نابینایی در کمین این کودکان

59

یک متخصص چشم با اشاره به اینکه در ازدواج‌های فامیلی نازک شدن شبکیه بیشتر مشاهده می‌شود، گفت: عدم درمان نوزادان و کودکانی که شبکیه نازک دارند می‌تواند منجر به نابینایی در آنها شود.دکتر فریبا قاسمی ‌ درباره نازک شدن شبکیه اظهار کرد: نازک شدن شبکه یک اصطلاح کلی است به این معنا که گاهی در نزدیک بینی‌های بالا و اختلالات مادرزادی از کودکی تا بزرگسالی مشاهده می‌شود.




وی افزود: اختلالات چسبندگی مایع زجاجیه به شبکیه در برخی از موارد سبب نازک شدن شبکیه و به وجود آمدن سوراخ‌‌هایی در آن می‌شود  که این امر به مرور زمان سبب کنده شدن شبکیه چشم بیمار ‌می‌شود.

این متخصص شبکیه خاطرنشان کرد: نشانه‌های ابتلا به نازک شدن شبکیه مشاهده مگس پران‌‌ها در جلوی چشم و زدن جرقه‌‌ها یا فلاش در قسمت‌‌هایی از میدان بینایی است که اگر هر چه سریعتر تشخیص داده شود با انجام لیزر قابل درمان است.

قاسمی ‌با اشاره به اینکه در ازدواج‌های فامیلی نازک شدن شبکیه بیشتر مشاهده می‌شود، افزود: ابتلاء به برخی از بیماری‌های ارثی باعث نازک شدن کل شبکه می‌شود.

این چشم پزشک عنوان کرد: نازک شدن شبکیه در بیماری‌هایی که سلول‌های عصبی را درگیر می کند، همچون در افراد مبتلا به بیماری آرپی شایع‌تر است.

وی ادامه داد: این افراد معمولاً دچار شب کوری بوده و در برخی از موارد هنگام نور زیاد نیز دچار کاهش بینایی شده و در زمانی که از نور شدید اتاق به نور کم نیز وارد می‌شوند دچار کاهش بینایی می‌شوند.

قاسمی ‌با اشاره به اینکه تنها راه پیشگیری از نازک شدن شبکیه انجام لیزر است، گفت: با توجه به اینکه نازک شدن شبکیه ارثی بوده توصیه می‌شود از ازدواج‌های فامیلی پیشگیری شود تا آمار ابتلا به این بیماری و عوارض آن کاهش یابد.

این متخصص چشم یادآورشد: در هنگا‌می‌ که رگ‌های چشم افراد درگیر ‌می‌شوند به دنبال آن سکته‌‌های نسبی در خود چشم به وجود ‌می‌آید که این عامل باعث نازک شدن شبکیه شده و معمولاً این افراد با کاهش دید به پزشک مراجعه می‌کند.

پست های اخیر از چشم و مراقبت های بينايی :
 3 روش جراحی چشم
چشم و مراقبت های بينايی 1398.10.18
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب