علائم بیماری زونا چیست؟

32

بیماری زونا زمانی روی می‌دهد که ویروس نهفته آبله مرغان (واریسلا زوستر) در بافت‌های عصبی فعال شود. در این مطلب، قصد داریم با علائم بیماری زونا بیشتر آشنا شویم. بیماری زونا زمانی روی می‌دهد که ویروس نهفته آبله مرغان (واریسلا زوستر) در بافت‌های عصبی فعال شود. علائم اولیه زونا شامل سوزش و درد موضعی است. اکثر افراد مبتلا به این بیماری دچار تاول می‌شوند. خارش، سوزش یا درد شدید از دیگر مواردی است که ممکن است فرد بیمار آن را تجربه کند.




به طور معمول، تاول‌ها حدود دو تا چهار هفته باقی می‌مانند و اکثر افراد به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند. پزشکان، اغلب می‌توانند به سرعت، از ظاهر تاول‌ها، زونا را تشخیص دهند.

علائم اولیه

علائم اولیه زونا ممکن است شامل تب و ضعف عمومی باشند. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، احساس درد، سوزش یا خارش دیگر علائمی است که بیمار ممکن است آن را تجربه کند. پس از چند روز، اولین علائم بثورات ظاهر خواهند شد. ممکن است متوجه بروز لکه‌های صورتی یا قرمز در یک طرف بدن خود شوید. این لکه‌ها در امتداد مسیر‌های عصبی قرار می‌گیرند. برخی افراد گزارش کرده‌اند که درد در ناحیه بثورات بسیار دردناک است. در این دوره، زونا مسری نیست.

۱. تاول

بثورات پوستی به سرعت تبدیل به تاول‌های آبکی مانند آبله مرغان می‌شوند. این تاول‌ها ممکن است با خارش همراه باشند. طی چند روز، تاول‌های جدید ظاهر خواهند شد. این تاول‌ها در یک منطقه خاص ظاهر شده و در تمام بدن پخش نمی‌شوند. تاول‌ها اغلب بر روی تنه و صورت ظاهر می‌شوند، اما ممکن است در دیگر قسمت‌های بدن نیز پدید آیند. در موارد نادر، بثورات در قسمت پایین بدن نیز ظاهر می‌شوند.

امکان سرایت زونا به افراد دیگر وجود ندارد. هرچند اگر آبله مرغان نگرفته باشید و یا واکسن آن را نزده باشید، در صورت تماس با فرد مبتلا به زونا، این احتمال وجود دارد که به آبله مرغان مبتلا شوید.

علائم بیماری زونا

۲. اثر زخم و دلمه شدن زخم

تاول‌ها گاهی می‌ترکند. سپس ممکن است کمی زرد شده و به تدریج صاف شوند. زمانی که تاول‌ها خشک شوند، زخم دلمه خواهد بست. هر تاول حدود یک تا دو هفته طول می‌کشد تا کاملا از بین برود. در این مرحله، ممکن است درد شما کمی کاهش یابد، اما گاهی درد می‌تواند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد.

زمانی که تمام تاول‌ها به طور کامل از بین روند، احتمال انتقال ویروس کاهش پیدا خواهد کرد.

۳. نوار زونا

زونا معمولا در اطراف قفسه سینه یا کمر ظاهر می‌شود و ممکن است شبیه به نوار یا کمربند به نظر برسد. این کمربند می‌تواند ناحیه وسیعی از قسمت میانی بدن شما را در بر بگیرد.

۴. زونای چشمی

زونای چشم بر روی اعصاب کنترل کننده احساس و حرکات صورت تاثیر می‌گذارد. در این بیماری بثورات زونا در اطراف چشم و بر روی پیشانی و بینی ظاهر می‌شوند. زونای چشم ممکن است با سردرد همراه باشد. دیگر علائم زونای چشمی عبارتند از قرمزی و تورم چشم، التهاب قرنیه یا عنبیه و افتادگی پلک‌ها. زونای چشم می‌تواند باعث بروز تاری دید یا دوبینی شود.

علائم بیماری زونا

۵. زونای شایع

طبق گزارش ها، حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به زونا دچار بثورات پوستی می‌شوند که از چندین درماتوم عبور می‌کنند. درماتوم‌ها مناطق پوستی جداگانه‌ای هستند که توسط اعصاب نخاعی احاطه می‌شوند. زمانی که بثورات بر روی سه یا چند درماتوم اثر گذارند، به آن زونای شایع یا پراکنده گفته می‌شود. در این موارد، بثورات بیشتر شبیه به آبله مرغان هستند. این حالت بیشتر زمانی روی می‌دهد که سیستم ایمنی فرد ضعیف باشد.

۶. عفونت

تمام زخم‌های باز، همیشه در معرض ابتلا به عفونت باکتریایی قرار می‌گیرند. برای کاهش احتمال عفونت ثانویه، زخم‌های خود را تمیز نگه داشته و آن‌ها را نخارانید. اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، احتمال ابتلا به عفونت ثانویه بیشتر خواهد شد.

عفونت شدید می‌تواند به ایجاد جای زخم دائمی منجر شود. در صورت بروز عفونت، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. درمان زودهنگام می‌تواند به جلوگیری از گسترش عفونت کمک کند.

بهبود از بیماری

در بیشتر موارد، بثورات در عرض دو تا چهار هفته از بین می‌روند. گرچه ممکن است در برخی افراد، جای زخم کمی باقی بماند، اما در بیشتر موارد، جای زخم از بین خواهد رفت. در بعضی موارد، درد در ناحیه بثورات ممکن است چند ماه یا بیشتر ادامه پیدا کند. به این حالت، پی درد زونایی گفته می‌شود.

در پایان، باید خاطر نشان کرد که بر اساس باور عامه، کسی که به زونا مبتلا می‌شود، برای بار دوم به آن مبتلا نخواهد شد. هرچند از لحاظ علمی، این امکان وجود دارد که یک فرد، چند بار دچار زونا شود.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب