فواید درمانی آبغوره که فکرش را نمی کنید

111

فصل آبغوره است و احتمالا شما هم برای خرید این چاشنی خوشمزه اقدام کرده اید. خواص و فواید درمانی آبغوره را در این مطلب بخوانید.

فواید آبغوره
آبغوره با افزایش اسیدیته معده می‌تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد. هم‌چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذا کمک بگیرند، ولی نباید در این مورد زیاده‌روی کنند.

از آنجایی که آبغوره محتوی ویتامینC است، می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین باشد را کاهش دهد. به علاوه به دلیل ترکیبات ضد عفونی‌کننده، پاک‌کننده معده و روده است و دردفع کرم روده نیز موثراست.

آبغوره صفرابر است و کمک به دفع زردی می کند و هم چنین می تواند باعث تقویت کبد شود. از طرفی به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم دار برای درمان پا درد و کمر درد، درد سیاتیک و روماتیسم مفید است.

از طرفی محرک اشتها بوده و افزودن کمی از آن به غذا می تواند باعث طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد غذایی غیرحیوانی مانند حبوبات کمک کند. مصرف آبغوره در خانم ها می تواند در باز شدن قاعدگی موثر باشد. به علاوه این چاشنی در درمان اسهال ساده نیز نقش دارد.

هرچند قرار دادن آبغوره و سرکه در لیست رژیم غذایی مناسب است اما این یک باور اشتباه است که مصرف سرکه و آبغوره می تواند باعث کاهش و کنترل فشارخون شود. درواقع، این خوراکی ها می توانند باعث کاهش قندخون شوند و از آنجا که علائم کاهش قند و فشارخون شبیه هم هستند، شما هم فکر می کنید دچار پایین آمدن فشارخون شده اید.

از خواص آبغوره برای سلامت پوست نمی توان چشم پوشی کرد. حفظ تعادل پوست در حالت اسیدی با استفاده از ماست ترش و سایر ترشی های طبیعی مثل آبلیمو، آب نارنج، آبغوره و غیره امکان پذیر می باشد. این مواد باید رقیق باشند در غیر اینصورت باعث تحریک پوست می شوند. می توانید از آبغوره تازه رقیق شده برای این عمل استفاده کنید.

آبغوره صفرابر است و کمک به دفع زردی می‌کند و هم‌چنین می‌تواند باعث تقویت کبد شود. از طرفی به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم‌دار برای درمان پا درد و کمر‌درد، درد سیاتیک و روماتیسم مفید است.

آبغوره مدر است و هم‌چنین به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. این چاشنی خاصیت کاهش حرارت بدن و رفع عطش را هم دارد، که بدین جهت در موارد تب و سل ریوی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خواص آبغوره از نظر طب سنتی

1- غوره از نظر طب قدیم ایران سرد و قابض است.

2- در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است.

3- مفرط مفید است آبغوره برای درمان چاقی

4- خوردن آبغوره بلوغ دختران را جلو می اندازد و قاعده را باز می کند

5 – آبغوره چون دارای تارتارات پتاسیم است، برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است

6 – حرارت و صفرای بدن را دفع می کند و روده ها را ضد عفونی می کند .

7 – آبغوره تقویت کننده است.

8 – برای برطرف کردن ورم گلو ، آبغوره قرقره کنید .

9 – برای دفع کرم روده و تقویت معده باید مدت پنج روز آش آبغوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید. البته در این مدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمائید .

10 – آبغوره درمان کننده پا درد و کمردرد می باشد . برای معالجه میتوان مدت ده روز آش آبغوره مصرف نمود .

11– ترشی غوره نیز برای معالجه رماتیسم و سیاتیک مفید است .

چه کسانی نباید آبغوره مصرف کنند؟

از لحاظ طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج و کسانی که ممکن است دچار ضعف اعصاب باشند توصیه نمی‌شود. همچنین افراد باردار باید به طور محدود این چاشنی را مصرف کنند، زیرا آبغوره خاصیت مدر دارد و ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد. از آن جایی‌که گاهی‌اوقات برای جلوگیری از رشد کپک به آبغوره نمک اضافه می‌کنند، در این صورت مصرف آن برای بیمارانی‌که باید مصرف نمک را محدود کنند مانند بیماران مبتلا به پرفشاری‌خون، بیماران قلبی و کلیوی توصیه نمی‌شود. استفاده از این چاشنی برای بیمارانی که زخم معده دارند و یا مبتلا به التهاب روده هستند نیز منع مصرف دارد. 

پست های اخیر از ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها :
 روزتان را با این میوه ها برای صبحانه، با نشاط شروع کنید
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.18
 آیا مخلوط شیر و عسل مفید است؟
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.17
 علائم و عوارض مصرف ناکافی سبزیجات
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.04.22
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب