نقش هورمون ها در رابطه جنسی

96




انرژی ما و رابطه جنسی ما به شدت توسط هورمون های ما کنترل می شود. رشد و عمل جنسی در زنان و مردان با سه هورمون کنترل می شود: تستوسترون، استروژن و پروژسترون

تستوسترون
گمان می رود که هورمون تستوسترون توسط مردان ساخته می شود اما زنان نیز در سیستم شیمیایی بدنشان این هورمون را دارا هستند. در مردان تستوسترون به طور عمده توسط بیضه ها ساخته میشود در صورتی که در زنان در تخمدان ساخته میشود و نیز در غده آدرنال. درهفته ششم رشد و تکامل جنینی ترشح تستوسترون توسط نوزاد پسر که کروموزوم ایکس-وای دارد آغاز می شود و این جنین به سمت پسردار شدن در رشد و تکامل پیش می رود. در زمان بلوغ تستوسترون سبب رشد و تکامل در ناحیه تناسلی و علائم ثانویه جنسی مانند رشد موهای بدن و موهای زهار می شود.
این هورمون همچنین بر روی عضلات بدن و سطح انرژی آن نیز تاثیر می گذارد. بعلت ترشح بالای تستوسترون در دوران بلوغ در پسران رفتار آن ها به طور خاصی تغییر خواهد کرد. مردان تحریک جنسی زیادتری را از حوالی 18 سالگی تجربه خواهند کرد. مردان جوان با تحریک جنسی پایین موهای بدن کم و علائم خستگی مدام ممکن است به طور طبیعی میزان تستوسترون کمی داشته باشند و لازم باشد درمان دریافت کنند.
تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی نشان می دهد زنان با میزان تستوسترون پایین تر از حد نرمال نرمال ممکن است در پاسخ های جنسی شان به مشکل برخورد کنند.

استروژن
به طور عمده توسط تخمدان ترشح می شود. استروژن مسئولیت آماده سازی لایه های رحم برای تخمک بارور شده را بر عهده دارد. بعلاوه این هورمون در زنان یک احساس خوب و سلامت ایجاد می کند، باعث تغذیه کلاژن ها می شود و باعث مرطوب نگه داشتن بافت های بدن می شود خصوصا در واژن که باعث می شود عمل دخول لذت بخش شود. زمانی که استروژن کاهش می یابد مانند دوران یائسگی عمل دخول می تواند دردناک شود. همچنین به نظر نمی آید که استروژن به طور مستقیم در لذت بری جنسی نقش داشته باشد بلکه کمبود آن باعث یک حالت عدم راحتی می شود که باعث می شد زنان از رابطه جنسی اجتناب کنند. در این گونه مواقع یک لغزنده کننده واژن مانند لوبریکانت و درمان هورمونی می تواند کمک کننده باشد.

پروژسترون
این هورمون توسط تخمدان ها ترشح می شود. پاسخ آن برانگیختن ریزش دیواره رحم در طول دوره عادت ماهیانه است. این هورمون باعث می شود زن احساس بیمار بودن کند. انواع ساختگی پروژسترون قرص های ضدبارداری هستند و می توانند در برخی زنان ایجاد افسردگی کنند. به دلیل عووامل جانبی پروژسترون یک عالم طبیعی پیشگیری کننده از سرطان رحم می باشد.


فاکتورهای احساسی و ذهنی و ترشح مواد شیمیایی
محرک جنسی انسان تنها به دلیل فاکتورهای فیزیکی و هرمون ها صورت نمی گیرد عوامل زیادی از جمله فاکتورهای احساسی و دهنی در این امر نقش دارند. زماین که چه زن و چه مرد دچار اضطراب، عصبانیت و یا افسردگی می شوند مواد شیمیایی ترشح می کنند که می تواند روی پاسخ های جنسی آن ها تاثیر بگذارد.


  •     مواد شیمیایی مترشحه در اثر اضطراب: امکان دارد در مردان باعث شود که کنترل روی اوج لذت جنسی یا حالت اروتیک آن ها پایین بیاید. زنان مضطرب ممکن است به این حالت برسند که به طور ناخودآگاه قادر نیستند جلوی هیجان جنسی را بگیرند.
  •     مواد شیمیایی مترشحه در اثر عصبانیت: بسیار حالت دشواری را در تغییر دارند. برخی درجات عصبانیت می تواند افراد را برانگیخته کند و پاسخ جنسی را در آن ها بسیار آسان تر برانگیخته کند. هرچند بیش از حد می تواند پاسخ جنسی را کاهش دهد و آن را حتی خاموش کند.
  •     مواد شیمیایی مترشحه در افسردگی: یکی از درجات تشخیص افسردگی این است که میزان هورمون تستوسترون پایین می آید. این باعث یم شود که میل و تحریک جنسی پایین بیاید و نیز میزان انرژی هم پایین بیاید.


دکتر  بهاره دادرس؛ مشاور و درمانگر سلامت جنسی بانوان، مشاوره سبک زندگی صحیح بانوان


 


مطالب مرتبط:


آیا پاسخ شما به این سوالات مثبت است؟ پس شما به خشکی واژن مبتلا شده اید.


یائسگی مردان


برای استفاده از سایر مطالب جنسی و زناشویی و همچنین مشاوره خصوصی با پزشکان س. کس تراپ در تلگرام کلیک کنید

پست های اخیر از کانال جنسی :
 استیکر سکسی
کانال جنسی 1397.07.07
 هنر بوسیدن را یاد بگیرید!
کانال جنسی 1397.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب