سفید کردن دندانها

124

با بلیچینگ دندان هایی سفید و شفاف خواهید داشت


بلیچینگ دندان یکی از راه‌های سفید کردن دندان می‌باشد که توسط دندانپزشکان در خانه و منزل صورت می‌گیرد. بلیچینگ دندان می‌تواند رنگ نامناسب و زرد دندان‌ها را که بر اثر عادات بدغذایی و یا عدم رعایت بهداشت فردی و حتی سیگار کشیدن به وجود آمده است را برطرف نماید. بلیچینگ توسط ماده‌ای به نام اکسید هیدروژنه باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود که این ماده می‌تواند جرم و رسوب‌هایی که بر روی دندان‌ها نشسته و باعث بدرنگی آن‌ها شده را کامل برطرف می نماید. نکته مهم در رابطه با این درمان این است که میزان تخصص و تجربه دندانپزشک تأثیر فراوانی در میزان سفید شدن دندان‌ها دارد. البته افراد نباید فراموش کنند که یک‌ بار استفاده از این روش برای سفید ماندن دندان‌های بدرنگ کافی نیست و می‌بایست هر چند وقت یک‌ بار به مطب متخصص در این حیطه مراجعه نمایند؛ اما بلیچینگ از طریق دو روش انجام می‌شود که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت. 


بلیچینگ دندان چیست؟


سفید کردن دندان‌ها در واقع همان بلیچینگ دندان می‌باشد. این کار باعث از بین رفتن رنگ‌های بدی می‌شود که به‌ مرور زمان بر روی دندان شکل‌ گرفته است. جالب است بدانید که بلیچینگ دندان باعث از بین رفتن رنگ‌های نامناسب ژنتیکی نیز می‌شود. دندان‌هایی که در ابتدا از رنگ نامناسب برخوردار بودند را با بلیچینگ کردن می‌توانید سفید و براق کنید.


بلیچینگ دندان چگونه انجام می‌شود؟


 اکسید هیدروژن ماده اصلی می‌باشد که دندان‌ها را سفید می‌کند. اکسید هیدروژن باعث اکسید شدن رنگ‌دانه‌های رسوب‌کرده بین هرم‌های مینایی می‌شود و آن‌ها را از بین می‌برد. این ماده به‌مرورزمان به قسمت‌های پایینی مینا در عاج نفوذ کرده و رنگ آن‌ها را روشن و شفاف‌تر می‌نماید. بلیچینگ دندان به‌ صورت کلی به دو روش انجام می‌شود.
1- بلیچینگ در منزل: در این روش دندانپزشک با قالب‌گیری از فک بالا و پایین شما یک جفت‌تری شفاف را به شما تحویل می‌دهد. علاوه بر این، مواد لازمی را نیز برای میزان سفیدی دندان شما ارائه می‌کند تا با استفاده از آن‌ها سفیدی و روشنی دندان شما بخوبی انجام پذیرد.
2- بلیچینگ در مطب: در این روش موارد لازم جهت بلیچینگ با غلظت بالا بر روی دندان‌ها گذاشته می‌شود. با چند بار نوبت دندانپزشکی و تکرار این عمل، سفیدی دندان‌های شما به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.


میزان سفیدی در بلیچینگ دندان


در ابتدا این توضیح را ارائه می‌دهیم که اغلب نتایج اولیه جهت سفیدی دندان از طریق بلیچینگ در مطب رخ می‌دهد، اما نتایج ماندگار برای سفیدی دندان از طریق بلیچینگ در منزل اتفاق می‌افتد. البته میزان سفیدی دندان بعد از بلیچینگ به بهداشت افراد بستگی دارد. چگونگی مصرف غذا و نوشیدنی‌ها در مدت‌ زمان بلیچینگ دندان تأثیرگذار می‌باشد. نکته دیگر در سفیدی دندان بعد از بلیچینگ این می‌باشد که پاسخ قطعی به این پرسش نمی‌توان داد.
 آنچه در این مورد تأثیرگذار است جنس دندان‌ها می‌باشد که در هر فردی متفاوت است. لازم به ذکر است عواملی که باعث تغییر رنگ در دندان‌ها شده و به‌ مرور زمان از سفیدی دندان‌های شما کم می‌کنند، استفاده از نوشیدنی‌های رنگی مثل چای و قهوه می‌باشد. سیگار کشیدن نیز در کم شدن سفیدی دندان مؤثر است. به‌ صورت کلی عدم رعایت بهداشت و عدم مسواک زدن منظم نیز باعث از بین رفتن رنگ سفید و شفاف دندان‌ها می‌شود. در رابطه با بلیچینگ و عوارض آن باید توضیح دهیم که اگر بلیچینگ تحت نظارت پزشک باشد عارضه خاصی ندارد، ولی امکان حساسیت در دندان‌ها وجود دارد که می‌توان با استفاده کردن از خمیردندان‌ های ضد حساسیت این عارضه را نیز برطرف نمود.


آماده کردن دهان برای بلیچینگ دندان


قبل از اینکه بلیچینگ دندان را انجام دهید باید دندان‌های پوسیده‌ شده را ترمیم کنید. در واقع قبل از بلیچینگ باید بدانید که این عمل بر روی روکش‌ها، لمینت ها و نواحی زرد ریشه دندان که از تحلیل لثه‌ها نشأت می‌گیرد، تأثیری نمی‌گذارد. نکته دیگر قبل از انجام بلیچینگ این می‌باشد که می‌توانید جرم‌گیری دندان را بخوبی انجام دهید. این عمل باعث می‌شود که تأثیرات بلیچینگ بر روی دندان‌ها بسیار بالا برود. دو کار مهم ذکر شده را قبل از بلیچینگ در نظر بگیرید، ابتدا ترمیم دندان‌های پوسیده‌شده و سپس جرم‌گیری دندان.


نکاتی مهم در بلیچینگ دندان


نکاتی را جهت آگاهی خوانندگان این مطلب برای بلیچینگ دندان عنوان می‌کنیم:
الف- عمل و فعالیت بلیچینگ هنر دندانپزشکی می‌باشد. درواقع نتایج آن به دانش دندانپزشکی پزشک مربوطه بستگی دارد.
ب- این موضوع را بدانید که بلیچینگ دندان یک درمان دائمی نیست و نیاز به تکرار دارد. البته رعایت بهداشت فردی و عادات غذایی در افزایش مدت ماندگاری بلیچینگ تأثیر گذار است.
ج- نتایج حاصل‌شده است از بلیچینگ را نمی‌توان به‌دقت و کاملاً مشخص مشاهده کرد. درواقع و به عبارت بهتر تضمینی برای سفید ماندن دندان به‌صورت قطعی بعد از بلیچینگ نمی‌باشد؛ اما بر اساس درمان‌هایی که تا به امروز صورت گرفته نتیجه این عمل در 80 درصد از افراد مشاهده‌شده است.
د- بسیاری از دندان‌پزشکان حرفه‌ای و اساتید این زمینه بر این باور هستند که عمل بلیچینگ باید در هر دو مکان منزل و مطب به‌صورت هم‌زمان انجام شود. این روند باعث افزایش مدت‌زمان ماندگاری سفیدی دندان‌ها می‌شود، هرچند که مقداری قیمت این فعالیت را افزایش می‌دهد.


روش‌های بلیچینگ دندان


بلیچینگ از طریق دو روش امکان‌پذیر است که عبارتند از بلیچینگ در مطب و بلیچینگ در منزل. بیشترین تأثیرات در ابتدای بلیچینگ در مطب قابل‌ رؤیت خواهد بود در صورتی‌ که افراد با بلیچینگ در منزل به‌ مرور زمان نتایج ماندگارتری را مشاهده خواهند نمود. البته میزان سفیدی به توانایی و اراده فرد در رعایت بهداشت دندان‌ها هم‌ بستگی دارد. بلیچینگ در مطب زیر نظر دندانپزشک زیبایی با استفاده از موادی که روی دندان‌ها قرارگرفته می‌شود انجام می‌گیرد.
در این روش فرد مراجعه‌ کننده برای رسیدن به نتایج بهتر باید چندین مرتبه به مطب دکتر مراجعه نماید. در روش بلیچینگ دندان در منزل متخصص دندانپزشک با توجه به قالب دندان‌های بالا و پایین موادی به نام جفت‌تری شفاف را به فرد مراجعه‌ کننده ارائه می‌دهد که آن‌ها را بر روی دندان‌ها قرار داده و برای سفید شدن آن‌ها از مواد داده‌شده استفاده نمایند. با توجه به موارد گفته‌شده فرد باید تمام نکاتی که متخصص برای او بیان می‌کند را رعایت کند تا به‌ مرور زمان از دندان‌های سفید و درخشان بهره‌مند شود.

پست های اخیر از دکتر یاشار رضاعی :
  فلورایدتراپی برای کودکان
دکتر یاشار رضاعی 1397.06.06
 ایمپلنت دندان چیست؟
دکتر یاشار رضاعی 1397.05.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب