ورزش‌های مناسب برای تقویت چشم+ تصاویر

69

با انجام تمرینات مناسب می‌توانیم از آسیب‌های وارده بر چشم بر اثر فشار‌های روزانه، پیرچشمی و کاهش بینایی جلوگیری کرد.سلامتی اعضا و جوارح بدن با انجام تمرینات مناسب آن قسمت بهبود پیدا می‌کند؛ در این بین چشم‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شما با انجام برخی از تمرینات مناسب می‌توانید از آسیب‌های ناشی از فشار روزانه روی چشم جلوگیری کنید؛ این تمرینات برای تقویت عضله‌های چشم، بهبود تمرکز و تحریک بخش بینایی در نظر گرفته شده است.



معمولا خود بیمار متوجه مشکلات بینایی‌اش نمی‌شود؛ این مشکلات در حین معاینه چشم پزشک یا اپتومتریست تشخیص داده می شوند پس حداقل هر دو سال یکبار به ملاقات یک چشم پزشک یا اپتومتریست بروید تا از سلامت چشمان خود اطمینان حاصل کنید در ضمن اگر مشکل چشمی دارید از پزشک خود درباره تمرینات چشمی سوال و به یاد داشته باشید که ورزش چشم کمکی به درمان نزدیک‌بینی، پیرچشمی و این قبیل بیماری‌ها نمی‌کند.

پیش از انجام تمرین‌ها به یاد داشته باشید که داشتن خواب کافی( 7 تا 8 ساعت )روزانه برای سلامتی چشم ضروری است؛ کم خوابی باعث سوزش چشم، دوبینی، اختلال تمرکز، خشک چشمی و مشکلات فراوان دیگری می شود همچنین نوشیدن آب کافی، 8 لیوان در روز، از کم آبی بدن و آسیب به چشم جلوگیری می کند.

دود سیگار، سلولهای عصبی بینایی را از بین می برد، سیگار را ترک کنید در ضمن ورزش کردن به مدت 30 دقیقه و سه بار در هفته، شانس ابتلا به بسیاری از بیماریهای خطرناک چشمی را به حداقل می رساند؛ برای کاهش پف دور چشم و آرامش دادن به آنها هم هر هفته یک شب برش خیار را به مدت 15 دقیقه روی چشمان خود بگذارید، همین کار را می توانید با چای سبز کیسه ای هم انجام دهید، آن را در آب سرد گذاشته و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی چشمان خود بگذارید.



توجه داشته باشید نباید در نور کم مطالعه کنید، مطالعه در نور کم فشار بیش از حدی به چشمان شما وارد می کند و حتی گاهی منجر به سردرد خواهد شد؛ مطالعه در وسیله نقلیه هم باعث سردرد و ضعیف شدن چشم شما می شود چرا که خودرو در حال حرکت، لرزشهای کوچکی دارد که تمرکز چشم را روی متن دشوار کرده و چشم را خسته می کند.
بستن پلک‌ها و لمس کردن چشم با کف دست

انجام این کار باعث کاهش تحریک چشم و مغز می‌شود. چشمان خود را ببندید و فشار کمی به آنها اعمال کنید. با این کار اشک چشم بر کل سطح چشم پخش می‌شود و می‌توانید ریلکس کنید.

روی صندلی بنشینید و دستان خود به هم سایش دهید تا گرم شوند سپس چشمان خود را ببندید و با کف دست خود، چشم‎ها را بپوشانید اما از فشار دادن به چشم‌ها پرهیز کنید؛ مطمئن شوید که هیچ نوری از فضای بین دست‎ها وارد چشم نمی‌شود چرا که نور باعث تحریک چشم شده و اجازه ایجاد آرامش در چشم‌ها را نمی‌دهد؛ در ادامه همچنان که چشمانتان بسته است، کف دست را از چشم‌تان بردارید.



ماساژ چشم کمک می‌کند تا گردش خون در اطراف چشم بیشتر شده و چشم‌ها را برای تمرین آماده می‌کند. برای این کار یک حوله را با آب گرم و حوله دیگری را با آب سرد خیس کنید ابتدا حوله گرم را بر روی صورت خود قرار دهید و مطمئن شوید که حوله ابروها، پلک‌ها و گونه را به طور کامل پوشانده است؛ بعد از سه دقیقه، حوله گرم را از روی صورت خود برداشته و حوله سرد را به همان صورت قرار دهید و به طور متناوب این کار را انجام دهید؛ چرا که تغییرات دما بر روی صورت باعث انقباض و انبساط رگ‌ها و در نهایت منجر به تحریک صورت و پوست اطراف چشم می‌شود.

برای ماساژ کل صورت حوله‌ای را گرم کنید و بر روی گردن، پیشانی و گونه‌های خود قرار دهید. سپس با نوک انگشتان پیشانی و چشمان بسته خود را ماساژ دهید.




برای ماساژ پلک‌ها دست‌ها را به خوبی بشویید. سپس چشمان خود را ببندید و توسط انگشتان، چشم‌ها با حرکات دایره‌ای به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید و دقت کنید تا فشار اعمال شده بر چشم بسیار کم باشد؛ این فشار کم باعث تحریک چشم‌ها می‌شود.



تمرکز کردن روی نقاط دور و نزدیک

این ورزش چشم برای تقویت بینایی است و ماهیچه‌های چشم را قوی‌تر می‌کند تا سطح بینایی بهتر شود.

روی یک صندلی بنشینید و یا رو به سمت دیواری بایستید سپس انگشت شست خود را به فاصله ۱۰ اینچی از چشمان خود نگه داشته و به آن خیره شوید، بعد از آن به شئی که در فاصله ۱۰ – ۵ قدمی شما قرار دارد، به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه تمرکز کنید.

سپس به شئی تمرکز کنید که در فاصله ۲۰-۱۰ قدمی شما قرار دارد. بدون اینکه سر خود را تکان دهید.

بعد از ۱۵-۱۰ ثانیه دوباره بر روی انگشت شست خود تمرکز کنید و دوباره این روند را تکرار کنید.



خیره شدن،‌ از دیگر حرکات ورزش چشم برای تقویت بینایی است؛ این تمرین تاثیری بالا بر تمرکز دارد چرا که شما باید به طور مداوم تلاش کنید تا بتوانید روی یک شی در فاصله‌های مشخص تمرکز کنید.

پس در یک موقعیت راحت بنشینید و دست خود را با حالتی که انگشت شست روبروی چشمان شما قرار دارد، از آن دور کنید؛ به انگشت شست خیره شده و سپس انگشتتان را به طرف خود نزدیک کنید. تا زمانی که فاصله انگشت و چشم به ۳ اینچ برسد و انگشت خود را دوباره از چشم‌ها دور کنید تا جایی که آرنج صاف شود؛این عمل را ۳ بار تکرار کنید.


تصور کردن عدد 8 انگلیسی روی زمین و دنبال کردن آن با چشم

این حرکت برای کنترل فیزیکی حرکت چشم‌ها و به نوعی ورزش چشم برای تقویت بینایی است. عدد هشت انگلیسی را با فاصله ۱۰ قدمی از خود بر روی زمین تصور کنید و شکل این عدد را با چشمان خود دنبال کنید؛ برای چند دقیقه این ردیابی را انجام دهید. سپس همان شکل را در جهت برعکس دنبال کنید.



تمرین حرکات ریتمیک چشم

این حرکات ورزش چشم برای تقویت بینایی می‎تواند به چشمان شما کمک کند.

این حرکت کمک می‌کند تا توانایی مغز را در فوکوس کردن روی یک شی خاص به طوری که تعادل و هماهنگی حفظ شود، سنجش کند؛ در جلوی فنس یا حصار بایستید و به شئی در طرف دیگر خط تمرکز کنید سپس همچنان که به شئ خیره شده‌اید، از محل مورد خود حرکت کنید و به طرف دیگر بروید.

حرکت چشم در جهت‎های مختلف

به حالت ایستاده و یا نشسته قرار بگیرید و مستقیم به جلو نگاه کنید، بدون تکان دادن سر و فقط با حرکت دادن مردمک چشم به سمت چپ و به آنچه که در آن سمت می‎بینید، تمرکز کنید؛ این حرکت را ۵ بار در هر جهت تکرار کنید.

بدون اینکه سر خود را تکان دهید، به پایین نگاه کنید و به آنچه که دیده می‌شود فوکوس کنید وسپس به بالا نگاه کنید؛ این عمل را ۵ بار تکرار کنید.

بدون تکان دادن سر، سعی کنید به حالت مستقیم به جلو نگاه کنید سپس به پایین و بالا و چپ نگاه کنید. و به هرآنچه که دیده می‌شود فوکوس کنید. چندین بار این عمل را تکرار کنید و دوباره به جلو نگاه کنید. و این چرخه را 3 بار تکرار کنید.



همیشه ورزش‌های چشم را با کشیدن دست‌ها روی چشم و ریلکس کردن آن درست  مانند مرحله 2، پایان دهید همچنین می‎توانید چشمان خود را ببندید و در یک اتاق تاریک و آرام آرامش پیدا کنید.

پست های اخیر از چشم و مراقبت های بينايی :
 3 روش جراحی چشم
چشم و مراقبت های بينايی 1398.10.18
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب