84


 


بعضی مردان در دهه چهل و پنجاه زندگی دچار افسردگی، احساس ضعف و خستگی، کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ و علائم دیگری نظیر تحریک پذیری و نوسانات خلق، کم خواب یا بدخوابی، تمرکز و حافظه کوتاه مدت مختل میشوند.

اگرچه با افزایش سن ترشح هورمون تستوسترون در مردان کاهش می یابد اما شاید در خیلی از موارد مشکل فرد ارتباطی به کاهش میزان تستوسترون نداشته باشد، از این رو کاربرد اصطلاح یائسگی در مورد همه مردان شاید چندان دقیق و درست نباشد.

بطور مثال گاهی کاهش میل جنسی یا اختلال نعوظ فرد ممکن است به علت اضطراب یا افسردگی باشد و یا اینکه به مسائل قلبی عروقی فرد بازگردد. و یا مسائل روانشناختی فرد ناشی از مشکلات شغلی و کاری یا مشکل در روابط مثل طلاق، یا مشکلات مالی و یا نگرانی درباره پدر و مادری سالمند باشد.

در این میان بحران میانسالی هم در بروز مشکلات روانشناختی برای فرد بی تاثیر نیست، زمانی که مردان احساس می کنند به میانه زندگی رسیده اند و از دستاوردهای خود راضی نیستند یا به این فکر می کنند که با مابقی زندگی خود باید چه کنند، این باعث اضطراب و افسردگی آنها خواهد شد.

بنابراین بجز موضوع کاهش تستوسترون باید علل دیگر دخیل در بروز مشکلات عاطفی و جنسی را مد نظر داشت.

ضمن اینکه سبک زندگی تا حد زیادی تعیین کننده میزان تستوسترون فرد است، کم خوابی، تغذیه ناسالم و استفاده زیاد از چربی های اشباع، چاقی خصوصا از نوع شکمی، دیابت، فشار خون بالا، ورزش نکردن، الکل زیاد و سیگار، همه و همه میتوانند تسریع کننده روند کاهش تستوسترون در مردان باشند.

و نکته جالب توجه آن است که خود کاهش تستوسترون می تواند چاقی و دیابت فرد را تشدید کند.

نتیجه آنکه یک مرد میانسال یا مسن به محض اینکه متوجه یکی از تغییرات ذکر شده در وضعیت روانی و جسمانی و جنسی خود شد بایستی به روانپزشک مراجعه کند تا تحت بررسی، آزمایشات و مصاحبه کامل قرار گیرد و به تناسب مشکل درمان مناسب صورت گیرد.


 


دکتر صباغ ابریشمی؛ روانپزشک، درمانگر اختلالات جنسی و زوج درمانگر


در کانال تلگرام با مطالب و نکات جالب زناشویی با ما همراه باشید
برای عضویت در کانال تلگرام روی لینک زیر کلیک کنید
https://telegram.me/joinchat/BJmVCTvIRs-0H0RmeBcCq

پست های اخیر از کانال جنسی :
 استیکر سکسی
کانال جنسی 1397.07.07
 هنر بوسیدن را یاد بگیرید!
کانال جنسی 1397.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب