قرص هیدروکلروتیازید برای چیست؟

75

اطلاعات درباره قرص هایی که برای درمان بیماری هایمان مصرف می کنیم می تواند به حفظ سلامتی و بهبودی هرچه سریعتر نیز کمک کند. در این بخش درباره قرص هیدروکلروتیازید می خوانید.هر قرصی مکانیسم اثری دارد که ممکن است با بعضی از داروهای دیگر تداخل یابد و سلامتی بدن را به خطر بیندازد پس با شناخت بیشتر درباره داروهای مصرفی می توان این خطر را کم کرد. اگر قرص هیدروکلروتیازید مصرف می کنید اما نمی دانید قرص هیدروکلروتیازید برای چیست این مقاله را بخوانید.




موارد مصرف هیدروکلروتیازید

قرص هیدروکلروتیازید در درمان خیز (ناشی از نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی همراه با آسیت) درمان با کورتیکوستروئید و استروژن و نیز بعضی از حالات عیب کار کلیه ( از جمله سندرم نفروتیک، گلومرولونفریت حاد ونارسایی مزمن کلیه)، زیادی فشار خون (به تنهایی یا به عنوان درمان کمکی) مصرف می‌شود.
مکانیسم اثر هیدروکلروتیازید

دیورتیک تیازیدی. با مهار بازجذب سدیم در توبول های دیستال کلیه منجر به افزایش دفع آب، سدیم، پتاسیم و یون های هیدروژن می گردد.
فارماکوکینتیک هیدروکلروتیازید

جذب هیدروکلروتیازید پس از مصرف خوراکی نسبتاً سریع است. این دارو به صورت تغییرنیافته و تقریباً به طور کامل از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود. نیمه عمر هیدروکلروتیازید 8/14-6/5 ساعت می‌باشد و اثر مدری آن پس از 2 ساعت شروع می‌شود. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر دارو 4 ساعت و طول اثر آن 12-6 ساعت است. اثر کاهنده فشار خون این دارو پس از 4-3 روز ممکن است ظاهر شود، ولی برای رسیدن به اثر مطلوب ممکن است تا 4-3 هفته زمان لازم باشد.
عوارض جانبی هیدروکلروتیازید

کاهش فشار خون وضعیتی، اختلالات خفیف گوارشی، کاهش توانایی جنسی، کمی پتاسیم، منیزیم وسدیم خون، زیادی کلسیم خون، آلکالوز همراه کمی کلرور خون، زیادی اسیداوریک خون، نقرس، افزایش قند خون و کلسترول پلاسما با مصرف دارو گزارش شده است.
تداخلات دارویی هیدروکلروتیازید

مصرف همزمان کلستیرامین با هیدروکلروتیازید ممکن است جذب آن را مهار کند. مصرف همزمان گلیکوزیدهای دیژیتال با هیدروکلروتیازید، به علت بروز کمی پتاسیم خون، ممکن است احتمال مسمومیت با دیژیتال را افزایش دهد. مصرف همزمان این دارو با لیتیم، به علت کاهش همزمان این دارو با لیتیم، به علت کاهش کلیرانس کلیوی لیتیم، ممکن است سبب بروز مسومیت با لیتیم شود. مصرف همزمان داروهای مهارکننده ACE ، سیکلوسپورین و سایر داروهای مدر نگهدارنده پتاسیم، مکمل‌های پتاسیمی و داروهای حاوی پتاسیم با هیدروکلروتیازید ممکن است سبب تجمع پتاسیم به ویژه در بیماران مبتلا به بی‌کفایتی کلیه شود.
هشدار ها هیدروکلروتیازید

1-این دارو در صورت وجود بی‌ادراری یا عیب کار کلیه و نوزادان مبتلا به یرقان باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
2- اندازه‌گیری فشار خون در طول درمان با این دارو در فواصل منظم ضروری است.
توصیه های دارویی هیدروکلروتیازید

1-    این دارو زیادی فشار خون را درمان نمی‌کند، بلکه آن را کنترل می‌نماید، از این رو مصرف این دارو ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد.
2-    احتمال بروز کمی پتاسیم خون وجود دارد. بنابراین ممکن است مصرف پتاسیم اضافی در رژیم غذایی لازم باشد، بدون مشورت پزشک، رژیم غذایی نباید تغییر یابد.
3-    از مصرف سایر داروها، به خصوص داروهای مقلد سمپاتیک که نیاز به نسخه ندارند باید خودداری شود.
4-    در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً نوبت مصرف بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت مقدار مصرف بعدی نباید دو برابر گردد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب