چگونه بی‌خوابی را در کودکان از بین ببریم؟

53

 بدخوابی در کودکان یکی از دغدغه‌های والدین است که به دنبال راهکاری برای کاهش این بدخوابی هستند.




سحر صمدی مشاور خانواده اظهار کرد:  بدخوابی در کودکان یکی از دغدغه‌های والدین است که آنها به دنبال راهکاری برای رفع این عارضه هستند؛ خواب مناسب مانند غذا خوردن یکی از عوامل مهم در رشد کودک است، خواب خوب و کافی، تاثیر زیادی در رشد کودک دارد و بدخوابی و نداشتن استراحت کافی می‌تواند اثر مخربی بر روند رشد کودک بگذارد و عامل ایجاد اضطراب و نگرانی در والدین شود.
ویژگی‌های خواب کودکان

این مشاور خانواده بیان کرد: از بدو تولد تا بزرگسالی ساعت‌های خواب متفاوت است و باید به این نکته توجه کرد که در هر کدام از بازه‌های زمانی کودک ساعت متفاوتی می‌خوابد؛  با در نظر گرفتن ساعت‌های مختلف خواب در کودکان، نوزاد، از تولد تا سه ماهگی، بین ۱۶ تا ۱۷ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابد که این میزان، از سه تا 6 ماهگی، به هفت ساعت در شب می‌رسد.

صمدی با اشاره به اینکه کودک از شش تا ۹ ماهگی، شب‌ها کامل می‌خوابد، گفت: این تغییر ساعت در تمام زندگی کودک طبیعی است؛ خوب است بدانید که فرزندان  از ۹ تا ۱۲ سالگی، معمولا هفت ساعت در شب می‌خوابند و 2 ساعت در روز استراحت می‌کنند که عواملی محیطی و ذاتی هم وجود دارد که ریتم خواب در کودکان را برهم می‌زند و امری طبیعی است.
چرا بدخوابی به سراغ کودکان می‌آید؟

وی ادامه داد: در کودکان بالای چهار ماه که بعد از بیدار شدن و در آغوش گرفته شدن، بلافاصله آرام می‌شوند، این بدخوابی، نوعی امتیاز گرفتن از والدین محسوب می‌شود؛ خوردن غذا‌هایی با کالری بالا مانند شکلات، کودک را دچار بدخوابی می‌کند  باید سعی کنیم کمتر از این قبیل خوراکی‌ها به کودک بدهیم.

این مشاور خانواده یکی دیگر از علل بدخوابی در کودکان را مقاومت و ترس آن‌ها به‌خاطر جدا خوابیدن از والدین دانست و گفت:  این حالت باعث می‌شود که کودک، خواب منقطع و ناآرامی داشته باشد؛ در کودک و بیماری‌های جسمانی از جمله بیماری‌های تیروییدی و بعضی اختلالات خونی هم ممکن است اختلال خواب تولید کنند.

صمدی با تاکید بر اینکه کابوس دیدن، یکی از عوامل مهم بدخوابی در کودکان است، تشریح کرد: بچه‌ها در سنین سه تا 6 سالگی، دچار اضطراب‌هایی می‌شوند که مشکلات خواب را در پی دارد و معمولا برای خوابیدن، مقاومت می‌کنند.
بهترین واکنش به کودکانی که بدخواب شده‌اند

وی گفت: دلایل مختلفی باعث می‌شود ریتم خواب و بیداری کودکان به‌هم بخورد؛ این برهم خوردن ریتم خواب باعث می‌شود کودک  بدخلق شود و دایم نق بزند، یکی از راه‌هایی که می‌توان این وضع را اصلاح و خود و کودک‌تان را آسوده کنید این است که سعی نکنید هر ساعت از روز، او را مجبور کنید که بخوابد.

این مشاور خانواده با تاکید بر اینکه نباید در طول روز، کودک را با بازی کردن، خسته کرد، ادامه داد: کودک خود را عادت دهید که باید در تخت خود بخوابد و بعد از آن چراغ را خاموش کنید و بعد از آن یک داستان برایش تعریف کنید، بهتر است که یک داستان تخیلی باشد تا توجه‌اش کاملا جلب شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب