علت کیست پستان در خانم ها

108

کیست در سینه خانم ها عارضه ای است که بسیاری از خانم ها دچار آن می شوند، خوشبختانه این کیست ها نگران کننده و خطرناک نیستند که در ادامه به بررسی کامل این کیست ها می پردازیم.کیست سینه کیسه های پر از مایعی هستند که در داخل پستان شکل می گیرند و معمولا سرطانی نیستند.خانم ها ممکن است یک یا چند کیست در یک یا هر دو سینه خود داشته باشند.



کیست ها اغلب به شکل توده های گرد و بیضی شکل با لبه های مجزا هستند. کیست معمولا به شکل انگور یا بادکنک کوچک پر از آب حس می شود، اما گاهی کیست پستان کمی سفت به نظر می رسد.

 

کیست سینه معمولا نیاز به درمان ندارد، مگر اینکه بزرگ و دردناک شده یا باعث بروز ناراحتی شود. در این شرایط خالی کردن مایع از داخل کیست می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

 

توده های پستان در بین زنان قبل از یائسگی، در سنین بین 35 تا 50 سالگی شایع است، با این حال در هر سنی ممکن است خانم ها دچار این توده ها شوند. به علاوه در خانم هایی که بعد از دوران یائسگی هستند و تحت هورمون درمانی قرار دارند نیز این کیست ها را مشاهده می کنند.

 
علائم کیست سینه در زنان

کیست سینه ممکن است در یک یا هر دو سینه مشاهده شود. نشانه های کیست سینه عبارتند از:

یک توده نرم که به راحتی حرکت می کند و به شکل دایره یا بیضی است و لبه های آن مجزا و قابل تشخیص است.

 

ترشحاتی از نوک پستان که بی رنگ یا زرد رنگ یا به رنگ قهوه ای روشن و تیره هستند

درد پستان یا حساسیت به لمس در بخشی که توده ایجاد شده

افزایش اندازه توده و حساسیت پستان ها درست قبل از پریود

کاهش اندازه توده سینه و بهبود سایر علائم بعد از اتمام پریود

داشتن کیست سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. اما وجود کیست در سینه باعث می شود کشف و شناسایی توده های جدید و یا سایر تغییرات در پستان کمی مشکل شود. با حالت طبیعی و همیشگی پستان های خود آشنا باشید تا بتوانید تغییرات را سریعتر شناسایی کنید.

 
چه زمانی برای کیست سینه باید به پزشک مراجعه کنید؟

بافت طبیعی و معمولی سینه اغلب موج دار و گره دار است. اما اگر توده ای را در سینه خود احساس کردید که بعد از قاعدگی هم به جا مانده یا اگر توده ای در سینه که بزرگ شده یا تغییر کرده، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 
علت کیست سینه در زنان

هر سینه دارای لوب هایی از بافت های غده ای است که مانند گلبرگ های یک گل شکل گرفته اند. این لوب ها به بخش های کوچک تری به نام لوبول ها lobule تقسیم می شوند که در دوران بارداری و شیردهی شیر تولید می کنند. بافت حمایتی که شکل سینه را تشکیل می دهد، از بافت چربی و بافت همبند فیبروز تشکیل شده است. کیست سینه در نتیجه تجمع مایع در داخل غدد سینه ایجاد می شود.

 
کیست پستان بر اساس اندازه شان به دو شکل زیر تعریف می شوند:

 

میکروکیست : کیست های خیلی کوچکی هستند، اما ممکن است در زمان آزمایش های تصویری، مانند ماموگرافی یا سونوگرافی، دیده شوند.

 

ماکروکیست : به اندازه کافی بزرگ هستند که به راحتی با دست حس می شوند، اندازه این کیست ها معمولا بین 2.5 تا 5 سانتی متر است.کیست های بزرگ در سینه به بافت هاب مجاور فشلر وارد می کنند و منجر به بروز درد و ناراحتی می شوند.

متخصصین علت دقیق بروز کیست سینه را نمی دانند. این کیست ها ممکن است بر اثر تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی بروز کنند. برخی شواهد نشان می دهند که استروژن زیاد در بدن می تواند بافت سینه را تحریک کرده و منجر به بروز کیست سینه شود.

 
سبک زندگی و درمان خانگی برای کیست سینه

روش های درمانی متفاوتی برای کیست پستان وجود دارد که این روش ها بر اساس اندازه کیست انتخاب می شود. اما به هر حال برای به حداقل رساندن مشکلات مربوط به کیست سینه، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

 

سوتین اندازه و محافظ بپوشید. اگر کیست های سینه دردناک باشند، پوشیدن سوتین محافظ و مناسب به کاهش درد و بهبود علائم کمک می کند.

 

از کمپرس استفاده کنید. اگر کیست ها دردناک هستند، می توانید از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید تا درد شما تسکین پیدا کند. استفاده از یک قطعه یخ بر روی سینه نیز به بهبود علائم کمک می کند.

 

از مصرف کافئین اجتناب کنید. شواهدی در مورد ارتباط بین مصرف کافئین و بروز کیست سینه وجود ندارد. با این حال خانم هایی که کیست دارند، بعد از حذف کافئین از رژیم غذایی خود بهبود در علائم خود مشاهده کرده اند.

 

مصرف نمک را کاهش دهید. گرچه پژوهش اختصاصی در مورد محدود کردن نمک و شکل گیری کیست انجام نشده، اما برخی متخصصان معتقدند که کاهش مصرف نمک به بهبود علائم کیست کمک می کند. مصرف کمتر سدیم میزان حفظ مایعات در بدن را کاهش می دهد که این امر به بهبود علائم مربوط به کیسه های پر شده از اب یا همان کیست ها کمک می کند.

 

از داروهای ضد درد بدون نسخه استفاده کنید (البته با مشورت پزشک). در برخی موارد درد ناشی از کیست سینه با مصرف استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن بهبود پیدا می کند.

پست های اخیر از زنان و زایمان و نازایی :
 افسردگی پس از زایمان را جدی بگیرید
زنان و زایمان و نازایی 1398.11.16
 تست ضروری برای زنان بالای 30 سال
زنان و زایمان و نازایی 1398.06.12
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب