بیماری سالک یا لیشمانیوز چیست؟ علائم و درمان سالک و راه های پیشگیری

35

پشه‌ها حشرات بسیار آلوده ای هستند که می توانند بیماری هولناکی را به انسان منتقل کنند. بیماری Leishmaniasis یا لیشمانیوز نوعی بیماری انگلی بسیار خطرناک است که ناشی از انگل Leishmania می باشد.



احتمالا نام بیماری سالک یا لیشمانیوز به گوش شما هم خورده باشد و بخواهید علائم و درمان سالک را بدانید و یا از آن پیشگیری کنید. بیماری لیشمانیوز (Leishmaniasis) نوعی بیماری انگلی بسیار خطرناک است که ناشی از انگل Leishmania می باشد. این انگل به طور معمول از پشه‌هایی که در ماسه های آلوده زندگی می کنند وجود دارد. این بیماری از طریق یک پشه آلوده به انسان منتقل شده و بسیار خطرناک است. پشه‌هایی که در ماسه های آلوده زندگی می کنند انگل را از ماسه دریافت کرده و آن را حمل می کنند. این نوع انگل بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود دارد. اپیدمی مرگ و میر ناشی از این بیماری در مناطق آسیا، شرق افریقا و امریکای جنوبی مشاهده شده است. این بیماری از خطرناک‌ترین بیماری های ناشناخته استوایی است که بعد از مالاریا بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. امروز در نت‌نوشت مفصلا به بررسی انواع بیماری سالک یا لیشمانیوز و درمان سالک خواهیم پرداخت.

بیماری سالک یا لیشمانیوز به طور کلی به سه نوع تقسیم می شود : پوستی (سالک)، احشایی و مخاطی. تمامی گونه های این انگل در هر فرم و شکل به یکدیگر مرتبط می شوند. کارشناسان معتقدند که در واقع ۲۰ نوع از این انگل وجود دارد که بیماری را به انسان منتقل می کند.

لیشمانیوز جلدی یا همان سالک سبب بروز زخم های پوستی می شود. این نوع از این بیماری شایع‌ترین نوع آن می باشد. ممکن است در این نوع نیاز به درمان خاصی هم نباشد بعد از مدتی بهبودی حاصل شده و عوارض از بین می رود.

لیشمانیوز مخاطی یک نوع نادر از این انگل است که در فرم پوستی ایجاد می شود. این حالت می تواند چندین ماه پس از زخم اولیه به طول بیانجامد و پوست دیر بهبودی پیدا کند. این نوع لیشمانیوز معمولا به بینی، گلو و دهان گسترده شده و این آسیب می تواند منجر به تخریب جزئی یا کامل غشاهای مخاطی در این محدوده گردد. اگر چه لیشمانیوز مخاطی معمولا از زیر مجموعه های لیشمانیوز جلدی به حساب می آید اما حتما نیاز به درمان دارد.

لیشمانیوز احشایی نیز نوع دیگر این انگل می باشد. نام دیگر این حالت لیشمانیوز سیستمیک است. این حالت معمولا دو تا هشت ماه پس از این که انگل از طریق مگس آلوده وارد بدن شد خود را در بدن انسان نشان می دهد. در این مدت اندام های داخلی مانند طحال و کبد مورد آسیب قرار می گیرند. همچنین بر مغز استخوان و سیستم ایمنی بدن صدمات خطرناکی می زند. لیشمانیوز احشایی در صورتی که درمان نشود، مرگ آفرین است.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی آفتاب سوختگی و درمان های خانگی برای پوست آفتاب سوخته
چه کسانی در معرض ابتلا به لیشمانیوز هستند؟

این بیماری در همه نقاط دنیا به غیر استرالیا و قطب جنوب یافت می شود. با این حال در حدود ۹۵ % در نقاطی مانند امریکا، آسیای مرکزی، مدیترانه و خاورمیانه بیشتر مشاهده شده است.
در صورتی که در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری زندگی می کنید و یا به این نقاط سفر دارید، حتما در معرض خطر این انگل قرار خواهید گرفت. بی شک می بایست راه های مبارزه با آن را بیاموزید.

شرایط اجتماعی و اقتصادی نیز در این وضعیت بسیار موثر است. به گفته سازمان بهداشت جهانی WHO، فقر عامل تعیین کننده ای برای این بیماری است. علاوه بر این، این بیماری معمولا در مناطقی رخ می دهد که این شرایط شایع هستند:

سوء تغذیه، قحطی، کمبود منابع مالی، مهاجرت های بزرگ مردم ناشی از شهر نشینی، شرایط اضطراری، جنگ و تغییرات اقلیمی و زیست محیطی. البته ابتلا به ایدز نیز در ابتلا به این بیماری دخیل است.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب