70

برای پیشگیری از گرمازدگی هویج رنده شده مصرف کنید. قند موجود در این سبزیجات، طبیعی هستند در نتیجه علاوه بر انرژی‌ رسانی، آب بدنتان را نیز تأمین می‌کنند.گرمازدگی در فصول گرم سال امری عادی است زیرا با عرق کرد بسیار آب زیادی از بدن دفع می شود اما می توان با میوه ها و نوشیدنی های خنک آن را درمان کرد. در این مقاله میوه های را که می توان با آن گرمازدگی را درمان کرد بشناسید.




 
زردآلو
این میوه محبوب نیز همین روزها وارد بازار شده و در دسترس قرار می‌گیرد.‌ زردآلو هرچه زردتر باشد ویتامین B ‌ بیشتری دارد.

بتاکاروتن آن در پاکسازی بدن از سرطان موثر است. برگه‌های زردآلو منبع غنی از پتاسیم هستند و تحقیقات نشان داده است که دریافت پتاسیم مازاد در رژیم غدایی روزانه، موجب کاهش فشار خون در افراد دارای فشار خون طبیعی و افراد با فشار خون بالا می‌شود.

زرد‌آلو به دلیل داشتن پتاسیم بالا، به عنوان یک میان وعده و دسر خوب برای سالمندانی که از افسردگی روانی و گیجی ناشی از فقدان پتاسیم در رژیم غذایی رنج می‌برند بسیار مفید است.
 
زردآلو به دلیل داشتن فیبر غذایی و افزایش تدریجی قند خون به عنوان یک میان‌وعده کامل کم‌کالری برای افرادی که برنامه کاهش وزن دارند، مفید است.

انواع نرم و گوشتی آن بهتر است. برگه‌های زردآلویی که با مواد شیمیایی خشک می‌شود مفید نیستند، زیرا ترکیبات گوگردی دارند.

فیبر‌های موجود در زردآلو مانند هلو در بدن آب زیادی به خود جذب کرده ‌و مانع دفع آب و خشکی بدن ‌می‌شوند.

 
آب پیاز

این یکی از بهترین درمانها برای درمان گرمازدگی است بسیاری از تمرین کنندگان آیورودا معتقدند, این اولین چیزی است که باید برای آن دست و پنجه نرم کنید ؛ استفاده از آب پیاز، در گوش و روی سینه ،می تواند به کاهش دمای بدن کمک کند.برای اهداف درمانی، آب پیاز مطلوب تر است، اما شما می توانید پیاز خام را با زیره سبز و عسل سرخ کنید و آن را بپزید پیاز خام در ترشی یا سالاد، همچنین می تواند بدن شما را خنک کند.

 

آلو

آلوها منبع عالی از آنتی اکسیدان ها هستند و بسیار آبدار هستند. این آنتی اکسیدان ها ،خواص ضد التهابی دارند که تسکین دهنده است و ممکن است به علت گرمازدگی ایجاد شود ، چند تا آلو را در آب خیس کنید، تا نرم شوند. آنها را خمیر کنید و صاف کنید. این نوشیدنی به عنوان یک ماده درمان کننده ،برای گرمازدگی شناخته شده است ،که بدن شما را آرام می کند.

 

دوغ و آب نارگیل

دوغ منبع خوبی از پروبیوتیک ها است و به بدن شما کمک می کند تا ویتامین های ضروری و مواد معدنی که ممکن است به علت عرق کردن بیش از حد از دست رفته باشد را تامین کنید به طور مشابه، آب نارگیل، بدن شما را به طور طبیعی با الکترولیت ها متعادل می کند.

 

آب گشنیز و برگ نعناع

آب گشنیز یا برگ نعناع را بگیرید و آن را با یکم شکر بنوشید ، این یک درمان خانگی آسان، برای کاهش حرارت بدن است با توجه به آیورودا، این گیاه اثر خنک کننده بر بدن دارد. با توجه به ویژگی های خنک کننده آن، آب گشنیز نیز به عنوان یک درمان عالی برای کاهش گرما یا فرسایش یائسگی در نظر گرفته می شود ؛ در واقع، آب گشنیز نیز ،می تواند برای خارش پوست استفاده شود.

 
آب طالبی

مطالعات نشان داده است، مصرف یک لیوان آب طالبی در روز به میزان ۲۵ درصد احتمال بروز فشار خون را کاهش می‌دهد. محققان برای آزمایش، مقداری از پلاکت‌های خون را گرفته با مقدار کمی عصاره یا آب طالبی شیرین مخلوط کرده و مشاهده کردند در طالبی عاملی وجود دارد که به شدت مانع از انباشته شدن غیرطبیعی پلاکت‌ها می‌شود و در نتیجه از انعقاد و لخته شدن خون در رگ‌ها (که عامل حمله‌های قلبی است) جلوگیری می‌شود.

طالبی را بدون شکر یا چیزهایی دیگر به طور ساده باید پیش از غذا خورد، کسانی که طالبی را با نمک و فلفل می‌خورند، هضم آن را آسان‌تر می‌کنند ولی در مقابل، خاصیت ملین آن را کم می‌کند.

 
هویج رنده شده

در گرمای بی‌امان تابستان، مهم‌ترین مسئله تأمین آب بدن است، زیرا دمای بالا نیاز به کنترل و تنظیم دمای بدن را پررنگ‌تر می‌سازد. بدن برای این کار نیاز به انرژی و صد البته آب دارد. در نتیجه توصیه می‌کنیم برای دریافت انرژی و آب همزمان به سراغ سبزیجات تازه و سرشار از آب بروید. می‌توانید برای پیشگیری از گرمازدگی  هویج رنده شده مصرف کنید. قند موجود در این سبزیجات، طبیعی هستند در نتیجه علاوه بر انرژی‌ رسانی، آب بدنتان را نیز تأمین می‌کنند. خوردن هویج رنده شده که از قبل در یخچال گذاشته‌اید علاوه بر اینکه خنکتان می‌کند میزان زیادی ویتامین، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر به بدنتان می‌رساند.

 

توت فرنگی
اگر جزو افرادی هستید که نمی‌توانید بدون دسر غذایتان را به پایان برسانید اما در روزهای گرم شیرینی دسرهای معمولی دلتان را می‌زند، به سراغ توت‌فرنگی بروید. این میوه‌ خوشمزه سرشار از آب است و در عین‌ حال شیرینی آن می‌تواند بهترین دسر بعد از غذا باشد. فرقی نمی‌کند که آن را به‌صورت میوه‌ی تازه میل کنید و یا اینکه از قبل کمپوت تهیه کرده باشید. در هر حال توت‌ فرنگی دوست روزهای گرم است. البته در تهیه‌ کمپوت یا پوره‌ی آن نیاز به شکر زیاد ندارید. یادتان باشد که توت‌فرنگی و همچنین هلو سرشار از آب هستند. بنابراین بهتر است همیشه در سبد میوه‌ی تابستانه‌تان حضور داشته باشند.

 

هندوانه

هندوانه از 92 درصد آب تشکیل شده است و طرفداران زیادی دارد. برای تحمل گرمای شدید و تأمین آب بدن خود همیشه در یخچالتان هندوانه داشته باشید. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است

پست های اخیر از ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها :
 روزتان را با این میوه ها برای صبحانه، با نشاط شروع کنید
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.18
 آیا مخلوط شیر و عسل مفید است؟
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.17
 علائم و عوارض مصرف ناکافی سبزیجات
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.04.22
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب