دوری از بیماری های گوارشی با مصرف این آش سنتی

60

شولی نوعی آش سنتی یزدی است که خوردن آن در فصل سرد سال به جلوگیری از سرماخوردگی و دیگر بیماری ها کمک می کند.شولی بخورید تا گرفتار این بیماری ها نشوید.




شولی، نوعی سوپ سنتی یزد است که برای پخت آن از محصولاتی چون چغندر با برگ، شوید تازه یا خشک، عدس، نخود، پیاز داغ، نعناع داغ فراوان، در صورت تمایل سیرداغ، آرد، سرکه، نمک، فلفل و زردچوبه و گاهی شیرینی جات(پس از پخت) استفاده می شود.

دکتر حسن مظفری افزود: شولی، نوعی سوپ محلی و سنتی یزد است که در مقایسه با سایر سوپها ارزش غذایی بهتری دارد.به گفته وی ترکیب محصولاتی که برای پخت شولی از آن استفاده می شود دارای یکسری ویژگی های غدایی خاص است.

این عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: شولی،سوپیست که به دلیل استفاده از آرد گندم، پیاز داغ، برخی سبزیجات و چغندر می تواند دارای فیبرهایی باشد که روی عملکرد دستگاه گوارش موثر است و عملکرد حرکتی دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.وی یادآور شد: همچنین به دلیل استفاده از برخی حبوبات، از پروتئین لازم هم برخوردار است و در مجموع، شولی، پیش غذایی است که از یک سو حاوی انرژی است و استفاده از آن برای چاق ها نگران کننده نیست و از طرفی به دلیل امتیازات غدایی، یک دسر مناسب محسوب می شود.

دکتر مظفری به استفاده از این سوپ سنتی در فصول مختلف سال اشاره کرد و گفت: مصرف شولی در فصول مختلف شاید به دلیل جذابیت مصرف آن باشد ولی مصرف آن بیشتر در فصل زمستان است.
وی به کم هزینه بودن و پخت ساده شولی هم اشاره کرد و افزود: شولی از جمله مواد غذایی سنتی یزدی است که اقوام را به همین بهانه یعنی پخت و صرف شولی، به دور هم جمع می کند.
این متخصص تغذیه، همچنین به وجود مایعات زیاد در شولی اشاره کرد و اظهار داشت: این مایعات، آب مورد نیاز بدن را تامین می کند که از جمله راهکارهای مقابله با یبوست است و به همین دلیل افراد نباید نگران زیاده روی در مصرف آن باشند.

پست های اخیر از ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها :
 روزتان را با این میوه ها برای صبحانه، با نشاط شروع کنید
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.18
 آیا مخلوط شیر و عسل مفید است؟
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.17
 علائم و عوارض مصرف ناکافی سبزیجات
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.04.22
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب