داروهای جدید ضد دیابت وارد بازار شدند

76

امروزه داروهای جدید ضد دیابت وارد بازار شدند که این داروها می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را برای بیماران دیابتی کاهش دهند؛ کار قلب و عروق یک کار تیمی است بنابراین ما برنامه‌هایی را برای آموزش پرستاران در نظر گرفته‌ایم.
 ما در مورد دارو در حوزه قلب و عروق مشکل جدی نداشتیم؛ برخی از شرکت‌های دارویی، دارویی به نام والزارتان تولید کرده بودند که مشخص شد ماده اولیه آن برای حیوانات سرطان‌زا است، بنابراین ما این داروها را به طور کامل جمع‌آوری کردیم.



 دسته اول، داروهایی هستند که به طور کامل در داخل کشور تولید می‌شوند؛ گروه دوم دارو‌هایی هستند که ماده اولیه آنها از طرف شرکت اصلی به ایران وارد و آزمایشات بر روی آنها در داخل کشور انجام می‌شود؛ دسته سوم داروهای خاص مانند واکسن‌ها هستند که تنها چند کشور در دنیا آنها را تولید می‌کند؛ اغلب داروهای قلب و عروق از نوع دسته اول و دوم هستند.
 
 برخی از اقلام مصرفی در حوزه قلب و عروق مانند استنت‌ها شامل ارز دولتی می‌شوند، اما تجهیزات اصلی مثل اکوکاردیوگرافی شامل این ارز نمی‌شود، به طور کلی ما در مورد تجهیزات مصرفی و داروها نباید با گرانی مواجه باشیم.
 
پایین بودن سقف پوشش بیمه‌های تکمیلی
 امروزه جراحی قلب در بخش خصوصی همانند بخش دولتی انجام می‌شود؛ در بخش دولتی با توجه به طرح تحول سلامت تنها 10 درصد هزینه را بیمار پرداخت می‌کند؛ در بیمه‌های تکمیلی سقف پوشش بسیار پایین است بنابراین بیمار باید مابه‌ تفاوت هزینه بیمه در بیمارستان را پرداخت کند.
 
 انجمن آترواسکلروز برای این تشکیل شده است که بتواند به نیازهای علمی و تحقیقاتی کشور پاسخ مناسب دهد، این انجمن NGO فعال است و سعی می‌کند، الگوی صحیحی از آترواسکلروز را به صورت مختلف مانند مقالات، سمینارها، کنگره‌ها و گردهمایی‌ها به مخاطبان بیان کند.
 
 در کنگره سال گذشته ما بیش از چهار هزار شرکت‌کننده داشتیم؛ استادهای خارج از کشور به دو گروه تقسیم می‌شوند، یکی استادهای خارجی و دیگری پزشکان برجسته ایرانی مقیم خارج از کشور؛ ما در زمینه درمان بیماران همپای کشورهای خارجی حرکت می‌کنیم.
 
هدف از برگزاری کنگره‌ها تبادل افکار است، این تبادل سبب می‌شود که بیماران بهتر درمان شوند؛ ما در این کنگره سه تا چهار کار جدید و نو داریم، یکی گفتگوی علمی همراه با صرف صبحانه بوده و دیگری سمپزیوم شام است؛ ما همچنین در بعد از ظهر نیز گفتگوی علمی با پذیرایی سبک داریم از جمله موضوعات مورد بحث در این گفتگوها می‌توان به نارسایی قلب، پیوند قلب، داروی ضد دیابتی جدید، التهاب عضله قلب و اختلالات ریتمی قلب اشاره کرد.
 
 بیمارستان امام خمینی از 50 سال پیش نخستین متخصصان قلب و عروق را تربیت کرده است، ما در این کنگره از کشورهای مانند آمریکای شمالی، ترکیه، اتریش، کانادا و جمهوری چک مهمانان خارجی داریم؛ مقالات ارسال شده به کنگره امسال نسبت به سال گذشته رشد 50 درصدی داشته است.
 
در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار ضعیف هستیم
 ما در زمینه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار ضعیف هستیم؛ عواملی مانند چاقی، کم تحرکی، دیابت، چربی خون بالا و استعمال دخانیات در بروز بیماری‌های قلبی به ویژه سکته‌های قلبی نقش دارند، بنابراین در ده سال آینده ما با شیوع بیشتر بیماری‌های قلبی مواجه هستیم و امکانات فعلی نمی‌توانیم جوابگوی درمان این عوارض باشیم.
 
کشور اسکاندیناوی شیوع بیماری‌های قلبی مانند سکته‌های قلبی کاهش پیدا کرده است ولی در ایران افراد در سن 40 تا 45 سالگی به علت بیماری‌های قلبی در بیمارستان بستری می‌شوند.
 
 طرح 247 بسیار خوب بود؛ افرادی که دچار درد سینه شده بودند، در آمبولانس نوار قلب آنها گرفته می‌شود، سپس مستقیم به اتاق عمل فرستاده می‌شوند تا در صورت تشخیص سکته قلبی آنژیوگرافی برای آنها انجام شود؛ امروزه تکنیک‌های جدیدی در تصویربرداری قلب رونق پیدا کرده‌اند به طور مثال افرادی که دچار نامنظمی قلب هستند با نقشه‌برداری سه بعدی می‌توانیم نقاطی را که باعث ایجاد نامنظمی شدند شناسایی و با روش‌های بسته آنها را رفع کنیم.
 
 نقش خیرین در پیشرفت علمی کشور بسیار حائز اهمیت است، متاسفانه در کشور ما خیرین بیشترین انرژی خود را صرف ساخت مدرسه و مسجد می‌کنند، ما امیدواریم خیرین برای تحقیقات پزشکی و فناوری‌های نوین علمی انرژی بیشتری بگذارند.
 
داروهای جدید ضد دیابت وارد بازار شدند
 امروزه داروهای جدید ضد دیابت وارد بازار شدند که این داروها می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را برای بیماران دیابتی کاهش دهند؛ کار قلب و عروق یک کار تیمی است بنابراین ما برنامه‌هایی را برای آموزش پرستاران در نظر گرفته‌ایم.
 
در ادامه مراسم مژده مزیدی دبیر اجرایی کنگره اظهار کرد: کنگره امسال 20 امتیاز بازآموزی دارد، در این کنگره پزشکان عمومی، متخصصان داخلی و جراحی باز قلب می‌توانند حضور پیدا کنند، در این کنگره ما همچنین نمایشگاه تخصصی شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی‌ را هم داریم.
 
یکی از مهمترین علل بروز بیماری‌های قلبی دیابت است، دیابت می‌تواند تنگی عروق کرونر یا ضعف در عضله قلب را به همراه داشته باشد، دیابت همچنین نقش موثری در تنگی عروق محیطی دارد؛ داروهای خوراکی ضد دیابتی که امروزه وارد بازار شدند نقش محافظت‌ کننده دارند و تنگی عروق کرونر را کاهش می‌دهند؛ ما همچنین برای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی باید میزان کلسترول بد خون را هم کنیم (LDL)، ال‌دی‌ال باید زیر 70 باشد.
 
میانگین شیوع دیابت در کشور 10 درصد است و در برخی مناطق جغرافیایی این رقم به 20 درصد هم می‌رسد، بیشترین پیوند قلب در کشور در بیمارستان امام خمینی انجام می‌شود جراحان قلب و عروق ایرانی بسیار توانمند هستند، نگهداری پس از پیوند قلب بسیار حائز اهمیت است، ما امیدواریم به کمک تکنولوژی‌های جدید و داروها جز در موارد خاص از پیوند قلب استفاده نکنیم و نیاز به این پیوند را در دو دهه آینده به حداقل برسانیم.
 
 بیمارستان امام خمینی، مسیح دانشوری، شریعتی و شهید رجایی از جمله بیمارستان‌هایی هستند که در آنها پیوند قلب انجام می‌شود؛ متاسفانه امروزه بیماران نیاز به پیوند قلب زیاد هستند و ما به اندازه این بیماران دهنده پیوند قلب نداریم، به طوریکه از هر 10 بیمار نیاز به پیوند قلب تنها یک بیمار قلب اهدایی می‌گیرد.
 
 200 پیوند قلب سالیانه در کشور انجام می‌شوند، مراقبت‌های بعد از پیوند بسیار مهم است و این بیماران باید به طور مرتب نمونه‌برداری انجام دهند؛ ما به علت کمبود اهداکنندگان قلب به فکر قلب مصنوعی افتادیم، در گذشته قلب مصنوعی تنها دو سال به افزایش طول عمر بیماران کمک می‌کرد ولی امروزه نسل جدید قلب‌های مصنوعی وارد بازار شده‌اند و تا 5 سال هم می‌توانند سبب افزایش طول عمر بیماران شوند.
 
تنگی عروق قلب شایع‌ترین علت بیماری‌های قلبی و عروقی است، به طور کلی عوامل مختلفی مانند فشار خون، ارثی‌،‌ چربی خون کنترل نشده، دیابت، چاقی و کم‌تحرکی در بروز اختلالات قلبی و عروقی نقش دارند.
 
85 درصد از مرگ و میرهای جهان به علت تصادفات، سرطان‌ها، سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق می‌افتد که از این میان بیماری‌های قلبی و عروقی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
 
 بیش از 150 مقاله به کنگره امسال ارسال شده است، همچنین بیش از 70 شرکت تجهیزات پزشکی، دارویی و تصویربرداری در این کنگره حضور دارند.
 به علت مصرف محدود وارفارین تنها چند کشور این دارو را می‌سازند، داروی جانشینی برای وارفارین وجود ندارد بنابراین ما امیدواریم کمبود این دارو در کشور ما به وجود نیاید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب