روش های شیر دادن به نوزاد

54


به طور كلي مادر هنگام شير دادن بايد در وضعيت راحتي قرار گيرد. او مي تواند به پشت يا پهلو بخوابد. روي صندلي ، زمين يا تخت بنشيند و از چند بالش به عنوان تكيه گاه براي خود و شيرخوارش استفاده كند تا هنگام شير دادن خسته نشود.
روش هايي كه ذكر مي شوند جهت اطلاع مادران عزيز از روش هاي شير دادن است ولي هر مادري مي تواند از بين آن ها روشي را كه براي خود و شيرخوارش راحت تر و مناسب تر بوده و كارايي بيش تري داشته باشد را انتخاب نمايد.
بايد توجه داشته باشند كه كودك در يك امتداد قرار گيرد‌ ، صورت او روبروي پستان باشد ، نوك سينه مادر روبروي بيني نوزاد قرار گيرد كه نوزاد با باز كردن دهان راحت بتواند سينه را بگيرد و قسمت زيادي از آرئول پاييني سينه و قسمتي نيز از آرئول بالاي سينه در دهان نوزاد قرار گيرد. لب پايين نوزاد به  بيرون برگشته و  چانه نوزاد به سينه مادر چسبيده باشد.



1. روش سنتـي يا گهـواره اي
متداول ترين روش شير دادن ، روش گهواره اي است.در اين روش مادر مي نشيند و  شيخوار را طوري در آغوش مي گيرد كه شيرخوار به پهلو و  رو به مادر و سرش در خم آرنج مادر قرار گيرد. شانه و پشت و باسن او در يك امتداد بوده و با ساعد و كف دست مادر حمايت مي شود. در اين روش مادر مي  تواند با دست ديگر پستانش را نگه دارد. دست شيرخوار كه در تماس با بدن مادر است بايد در پهلوي مادر قرار گيرد نه بين مادر و شيرخوار.
توصيه مي شود هنگام شير دادن ، تماس پوست با پوست مادر و شيرخوار به ويژه در دوران نوزادي برقرار شود. در غير اين صورت ، هرچه لباس مادر و شيرخوار كمتر باشد بهتر است.



 
از اين روش براي شير دادن به شيرخواران سالم و رسيده كه توانايي كافي براي كنترل سرشان دارند استفاده مي شود ولي اگر شيرخوار در گرفتن پستان مشكل داشته باشد و يا مادر دچار آزردگي و زخم نوك پستان باشد اين روش مناسب نيست.



2. روش گهـواره اي متقـابـل
اين روش شبيه روش قبلي است. شيرخوار به پهلو و رو به مادر قرار مي گريد و مادر قاعده سر ، گردن و قسمت بالاي پشت شيرخوار را با كف دست خود  حمايت مي كند و او را به پستان طرف مقابل مي گذارد. مثلا در صورت شير دادن از پستان چپ ، شانه و پشت شيرخوار با ساعد دست راست مادر حمايت مي شود  و مادر مي تواند به راحتي با دست چپ خود پستان چپ را نگه دارد.



اين روش به خصوص در ماه اول تولد ‌، براي شيرخواران نارس و بيمار كه توانايي كافي براي كنترل سرشان ندارند و يا شيردهي در موارد آزردگي و زخم نوك پستان به كار مي رود.



3. روش خـوابـيــده
در روش خوابيده ، مادر به پهلو مي خوابد و شير مي دهد.در اين روش گردن ، پشت و باسن شيرخوار بايد در يك امتداد و صورت او رو به روي مادر و سينه به سينه مادر قرار گيرد و مادر ضمن شير دادن مي تواند پشت شيرخوار را با دست  بالايي خود  حمايت كند. بهتر است مادر چند بالش زير سرش بگذارد و دستش را زير سر و يا زير بالش قرار دهد.



با اين روش براي خانم هايي كه سزارين شده اندو هم چنين براي شيرخواراني كه نمي توانند سرشان را به خوبي كنترل كنند يا مادراني كه خيلي احساس خستگي مي كنند ،‌ براي شيردهي در شب ، براي شير دادن به شيرخواراني كه وزن بالايي دارند و براي شيرخواران مبتلا به شكاف لب توصيه مي شود.



4. روش زيــر بغـل ( فوتبـالي )
در اين روش ، شيرخوار به پهلو يا پشت ، روي بالش بين بازو و قفسه سينه مادر ( زير بغل ) قرار مي گيرد ؛ به طوري كه پاهاي شيرخوار در زير بغل و به طرف پشت مادر باشد و مادر با كف دست خود ، قاعده سر و گردن شيرخوار را نگه داشته و با ساعد خود بدن او را حمايت مي كند.



از اين روش براي مادراني  كه چند قلو و يا نوزادان نارس ، زايمان به روش سزارين ، انسداد مجاري شير ، آزردگي نوك پستان ، پستان هاي بزرگ و يا ابتلاي شيرخوار به فلج عصب صورت مي توان استفاده كرد.



5. روش شيـر دادن به چنـد قلـوها
نه تنها مادراني كه دوقلو  به دنيا مي آورند مي توانند كودكان خود را به طور كامل با شير مادر تغذيه كنند ؛ بلكه مادراني كه سه قلو دارند نيز قادرند شيرخوارانشان را به طور كاملا انحصاري از شير مادر بهره مند ساخته و تمام نيازهاي تغذيه اي آنان را تامين كنند.
مادر مي تواند در صورت راحت بودن ،‌ با استفاده از تركيبي از روش هايي كه گفته شد ، به دو شيرخوارش به طور همزمان شير دهد. مثلا يكي را به روش زير بغل و ديگري را به روش گهواره اي در آغوش بگيرد.
اگرچه مادر مي تواند در هر نوبت شيردهي از هر دو پستان براي دو شيرخوار خود استفاده كند ؛ ولي اگر هركدام را از يك پستان به طور كامل شير مي دهد براي اين كه توليد شير در هر دو پستان او به طور يكنواخت باشد ، توصيه مي شود كه در وعده بعدي هر شيرخوار را به پستان ديگر بگذارد.


 


مطالب مرتبط:


پست های اخیر از کانال تلگرام تخصصی پزشکی :
 محل خواب نوزاد باید چگونه باشد؟
کانال تلگرام تخصصی پزشکی 1398.05.04
 آنچه لازم است در مورد يك بیماری خاص بدانید!
کانال تلگرام تخصصی پزشکی 1397.05.13
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب