معجزه ای در پیشگیری از بیماری ها

90

امگا-3 یک گروه از اسیدهای چرب ضروری غیراشباع پلی ( با چند پیوند دوگانه) است که بدن ما می تواند آن را بسازد. اگر امگا-3 از طریق غذا به بدن نرسد، انسان نمی میرد، ولی ثابت شده که بدون آن به امراض زیادی مبتلا خواهد شد و متأسفانه اکثر این امراض جزء بیماری های لاعلاجی هستند که در نهایت فرد را به سمت مرگ پیش می برند.




نقش عمده و اصلی این ماده حیاتی که از اسیدهای چربی به نامEPA1 وDHA2 تشکیل شده است، پیشگیری از بیماری ها و گرفتگی رگ های خونی است. امگا- 3 اعمال فیزیولوژیک مختلفی را در بدن به عهده دارد ولی همان طور که گفته شد در پیشگیری از تصلب شرایین( آرترواسکلروزیس) نقشی اساسی دارد.

امروزه در سراسر جهان اسیدهای چربEPA وDHA از خانواده امگا 3، به عنوان معجزه قرن جدید در دنیای تغذیه مدرن، جایگاه بسیار مهمی را برای خود باز کرده اند و نقش عمده ای در پیشگیری از بیماری ها، به ویژه بیماری های قلبی و عروقی دارند.

امگا- 3 به شما کمک می کند تا گامی در جهت سلامتی خود و خانواده تان بردارید و عمری طولانی و بدون بیماری را سپری کنید . شما می توانید با مصرف طولانی مدت امگا-3، از مصرف داروهای مختلف کاسته و با این کار علاوه بر کاهش عوارض ناشی از داروها، در مصرف بودجه کشور نیز صرفه جویی می کنید.

در حال حاضر سالیانه میلیاردها ریال صرف درمان بیماران قلبی- عروقی و مغزی می شود که به طور مسلم صدمات اقتصادی بالایی را برای کشور دارد.

جایگاه امگا-3 در پزشکی

در تمام مقالات علمی براهمیت نقش امگا-3 در پیشگیری از بیماری های مختلف و همچنین به عنوان یک درمان تکمیلی در بیماران مبتلا تأکید شده است. تحقیقات علمی نشان می دهد امگا-3 در تنظیم متابولیسم بدن، دو نقش اساسی را به عهده دارد:

1- در سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن نقش دارد.

2- در اعمال سلولی نقش دارد.

امگا- 3 با تنظیم مقدار سیتوکین ها3 و ایکوزانوئیدها4 در بدن، فعالیت های شیمیایی را کنترل می کند. سیتوکین ها از مهم ترین عوامل تنظیم دستگاه ایمنی بدن هستند. گروهی از این ترکیبات فعال کننده و گروهی غیرفعال کننده سیستم ایمنی بدن می باشند. این دو گروه در کنار هم و با هم کار می کنند و هنگامی که تنظیم آنها به هم بخورد، فرد دچار بیماری می شود. به عبارتی هم کاهش و هم افزایش غیرطبیعی در پاسخ ایمنی بدن، باعث ایجاد بیماری خواهد شد.
اُمگا

اگر فرد به عفونت دچار شود ، پیشرفت عفونت در بدن، سبب افزایش فعالیت سیستم ایمنی می شود. افزایش مزمن وغیرطبیعی فعالیت سیستم ایمنی نیز می تواند موجب ایجاد بیماری خودایمنی مثل آرتریت روماتوئید5 در فرد شود. کم بودن فعالیت سیستم ایمنی هم باعث ابتلاء فرد به انواع بیماری ها و عفونت ها خواهد شد.

اسید چرب امگا-3 می تواند این اختلالات سیستم ایمنی را از بین ببرد. در این زمینه تحقیقات علمی بی شماری صورت گرفته است. به طور مثال خانم دکتر میرانی درتحقیقات و بررسی های خود در دانشگاه بوستون آمریکا نشان می دهد که امگا- 3 می تواند ترشح بیش از حد سیتوکین ها را کاهش داده و تحت کنترل درآورد. بالا بودن سطح سیتوکین ها در خون، ارتباط غیرمستقیم با بروز آرترواسکلروزیس، بیماری های خودایمنی، التهابات مزمن و سرطان ها دارد.

از اعمال مهم دیگر امگا-3، رقیق کردن خون و تسهیل حرکت مواد در جدار رگ های خونی است. در نتیجه می تواند اختلالات مربوط به غلظت بالای خونی را که به دنبال بیماری های قلبی- عروقی و یا تنفسی ایجاد می شود کاهش دهد و مانع از ترومبوز( ایجاد لخته خونی داخل رگ ) شود. همچنین این خاصیت مهم امگا-3 مانع از ایجاد آمبولی ( لخته خونی ) و بدنبال آن سکته های قلبی می شود.

خاصیت دیگر این معجزه الهی، کاهش اختلالات متابولیسم کلسترول در بدن و تنظیم مقدار آن در بدن می باشد، یعنی مقدار HDL ( کلسترول خوب ) وLDL ( کلسترول بد ) را در بدن تنظیم می کند.

همچنین بررسی های انجام شده بر روی گروهی از بیماران سرطانی نشان داده که مصرف اسید چرب امگا- 3 اثر مثبتی بر روی بهبود بیماری و جلوگیری از روند پیشرفت آن داشته است.

پی نوشت :

1-Eicosapentaenoic acid ( ایکوزاپنتانوئیک اسید) : اسید چرب امگا-3 با 20 اتم کربن و 5 پیوند دوگانه

2-Docosahexaenoic acid ( دوکوزاهگزانوئیک اسید) : یکی از اسیدهای چرب امگا-3 با 22 اتم کربن و 6 پیوند دوگانه

3-Cytokines( سیتوکین ها ) : پروتئین شبه هورمونی که توسط گلبول های سفید خونی تولید شده و به عنوان پیغامبر بین سلولی عمل می کند. این شبه هورمون فعالیت و رشد سلول های ایمنی را تحریک کرده و یا از فعالیت و رشد آنها جلوگیری می کند.

4-Ecosanoids ( ایکوزانوئیدها ) : ترکیبات شبه هورمونی که در تنظیم فشارخون، ضربان قلب، انعقاد خون، تجزیه چربی های بدن، پاسخ های ایمنی و سیستم اعصاب مرکزی دخالت دارند. اسیدهای چرب غیراشباع پیش ساز ایکوزانوئیدها می باشند.

5-Rheumatoid Arthritis( آرتریت روماتوئید ) : بیماری که با خشکی، التهاب و در نهایت کج شدن استخوان های مفاصل همراه است.

پست های اخیر از ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها :
 روزتان را با این میوه ها برای صبحانه، با نشاط شروع کنید
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.18
 آیا مخلوط شیر و عسل مفید است؟
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.17
 علائم و عوارض مصرف ناکافی سبزیجات
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.04.22
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب