قرص فلوکستین برای چیست؟

101

قرص فلوکستین برای بیماری های اعصاب تجویز می شود و مصرف آن باید طبق دستور پزشک صورت بگیرد.





قرص فلوکستین دارویی است که برای بیماری های اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقالهروش مصرف قرص فلوکستین و عوارض آن شرح داده شده است.


قرص فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌‌های بازجذب سروتونین است. داروهای ضدافسردگی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری‌ها ازقبیل افسردگی و سایر بیماری‌ها و اختلالات روانی و خلقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها به افراد برای بهبود حالشان و کمک به پیشگیری از افکار و اقدامات آسیب‌رسانی به خود کمک می‌نمایند. علاوه بر درمان اضطراب و افسردگی فلوکستین موارد تجویز متعددی همچون درمان انزال زودرس مردان و کاهش وزن دارد که البته به مقادیر مصرف آن و تحمل فرد بستگی دارد
روش مصرف داروی فلوکستین

در صورت تجویز پزشک از این دارو استفاده کنید. از مصرف طولانی مدت این دارو ، بدون توصیه پزشک اجتناب کنید، مقدار مصرف این دارو نیز باید دقیقا طبق دستور پزشک باشد.

از جویدن ، شکستن و یا باز کردن کپسول دارو خودداری کنید. این دارو باید در دستگاه گوارش به آرامی هضم و جذب شود.

درصورت مصرف فرم مایع دارو از وسایل اندازه گیری ویژه دارو استفاده کنید نه با قاشق چایخوری معمولی.

حدود 4 هفته بعد از مصرف دارو ممکن است تاثیر درمانی آن بروز کند.بنابر این از قطع مصرف دارو بدون توصیه پزشک اجتناب کنید، زیرا تاثیر بدی به همراه خواهد داشت.
اگر مصرف دارو برای درمان اختلالات روحی قبل از قاعدگی تجویز شده اغلب اولین دوز دارو با شروع قاعدگی یا 14 روز قبل تر مصرف می شود. در این مورد نیز باید طبق نظر پزشک عمل کنید.

دارو را در محلی دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

اگر مصرف یک وعده دارو را فراموش کردید، بلافاصله بخورید.اما چنانچه در هنگام مصرف دوز بعدی ، وعده فراموش شده را به خاطر آوردید از مصرف آن اجتناب کنید . یعنی دوز فراموش شده را کنار بگذارید و از وعده بعدی شروع کنید.

اگر دچار اور دوز (مصرف بیش از اندازه دارو) شدید سریعا به اورژانس خبر دهید. از جمله علائم اور دوز عبارتند از تهوع، استفراغ، تب، خواب آلودگی، تپش قلب، گیجی، غش و کما.

از مصرف همزمان دارو با الکل اجتناب کنید، زیرا باعث افزایش عوارض جانبی دارو می شود.
در صورت مصرف دارو قدرت واکنش شما نسبت به محیط کمی کندتر می شود بنابر این باید مراقب رانندگی باشید و یا به طور کلی از انجام اموری که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد اجتناب کنید.

همچنین در صورتی که سایر داروهای خواب آور مثل مسکن ها را مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید زیرا مصرف همزمان این دو دارو باعث خواب آلودگی بیشتر می شود.
عوارض فلوکستین

تهوع ، خواب آلودگی ، سرگیجه ، کاهش اشتها ، خستگی ، عرق کردن ، ضعف ، کاهش وزن ، اختلال در میل
جنسی ، خشکی دهان
تداخل دارویی
دیازپام ، وارفارین ، دکسترومتورفان
مقدار و نحوه مصرف دارو

قرص فلوکستین برای کودکان بالاتر از دو سال تجویز می‌شود. درواقع روانپزشکان معمولا برای درمان افسردگی یا اضطراب در کودکان اگر نیاز به دارو وجود داشته باشد، خط اول انتخاب را فلوکستین قرار می‌دهند. نیاز بیمار به قرص فلوکستین به عواملی مثل وزن بیمار، سوابق بیماری‌های قبلی، سابقه مصرف در خانواده بیمار و شدت بیماری بستگی دارد. به طور کلی دوز قرص‌های فلوکستین موجود در ایران معمولا ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرم هستند که ابتدا با ۱۰ شروع می‌شود و در صورتیکه بدن بیمار به دوز بالاتری نیاز داشته باشد پزشک ۲۰ را تجویز می‌کند.
توجه: خیلی از افرادی که این دارو را مصرف می‌نمایند با مشکل و عوارض جانبی جدی روبرو نمی‌شوند اما اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع خونی و سیاه، استفراغی که شبیه دانه‌های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش‌های پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.
توجه: این دارو ممکن است سطح سروتونین خون را افزایش داده و باعث مشکلی نادری بنام سندرم سروتونین شود. خطر ابتلا به این سندرم نادر زمانیکه از سایر داروهای افزایش سروتونین به همراه این دارو استفاده می‌نمایید، بیشتر نیز می‌شود. اگر مبتلا به هریک از عوارض جدی دارو همچون تپش قلب، توهم، عدم توانایی جهت یابی، تهوع، اسهال، یبوست شدید، کشیدگی عضلات، تب غیرقابل توضیح و بی‌قراری و پریشانی غیرمعمول شدید، به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب