فواید کپسول ویتامین e

63

 ویتامین E از ویتامین های محبوب در بین افراد است. این ویتامین در بسیاری از مکمل های خوراکی وجود دارد و تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و ظاهر افراد دارد.ویتامین E از آن دسته ویتامین هایی است که در بهبود سلامت عمومی بدن و افزایش زیبایی و ظاهر افراد اهمیت فراوانی دارد. کپسول ویتامین e دارای خواص آنتی اکسیدان است و ویتامین E نیز از ویتامین های محلول در چربی است.




ویتامین E یا آلفاتوکوفرول مانند یک مدافع به مقابله با اثرات مخرب شیمیایی و تخریب ها می رود و از سلول های بدن محافظت به عمل می آورد. این ویتامین می تواند رادیکال های آزاد که به مغز آسیب می رساند را مهار کند. این ویتامین را می توان هم به صورت خوراکی و مکمل و هم به صورت موضعی مورد مصرف قرار داد.

تقویت کننده رشد موها و ناخن

تاخیر در روند پیری پوست

جلوگیری از ریزش مو، شوره سر و موخوره

افزایش رطوبت پوست صورت، لب و از بین برنده زبری پاها

درمان کننده جای زخم و التهابات پوستی

ویتامین e و زیبایی صورت

سایر فواید کپسول ویتامین e

خواص آنتی اکسیدانی آن باعث بازسازی سلول های تخریب شده می شود.

از بروز لخته های خونی جلوگیری می کند و سطح ایمنی بدن را افزایش می دهد.

پیشگیری از آلزایمر و افزایش قدرت باروری

این ویتامین در عملکرد بسیاری از اندام ها، فعالیت های آنزیمی و فرآیندهای عصبی تاثیر مثبت دارد.

 ویتامین e دارای هشت ترکیب، چهار توکوفرول و چهار تاکتورینول است. بهتر است انواع مختلفی از ایزومرهای ویتامین e را در برنامه رژیم خود جای دهید.

 متعادل سازی هورمون ها، بهبود بینایی، کمک به علائم PMS، کاهش خطر ابتلا به سرطان

تقویت استقامت فیزیکی و قدرت عضلانی

تعادل کلسترول و ضخیم شدن مو

بهبود اثرات درمان های پزشکی و جلوگیری از پیشرفت بیماری

تقویت رشد مو با ویتامین E

چه خوراک هایی حاوی ویتامین E هستند؟

این ویتامین در غذاهای گیاهی از جمله روغن های خاص مانند جوانه گندم و روغن آفتابگردان، آجیل ها مانند فندق، بادام، در میوه ها مانند انبه، کیوی و آووکادو و سبزیجانی چون اسفناج، بروکلی، قارچ خوراکی، گوجه فرنگی، ذرت، سیب زمینی، سویا و گندم وجود دارد.

علائم کمبود ویتامین E: اختلال دید و گفتار، از دست دادن هماهنگی عضلات

کپسول ویتامین e و عوارض جانبی آن

این کپسول عارضه چندانی نداشته و در صورتی که بیش از 400 واحد در روز مصرف شود، مشکلات زیادی به خصوص برای بیماران دیابتی و قلبی ایجاد می کند.

مصرف دوز بالای کپسول ویتامین e بین 300 تا 800 IU در روز است که احتمال بروز سکته مغزی را به میزان 22 درصد افزایش می دهد. یکی از عوارض جدی آن، افزایش خونریزی به ویژه در مغز است.

بهتر است از مکمل های حاوی ویتامین E یا هر ویتامین آنتی اکسیدان بلافاصله قبل و بعد از آنژیوپلاستی(نوعی عمل جراحی قلب) اجتناب کنید. این ویتامین ها با بهبود تداخل ایجاد می کنند، بنابراین برای مصرف هر گونه مکمل یا کپسول ویتامین e با پزشک خود مشورت کنید.

این ویتامین در دوز بالا می تواند منجر به بیماری های زیر شود:

افزایش سرطان ریه، پروستات و گردن

نارسایی قلبی در افراد مبتلا به دیابت

بدتر شدن اختلالات خونریزی

افزایش خونریزی در طول و بعد از جراحی

افزایش احتمال مرگ پس از سکته مغزی یا حمله قلبی

مصرف این ویتامین در مراحل اولیه بارداری مضر است. زنانی که در طول هشت هفته اول بارداری از مکمل های ویتامین e استفاده می کنند، بیشتر از بقیه افراد نقایص قلبی مادرزادی را مشاهده می کنند.

استفاده از دوزهای بالای ویتامین e می تواند منجر به تاری دید، اسهال، خستگی، ضعف، گرفتگی معده، خارش، تهوع، خونریزی، کبودی و سردرد شود. ویتامین E  به صورت موضعی می تواند پوست افراد را تحریک کند.

تداخلات دارویی ویتامین E

مکمل های این ویتامین می تواند منجر به کاهش سرعت لخته شدن خون شود. از این رو لخته شدن تدریجی می شود و احتمال کبود شدن و خونریزی افزایش می یابد. داروهایی که لخته شدن خون را سرعت می بخشند آسپیرین، ایبوپروفن، وارفارین و کلوپیدوگرل می باشند. وارفارین به ویژه برای کاهش لخته شدن خون به کار می رود. از این رو مصرف ویتامین E  با آن، احتمال خونریزی و کبود شدن را افزایش می دهد. برای تنظیم دوز باید به طور مرتب خون خود را چک کنید.

داروهایی که برای کاهش کلسترول مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است تحت تاثیر این ویتامین باشند. مشاهده نشده است که این ویتامین به تنهایی باعث کاهش اثر بخشی داروهای کاهنده کلسترول شود اما به نظر می رسد هنگامی که با بتا کاروتن، سلنیوم و ویتامین C مصرف شود، بر کلسترول اثر می گذارد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب