30
بلیچینگ یا سفید کردن دندان این روزها خیلی سر زبان ها است و بدون شک شما هم نام بلیچینگ را در دندان پزشکی ها شنیده اید . بسیار از افراد به سفیدی دندان های خود اهمیت می دهند و یا از بدرنگی دندان های خودر رنج می برند . امروزه دانش بشری به حدی رسیده است که به راحتی با روش های با نام بلیچینگ سفیدی خاصی در دندان ها ایجاد می شود . دندان های سفید جلوه خاصی در زیبایی فرد ایجاد می کنند و موجب افزایش اعتماد به نفس می شوند. البته نوع مواد و روش های بلیچینگ با هم متفاوت است که در این مقاله به تفکیک آن می پردازیم.

 


یکی از راه کار های عملی در سفید کردن دندان بلیچینگ می باشد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. افراد بسیاری برای داشتن دندان های زیبا و تغییر رنگ در دندان ها با اعمال روش های مختلف سفید کردن دندان برروی دندان های خود رنگ مطلوبی را برای دندان های خود ایجاد می کنند. رنگ دندان‌ها به مرور زمان و با افزایش سن تغییر می کند. چرا که به علت استفاده از مواد رنگی ، غذاها ، باکتری‌ها و استفاده از سیگار یا قلیان و…… دچار تغییر رنگ شوند. این رنگ بد دندان در اثر نفوذ  رنگ دانه ها به ساختار لوله ای شکل مینا و تغییر مواد معدنی عاج صورت می‌گیرد و موجب ایجاد رنگ زرد در دندان می شود. بسیاری از افراد نیز به دلیل مادرزادی دارای رنگ مناسبی در دندان نمی باشند و به همین دلیل بلیچینگ بر روی دندان خود انجام می دهند تا دندان سفیدی داشته باشند.  از آن جائی که سفیدی دندان‌ها به طور ناخود آگاه نشانه‌ای از جوانی و زیبایی بر شمرده می‌شود و در زیبایی فرد تاثییرات مثبتی دارد, همواره سفید کردن دندانها که در علم پزشکی به آن Bleaching نیز گفته میشود ، از محبوبیت برخوردار بوده است.
برای سفید کردن دندانها که به اصطلاح Bleaching می گوید از مواد شیمیایی استفاده می شود این مواد که  پر اکسید هیدوژن نام دارد, دچار تغییر رنگ در دندان می شود.  مواد بلیچینگ دندان به داخل ساختار کریستالی لوله مانند مینا نفوذ کرده و رنگ دانه های رسوب کرده در بین هرم‌های مینائی را اکسید می‌کنند. با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار دارد نیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن تر می‌شود . مواد استفاده شده در انواع مختلف بلیچینگ متفاوت می باشد و دارای غلظت های متفاوتی است. در بلیچینگ مطبی از هیدروژن پر اکسید استفاده می شود و در بلیچینگ خانگی از کارباماید پر اکسید استفاده میگردد تا دندان های سفیدی به بیمار هدیه شود. در مواردی که عجله داشته باشیم از روش مطبی استفاده میکنیم ولی شیوه صحیح آن استفاده از هر دو روش Bleaching  میباشد. دندانپزشک زیبایی قبل از این درمان در مطی باید از لثه ها محافظت کند تا مواد شیمیایی با لثه و صورت تماسی نداشته باشد.

پست های اخیر از دکتر یاشار رضاعی :
  فلورایدتراپی برای کودکان
دکتر یاشار رضاعی 1397.06.06
 ایمپلنت دندان چیست؟
دکتر یاشار رضاعی 1397.05.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب