تاثیر این ویتامین در پیشگیری از رماتیسم

54

رماتیسم ممکن است در جوانی نیز به سراغتان بیاید اما با مصرف یک ویتامین می توانید از ابتلا به آن پیشگیری کنید.رماتیسم بیماری ساده اما دردناکی است که می تواند شما را از انجام کارهای روزمره باز دارد. در این مقاله ویتامینی را معرفی می کنیم که با استفاده مکررر می توانید از بیماری رماتیسم جلوگیری کنید.



 پیشگیری از ابتلا به روماتیسم مفصلی با مصرف امگا 3

با مصرف مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا3می توان از پیشرفت روز افزون خشکی مفاصل حرکتی پیشگیری کرد.

طی تحقیقات گسترده که به طور متوالی انجام شده است، استفاده مناسب از مکمل های روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 به طور کاملا چشمگیری سبب کاهش التهاب و تعدیل درد در طول سه ماه بعد از آغاز مصرف می شود.

همچنین طی مطالعه ای به برنامه غذایی مبتلایانی که از خستگی و درد صبحگاهی مفاصل رنج می بردند، روغن های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 (روغن ماهی) یا کپسول های حاوی اسیدهای EPA و DHA افزوده شد؛ بدون این که بیماران از داروهای درمانی معمول آرتریت روماتوئیدهااز جمله ترکیبات حاوی استروئیدها استفاده کنند.

این مطالعات نشان داد در 40 درصد مبتلایان همین تغییر در تغذیه سبب کاهش 30 درصدی درد شد؛ لذا به منظور کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت تحلیل غضروف و مفاصل، مصرف روزانه سه گرم EPA و DHA برای مبتلایان به درد شدید توصیه می شود.
امگا3

رادیکال های آزاد، به ویژه پرواکسیدها، از عوامل آسیب رسان به مفاصل محسوب می شود.

زمانی که التهابی در قسمتی از بدن پدیدار می شود، در صورت کافی نبودن ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین های E و C و بتاکاروتن و مواد معدنی آنتی اکسیدانی مثل سلنیوم، نوعی زنگ زدگی یا اکسیداسیون اتفاق می افتد که دلیل آن مصرف نکردن مواد غذایی حاوی ترکیبات مذکور در برنامه غذایی است.

با گنجاندن مواد غذایی تهیه شده از منابع گیاهی، حذف یا کاهش مواد غذایی حاوی اسید آراشیدونیک و جایگزینی آن ها با مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا 3، می توان با بیماری

مفصلی مقابله یا از پیشرفت آن و افزایش روز افزون درد و خشکی مفاصل حرکتی جلوگیری کرد.
دیگر خواص امگا 3

تحقیقات نشان داده اند امگا 3 تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنش های عصبی و افسردگی دارد، به طوری که اگر روزانه 2 گرم امگا 3 خالص به بیماران مبتلا به میگرن داده شود، در برخی موارد موجب کنترل بیماری آنها می شود.

طبق مطالعات اخیر انجام شده، امگا 3 نه تنها در پیشگیری از برخی سرطان ها و بیماری های قلبی بلکه در کاهش عوارض شیمی درمانی نیز موثر هستند.

مصرف امگا 3 در بیماران مبتلا به سرطان پستان به خصوص بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند و دچار اختلالات عصبی هستند و اعصاب دست و پای آنها دچرا گز گز و درد شدید می شود، مفید است.

بهترین منابع غذایی اسید چرب امگا 3، انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو، کتان و گردو است. در واقع منبع امگا 3 در ماهی هایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن، اسقومری و شاه ماهی وجود دارد. در گیاهان نیز روغن های سویا، آفتابگردان، دانه کتان و گردو، فندق و کنجد حاوی امگا 3 هستند.

علاوه بر این، مواد غذایی غنی شده با امگا 3 مانند برخی نان ها، آب میوه ها، روغن ها و تخم مرغ مورد توصیه متخصصان تغذیه است.

اگر در سبد غذایی خانوار به طور متوسط 3 تا 4 بار در هفته هر بار 80 تا 120 گرم ماهی مصرف شود، افراد به هیچ وجه یازی به مصرف امگا 3 نخواهند داشت ولی اگر ماهی مصرف نمی شود، می توان از مکمل امگا 3 استفاده کرد.

پست های اخیر از ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها :
 روزتان را با این میوه ها برای صبحانه، با نشاط شروع کنید
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.18
 آیا مخلوط شیر و عسل مفید است؟
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.17
 علائم و عوارض مصرف ناکافی سبزیجات
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.04.22
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب