104

متخصص گوش، گلو و بینی بااشاره به وزوز گوش و دلایل بروز این عارضه در افراد، گفت: سوت کشیدن به دو دسته اصلی ذهنی و عینی تقسیم می‌شود.محمد رضا عمرانی متخصص گوش، گلو و بینی و جراح سر و گردن در خصوص وزوز گوش و دلایل بروز این عارضه در افراد گفت: سوت کشیدن یا همان وز وز گوش به دو دسته اصلی ذهنی(subjective) که در آن تنها خود شخص صدا را می‌شنود و عینی(objective) که معاینه کننده هم قادر به شنیدن آن است؛ تقسیم می‌شود.




وی با اشاره به اینکه  زمانی که فردی دچار وزوز گوش‌های عینی می شود باید توجه جدی به این موضوع داشته باشد، افزود: نازک بودن پوشش و غلافی استخوانی که رگ‌های اصلی گزرنده از کنار گوش را از خود آن جدا کرده، صدایی شبیه به ضربان قلب در گوش ایجاد می کند،  فشار خون، تب، بارداری و هر آنچه که منجر به افزایش جریان خون در بدن شود می‌تواند در افزایش این صدا به خصوص در گوش راست موثر باشد.

این متخصص گوش، گلو و بینی با اشاره به این موضوع که صدای وزوز در واقع در فرکانس های آسیب دیده مغز شنیده می‌شود، تصریح کرد: افراد توجه داشته باشند اگر صدایی که می شنوند به صورت  یک‌طرفه ، فزآینده و ناگهانی اتفاق بیافتد و یا با سردرد، سرگیجه و اختلالات عصبی همراه باشد  حتما به پزشک مراجعه کنند.

عمرانی ادامه داد: گاهی کاستی ها و اختلالات در گوش میانی و گوش داخلی و بیماری‌هایی همچون پیر‌گوشی، سرگیجه، ضربه های شدید صوتی، کار کردن و زندگی در محیط‌های پر سروصدا (با صداهای بیش از ۸۵دسی‌بل)  منجر به ایجاد صدایی پیوسته، پایدار و با فرکانس‌های گوناگون در گوش می شوند.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری و کمک به روند بهبود این اختلال عنوان کرد: فرد باید از برخورد با صداهای بلند، آلاینده های صوتی، حضور در مکان های پر سر و صدا ، استفاده از هدفون با صدای بیش از مرز هشدار و غیره دوری کند، در افزایش فشار گوش نیز پرهیز از نمک، فلفل، ترشی، کافئین و چربی‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.

عمرانی با اشاره به اینکه در برخی موارد نیز اسپاسم ماهیچه های بسیار کوچک نزدیک پرده گوش می‌تواند منجر به ایجاد صدایی ماننده ضربه یا کیلیک در گوش شود، یاد آور شد: کسانی که بیشتر با سروصدای بلند و ضربه های صوتی مواجه‌ هستند و آقایان بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند؛ به طوری که حدود ۳۳ درصد از آقایان بالای ۶۰ سال با مشکل وزوز گوش و کم شنوایی در فرکانس‌های زیر رو‌به‌رو هستند.

عمرانی در پایان گفت: بسیاری از افرادی که به طور حاد با این مشکل رو‌به‌رو هستند با اختلال خواب، افسردگی و اضطراب مواجه می‌شوند که متاسفانه منجر به تشدید وزوز گوش می شود و در این حالت  فرد در یک حلقه معیوب گرفتار می‌شود.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب