توصیه‌های طب سنتی برای مزاج‌های مختلف

33

 انار شیرین با گل‌پر، سیب، پرتقال و لیموشیرین، به، خرمالوی رسیده، لبو و شلغم پخته شده از جمله مناسب‌ترین میوه‌ها برای شب یلدا هستند.




حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره شب یلدا (چله) اظهار کرد: شب یلدا یکی از کهن‌ترین جشن های ایرانیان است و این شب بلندترین شب سال است؛ علاوه بر ایران مردم در کشورهای مختلف هم شب یلدا را جشن می‌گیرند.
 
وی بیان کرد: ایرانیان در شب یلدا دور هم جمع می‌شوند و به خانه بزرگان فامیل می‌روند و صله ارحام می‌کنند.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره میوه‌هایی که در شب یلدا مصرف می‌شوند، گفت: از جمله میوه‌هایی که در این شب معمولا مصرف می‌شوند می‌توان به هندوانه، انار،‌ سیب درختی، انگور، پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی،‌ چغندر (لبو) و شلغم اشاره کرد.
 
عظمایی تاکید کرد: طبق نظر حکمای طب سنتی هر میوه‌ای باید در فصل خودش مصرف شود، بنابراین اگر افراد میوه‌ها را در فصلی به غیر از فصل خودشان مصرف کنند احتمال آسیب به دستگاه گوارش، اعصاب و مجاری ادراری وجود دارد؛ طبع هندوانه سرد است بنابراین اشخاص باید در مصرف آن در شب یلدا احتیاط کنند.
 
وی افزود: افرادی که طبع سوداوی (سرد و خشک) و بلغمی (سرد و تر) دارند باید از مصرف هندوانه در شب یلدا به شدت پرهیز کنند، همچنین افرادی که مزاج صفراوی (گرم و خشک) و دموی ( گرم و تر) دارند نیز باز هم باید در مصرف این میوه احتیاط را رعایت کنند. همچنین علاوه بر هندوانه افراد باید در مصرف انار ترش، خیار و نارنگی زیاده روی نکنند.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: افراد پس از مصرف میوه‌هایی با طبع سرد مانند هندوانه باید از دم کرده زنجبیل،‌ دارچین و عسل به مقدار یک تا دو لیوان استفاده کنند میوه هایی که بهتر است در شب یلدا مصرف شوند، عبارتند از انار شیرین با گل پر،‌ سیب، پرتقال، لیمو شیرین، میوه به، خرمالوی رسیده،‌ چغندر (لبو) و شلغم پخته شده؛ همچنین توصیه می‌شود اشخاص چهار مغز (پسته، مغز بادام، فندق و گردو) را در این شب نیز میل کنند زیرا این مواد حاوی انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌های مفید برای بدن هستند و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کنند.
 
عظمایی اظهار کرد: غذاهایی با مزاج گرم مانند آبگوشت با گوشت گوسفند و بوقلمون از جمله غذاهای مناسب برای وعده شام در شب یلدا هستند، افراد در صورت مصرف مرغ باید از ادویه‌جاتی مانند جز هندی، دارچین، زردچویه، میخک، گل‌پر و زعفران استفاده کنند و بر روی برنجشان نیز زیره سبز،‌ زعفران و شوید را بیافزایند تا سردی این مواد غذایی از بین برود.
 
وی یادآور شد: افراد باید از مصرف غذاهای ساندویچی مانند سوسیس، کالباس و پیتزا در شب یلدا به شدت پرهیز کنند، همچنین اشخاص و به ویژه مبتلایان به چربی خون و فشار خون و ناراحتی‌های گوارشی نیز نباید در این شب پرخوری کنند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب