وقتی پای زنجبیل در میان باشد بیماری جایی برای جولان دادن ندارد!

36

زنجبیل یک ریشه مغذی حاوی ترکیبات زیست فعال است که مزایای بسیار زیادی برای بدن و به خصوص مغز دارد.




این ادویه سالم در رده گیاهان دارویی بسیار مقوی به شمار می رود.

از خواص زنجبیل بارها در نت نوشت گفته ایم. شاید برایتان تکراری باشد اما باید بدانید خواص زنجبیل تمامی ندارد و این ریشه پر قدرت می تواند یک دنیا سلامتی برای شما به ارمغان بیاورد. از میان ادویه جات یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین آن ها زنجبیل است که خواص بسیاری برای بدن دارد.  زنجبیل متعلق به خانواده Zingiberaceae بوده که در رده زردچوبه، کاردیمون و galangal می باشد. بخش ساقه این گیاه که زیر خاک قرار می گیرد ریزوم نام دارد که معمولا به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد. این بخش که خواص بی شماری دارد با نام زنجبیل شناخته می شود.

تاریخچه این گیاه بسیار طولانی است و در طب سنتی پزشکی بسیار محبوب و مورد استفاده می باشد. این گیاه برای هضم بهتر غذا، کاهش تهوع و کمک به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مفید است. زنجبیل را می توان به صورت تازه یا خشک به غذا اضافه کرد. البته گاهی اوقات در لوازم آرایشی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

عطر و طعم منحصر به فرد زنجبیل از روغن های مختلفی که در این گیاه وجود دارد حاصل می شود که مهمترین آن ها جینگرول است. جینگرول ترکیب اصلی زیستی فعال در زنجبیل می باشد که بسیاری از خواص دارویی از آن به دست می آید و خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زنجبیل در آن موجود است.

بیشتر بخوانید: سم زدایی ریه سیگاری ها با چای گیاهی زنجبیل
خواص زنجبیل :
درمان حالت تهوع
خواص زنجبیل

خواص زنجبیل

از جمله خواص زنجبیل می توان به رفع تهوع به خصوص تهوع صبحگاهی و یا ویار زنان باردار اشاره کرد. این گیاه در زمان های بسیار گذشته به عنوان یک داروی درمان کننده تهوع در بیماری دریازدگی مورد استفاده قرار می گرفته است. حتی تهوع  پس از جراحی را هم کاهش می دهد و در بیماران مبتلا به سرطان پس از شیمی درمانی مانند دارو مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند که زنجبیل می تواند درمان کننده تهوع باشد ولی در بهبودی استفراغ عملکردی ندارد. زنان باردار قبل از مصرف آن می بایست با پزشک خود مشورت کنند چرا که احتمال سقط جنین توسط زنجبیل زیاد است.

بیشتر بخوانید: زنجبیل و بادام بخورید تا در بدنتان غوغا به پا شود!!
کاهش درد عضلات

زنجبیل می تواند دردها به خصوص دردهای عضلانی مخصوصا ناشی از ورزش را کاهش دهد. در یک مطالعه مشخص شده است که درد عضلات آرنج ناشی از ورزش سنگین توسط ۲ گرم زنجبیل در طی ۱۱ روز به خوبی کاهش می یابد. به طور کلی زنجبیل اثر فوری ندارد و در پس مرور زمان اثر خود را نشان می دهد.
ضد التهاب

اثرات ضد التهابی زنجبیل بسیار قوی و موثر است و می توان آن را از مهم ترین خواص زنجبیل برشمرد. آرتریت از جمله درد های التهابی است که یک بیماری سخت به شمار می رود. در این بیماری مفاصل به مرور از بین رفته و منجر به درد و سفتی مفاصل می شود.

طی آزمایشات مختلف که بین ۲۴۷ نفر مبتلا آرتریت زانو انجام شد، افرادی که عصاره زنجبیل مصرف کردند نسبت به افرادی که داروهای مختلف مصرف کردند، درد کمتری داشتند. زنجبیل همراه با روغن کنجد و دارچین می تواند درد و سفتی و خشکی مفاصل بیماران مبتلا به آرتروز را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی ضد التهاب بسیار قوی را بشناسید
[yektanet.com]
کاهش قند خون

یکی از بهترین داروهای طبیعی جهت کاهش قند خون و بهبود عملکرد قلب در بیماران قلبی زنجبیل است. در یک آزمایش در سال ۲۰۱۵ تعداد ۴۱ نفر شرکت کننده که مبتلا به دیابت نوع دو بودند میزان ۲ گرم پودر زنجبیل در یک روز توانست تا ۱۲ درصد قند خون آنها را کاهش دهد. همچنین لیپوپروتئین اکسید شده که عامل بیماری قلبی می باشد توسط زنجبیل تا میزان زیادی کاهش پیدا می کند.
بهبود و کاهش درد های قاعدگی

درد قاعدگی یا دیسمنوره  دردی است که در دوران قاعدگی زنان کم و بیش مشاهده می شود. یکی از بهترین کاربردها و خواص زنجبیل درمان همین درد است. در یک مطالعه تحقیقاتی بین ۱۵۰ زن که سه روز نخست قاعدگی شان به میزان ۱ گرم پودر زنجبیل مصرف شد تا میزان بسیار بالایی این درد کاهش پیدا کرد. پودر زنجبیل در این مورد بسیار موثر تر از مسکن های شیمیایی همچون ایبوپروفن می باشد.
کاهش کلسترول

از دیگر خواص زنجبیل می توان تاثیرات فوق العاده این گیاه در کاهش سطح کلسترول خون نام برد. کلسترول LDL که افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به همراه دارد را می توان به کمک زنجبیل کاهش داد. البته رژیم غذایی نیز از عوامل بسیار مهم در کاهش LDL می باشد.
سرطان

در عناصر تشکیل دهنده زنجبیل ماده ای وجود دارد که می تواند از رشد غیر قابل کنترل سلول های غیر طبیعی سرطانی پیشگیری به عمل آورد. عصاره زنجبیل به عنوان یک درمان جایگزین برای چندین نوع سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. ماده ای به نام gingerol که در زنجبیل خام به میزان زیاد یافت می شود عامل بازدارنده سرطان است. در یک آزمایش ۳۰ نفر هر روز میزان ۲ گرم عصاره زنجبیل مصرف کردند. در این افراد به طور قابل توجهی کاهش مولکول های سیگنال دهنده پرولاپلاسمی در روده بزرگ مشاهده شد. همچنین سرطان هایی همچون پانکراس، سینه، تخمدان را می توان  با مطالعات و تحقیقات بیشتر توسط زنجبیل درمان کرد.
درمان عفونت

گینگرول، ماده زیست فعال در زنجبیل تازه می باشد که خطر ابتلا به عفونت های زیادی را کاهش خواهد داد. در حقیقت عصاره زنجبیل می تواند رشد بسیاری از باکتری های مختلف را مهار کند. این ماده در برابر باکتری های دهانی مرتبط با بیماری های التهابی در لثه همانند پریودنتیت و گینویویت بسیار موثر است. همچنین زنجبیل تازه بر علیه ویروس RSV که یک بیماری شایع عفونی تنفسی می باشد، بسیار موثر است.

از خواص زنجبیل بی بهره نمانید و این ادویه را در برنامه غذایی خود حتما مصرف کنید تا دچار بیماری های مختلف نشوید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب