درمان کولیک شیرخوار

60

 


 روش های خانگی درمان کولیک شیرخوار



برای درمان کولیک شیرخوار قبل از هرچیز حفظ ارامش والدین مهم ترین عامل در کنترل شیرخوار می باشدزیرا اگر والدین علی الخصوص مادر دچار اضطراب باشد کودک شیرخوار نیز این حالت را دریافت خواهد کردوآرام کردن شیرخوار امکان پذیر نخواهد بود.این نکته را فراموش نکنید که هم شیر مادر وهم شیر خشک می تواند سبب ایجاد کولیک شود اگر نوزاد از شیرخشک استفاه می کند و بعد از خوردن دچار دل درد شده و پاهای خود راجمع میکند باید برای تعویض شیر خشک کودک با پزشک متخصص مشورت شود.در هر صورت بعد از دادن شیر خشک یا شیر مادر به نوزاد گرفتن آروغ کودک می تواند برای دفع گازهای ایجاد کننده کولیک موثر باشد.


یکی از راه های درمان کولیک کودک شیرخواران دادن پستانک به نوزاد می باشدالبته تکان دادن شیرخوار در گهواره نیز می تواند کمک کننده باشد.


روش دیگر درمان کولیک شیرخوار این است که پاهای خود را جمع کرده ونوزاد را به شکم روی  پاهای خود قرار داده وپشتش را به آرامی نوازش کنید.


گردش دادن شیرخوار داخل اتاق در صورتی که گهواره موجود نباشد البته کمی با قدم های سریع وتکان دادن نوزاد درحالتی که شکم نوزاد روی شانه شما قرار دارد نیز می تواند دردرمان کولیک شیر خوار مفید باشد.


انجام کارهایی از قبیل گردش شیرخوار بوسیله کالسکه واتومبیل نیز می تواند موجب ارامش نوزاد شده وبه خوابیدنش کمک کند.


یکی دیگر از روش های درمان کولیک کودک شیرخوار به حمام بردن نوزاد و قرار دادن وی در وان حمام می شود اگر شیر اب را هم باز بگذارید صدای اب اثر خوبی در نوزاد نا ارام دارد.


ماساژ بوسیله برخی روغن ها نیز برای درمان کولیک شیرخوار مفید می باشدالبته نحوه ماساژ باید طوری باشد که به شکم نوزاد فشار وارد نشود.


این نکته را فراموش نکنید که شما می بایست قبل از نوزاد آرامش داشته باشید پس اگر همیشه درحال تعویض پوشک نوزاد و مواردی از قبیل خانه داری هستید بهتراست از همسر خود و یا یکی از بستگان برای نگهداری نوازد خود کمک بگیرید وکمی به خود استراحت بدهید.


درمان دارویی کولیک شیرخوار


برخی درمان های دارویی نیز برای کولیک شیرخوار وجود دارد که می بایست حتما زیر نظر پزشک متخصص تجویز شده و دارو ها از داروخانه های معتبر تهیه شود میزان استفاده از دارو برای درمان کولیک شیرخوار باتوجه به وزن وسن نوزاد متفاوت بوده و به همین علت باید حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.استفاده از عرقیجات ضد نفخ به مادری که به نوزاد خود شیر می دهد می تواند در بهبود درمان کولیک شیرخوار موثر باشد.


 


آیا کولیک به کودک شیرخوار آسیب می رساند؟


این سوالیست که معمولا در هنگام بروز کولیک در شیرخوار ذهن والدین را درگیر میکند اما در حقیقت باید گفت خیرمعمولا کولیک سبب ایجاد مشکل خاصی در شیرخوار نمی شود اما بهتر است سریعتر درمان شود تا در آرامش بهتری کودک دلبند شما رشد کند و محیط خانه نیزآرامش بهتری داشه باشند.در واقع برای والدین ممکن است بسیار دردناک باشد که باید گریه های متناوب، دلگیر کننده و آزار دهنده کودک را تحمل کنند.


برخی علائم ایجاد کولیک در کوکان شیرخوار


معمولا تمام نوزادان در طول روز گاهی گریه می کنند به عبارت دیگر حتی گریه روزانه کودک تا حدود دو ساعت می تواند بدون هیچ مشکل خاصی باشداما شیرخواری که دچار کولیک می باشد علاوه بر گریه های طولانی تر معمولا پاهای خود را نیز جمع می کند ودفع گاز معده بیشتری دارند.لازم به ذکر است بیقراری شیرخوار مبتلا به کولیک در ساعات عصر وشب ها بیشتر دیده می شود.سن شروع کولیک در شیرخواران حدود دو تا چهار هفته است و پایان آن حدود سه ماهگی یا در برخی کودکان تا شش الی نه ماهگی می باشد.


علت ابتلا شیرخوار به کولیک


معمولا بیشترین علت مربوط به دستگاه گوارش نوزاد می باشددر حقیقت معنی فارسی کولیک (روده) تعریف شده است کمبود برخی آنزیم های کمک کننده به هضم شیر در شیرخوار نیز می تواند سبب بروز کولیک گردد که با تجویز برخی داروها و شیرخشک ها توسط پزشک متخصص به راحتی قابل درمان می باشد.همان طور که در بالا عنوان شد مصرف عرقیات ضد نفخ توسط مادر البته به مقدار کم نیز می تواند سبب بهبود کولیک شیرخواری که از شیر مادر تغذیه می کند گردد.اگر مادر در برنامه غذایی روزانه خود از شیراستفاده میکند جایگزین کردن آن با ماست نیز میتواند کمک کننده باشدعلی الخصوص مصرف شیرهای پرچرب محلی توسط مادر می تواند سبب بروز کولیک در شیرخوار گردد.ترجیحا مادری که کودکش دچار کولیک شده است بهتر است چند روزی از مصرف حبوبات یا انواع کلم,سیر و مواد دارای کافئین اجتناب کند.


درانتها اگر نیاز به مشاوره و گرفتن وقت برای درمان کولیک شیرخوار خود دارید می توانید از طریق ادرس های ذیل جهت مشاوره و یا گرفتن نوبت در ارتباط باشید.


دکتر عزیزالله یوسفی
فوق تخصص گوارش  کبد و تغذیه کودکان
تلفن تماس:


02166126187 


02166126188


 02166126189



 telegram:@govareshkoudakan


http://www.govaresh-koudakan.ir





 


 


  

پست های اخیر از محسن :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب