامات تشخیصی مناسبی از نظر بالینی انجام بدهد تا متوجه وقوع این حملات بشود. معمولا این کودکان با شکایت عقب افتادن در دیکته نوشتن یا بیش‌فعالی مورد توجه قرار می‌گیرند و بسیاری اوقات درمان‌های نامناسب و اشتباه برایشان انجام می‌شود.

متاسفانه این حالت صرع، تکرار زیادی دارد و ممکن است در روز ۵۰ یا ۱۰۰ بار اتفاق بیفتد. این مساله باعث می‌شود کودک ارتباطش را با کلاس درس یا مهدکودک از دست بدهد و چون نمی‌تواند تمرکزش را حفظ کند دائم با سایر همکلاسی‌هایش صحبت می‌کند و حواس آنها را هم پرت می‌کند. از این ‌رو بسیاری از معلمان و مربیان یا والدین فکر می‌کنند کودک بیش‌فعال است و او را حتی تحت ‌درمان نادرست بیش‌فعالی قرار می‌دهند.

اگر دیدید کودکتان توجه لازم را ندارد و بسیاری اوقات از عهده کارهایی که به او محول می‌شود برنمی‌آید یا فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد حالت منقطع دارد، او را نزد پزشک متخصص مغز و اعصاب کودکان ببرید تا از نظر صرع پنهان بررسی شود. خوشبختانه تشخیص صرع پنهان بسیار ساده است و خیلی خوب به درمان پاسخ می‌دهد بنابراین والدین نباید نگران این مساله باشند.

صرع دیگری که بسیار خوش‌خیم است و معمولا در حدود سن ۱۰-۹ سالگی شیوع بیشتری دارد، در خواب اتفاق می‌افتد و علائم آن ممکن است حرکات غیرطبیعی و تیک‌مانند در نیمه صورت همراه با افزایش ترشح بزاق باشد، بنابراین بالش این کودکان همیشه خیس و آغشته به بزاقشان است. بسیاری از والدین با دیدن این علامت فکر می‌کنند فرزندشان انگل یا دندان‌قروچه دارد و برای درمان آنها اقدام می‌کنند. در حالی که این علامتی از نوعی صرع است که بسیاری اوقات مغفول می‌ماند زیرا فقط در خواب اتفاق می‌افتد و معمولا توسط پدر و مادر دیده نمی‌شود.

اگر دیدید فرزندتان شب‌ها بدون دلیل دچار افزایش ترشح بزاق شده و بالشش خیس است به این نوع صرع هم نیم نگاهی داشته باشید و این را در نظر بگیرید که شاید فرزند شما هم به این نوع صرع مبتلا باشد. خوشبختانه این صرع بسیار خوش‌خیم است و

پزشکان بسیاری از کشورها اصلا آن را درمان نمی‌کنند زیرا تا قبل از بلوغ خودبخود برطرف می‌شود.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب