توصیه های بزرگان دینی برای سلامت گوارش

70

معاون مرکز تحقیقات طب اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به وجود بیش از ۱۱۰ آموزه‌ دینی برای سلامت گوارش، اظهار کرد امروزه در زندگی ماشینی از کنسروها و مواد افزودنی استفاده می‌شود که با تاکیدات قرآن کریم مبنی بر تازه بودن مواد غذایی سازگاری ندارد.




معاون مرکز تحقیقات طب اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به وجود بیش از ۱۱۰ آموزه‌ دینی برای سلامت گوارش، اظهار کرد: امروزه در زندگی ماشینی از کنسروها و مواد افزودنی استفاده می‌شود که با تاکیدات قرآن کریم مبنی بر تازه بودن مواد غذایی سازگاری ندارد.

غلامرضا نورمحمدی، معاون مرکز تحقیقات طب اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: آموزه‌های اسلامی آداب آشامیدنی‌ها و خوراکی‌ها به چهار بخش: آداب جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تقسیم بندی شده است. دین مبین اسلام بیش از ۱۱۰ توصیه برای بحث‌های گوارشی مطرح کرده است که ساده‌ترین آن در بحث جسمی و لقمه کوچک گرفتن، جویدن مناسب و آغشته شدن با بزاق دهان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر شروع میل غذا با انتخاب ساده‌ترین اقلام موجود، تصریح کرد: افراد سعی کنند در ابتدای خوردن غذا با وسایل سبک تغذیه خود را شروع کنند نه سنگین که این موضوع امروزه تحت عنوان پیش غذا و دسر نیز مطرح است.

نورمحمدی به بخش روانی این مقوله نیز اشاره‌ای کرد و افزود: در این مبحث نیز داشتن آرامش، نگاه نکردن به کسانی که غذا می‌خوردند، ذکر بسم الله در ابتدای غذا، شکر خداوند، رضایت و خوشنودی از داشتن غذا از جمله مواردی است که در بخش روانی مدنظر است که حتی در روایات نیز تاکید شده است طولانی کردن زمان غذا خوردن و بر سر سفره نشسن جزو عمر انسان محسوب نمی‌شود، معمولا در اصول تغذیه نیز توصیه می‌شود صرف یک وعده غذایی حداقل باید ۳۰ دقیقه به طول بیانجامد تا شخص به راحتی و با آرامش بتواند غذای خود را میل کند، ولی متاسفانه زندگی ماشینی این بحث تغذیه را به هم ریخته است.

معاون مرکز تحقیقات طب اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه در بخش اجتماعی نیز بر مشارکت دادن افراد تاکید شده است، افزود: در این موضوع حتی این مقوله مورد توجه است که غذای یک نفر برای دو نفر و غذای دو نفر برای سه نفر مناسب است، به عبارتی این موضوع هم بعد اجتماعی را می‌رساند و هم کمتر غذا را خوردن.

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود بیان کرد: در بخش جسمی به این موضوع نیز تاکید شده است که معده را به سه دسته تقسیم کنید، بخش اول را برای غذا، بخش دوم را برای آشامیدن و بخش سوم را به تنفس معده اختصاص دهید، یعنی معده باید با یک سوم ظرفیت خود غذا را تحمل کند، با یک سوم آشامیدنی‌ها و یک سوم دیگر خود را برای فعل و انفعالات مربوطه اختصاص بدهد.

غذای حرام سیستم گوارشی بدن را نیز دچار اختلال می‌کند
نورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به بعد عبادی این مقوله نیز اشاره‌ای کرد و گفت: در بعد عبادی نیز به عنوان نمونه مسئله نگریستن به غذا مطرح است که به تعبیری در روایات اشاره شده که از حلال و حرام شروع می‌شود، اعتقاد ما نیز بر این است که به تعبیر امام رضا(ع) برای حضرت عبدالعظیم(ع)، غذای حرام با مصلحت بدن سازگار نیست، لذا غذای حرام سیستم گوارشی بدن را نیز دچار اختلال می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه غذای حلال نیز شامل دو بخش است، عنوان کرد: غذای حلال به دو بخش: طیب و خبیث تقسیم می‌شود، غذای حلال طیب دامنه‌اش از غذای حلال کمتر است و به عنوان نمونه در گوشت‌ها اشاره می‌شود که گوشت ران مقداری هضمش دشوارتر از سایر قسمت‌ها خواهد بود و یا کلیه در بدن حیوانات حلال شمرده شده ولی چون هضم آن مقداری مشکل است با کراهت مطرح شده است.

معاون مرکز تحقیقات طب اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه غذاهای که کراهت دارد جزو غذاهای غیر طیب محسوب می‌شود، اضافه کرد: با این تقسیم بندی هم در بخش عبادی قلمرو خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها اشاره شده است که ما هم به غذا نگاه کنیم و هم به حلال بودنش بنگریم که این حلال بودن هم از جنبه کسبش است و هم از جنبه ماهیت مادی غذایی که مصرف می‌شود و طیب بودنش هم در خصوص نحوه نگهداری و تهیه آن است که به خوبی مشخص است.

مشکلات گوارشی در صدر معضلات زندگی ماشینی جهان قرار دارد
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود: اگر بخواهیم وارد صنایع غذایی، غذاهای ارگانیک و یا غذاهای بشویم که انسان در آن دست دارد گاهی اوقات ممکن است غذاهای که ما تهیه می‌کنیم حلال باشد ولی در تهیه و طیب بودنش جای شک و شبهه وجود داشته باشد. چون بسیاری از این غذاها طیب نیست و با سیستم گوارش انسان نیز خیلی سازگار نیست، از جمله در بحث کنسروها، افزودنی‌ها و موادی که اضافه ‌می‌کنیم با آن بحثی که در قرآن مبنی بر تازه بودن اقلام مطرح می‌شود سازگاری ندارد.

معاون مرکز تحقیقات طب اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: لذا غذای غیر تازه چون با سیستم گوارشی انسان سازگاری ندارد مطمئنا مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند که سیستم ماشینی امروزه به سمت صنایع غذایی و غذاهای است که از نظر قرآن کریم خصوصیت تازه بودن را ندارد و لذا مشکلات گوارشی در صدر زندگی ماشینی جهان و کشور ما قرار دارد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب