ترفندهای طلایی برای درمان پف دست و پا

56

احتباس آب بدن یکی از اختلالاتی است که باعث تورم برخی اندام‌های بدن می‌شود که می‌توان با مصرف برخی مواد غذایی آن را مهار کرد.




احتباس آب در بدن عملکردی است که توسط تجمع مایعات اضافی در سیستم گردش خون و مناطق بین سلول‌های بدن ایجاد می‌شود. این عمل باعث ایجاد تورم و پف در برخی نقاط از بدن شده و در برنامه‌های کاهش وزن افراد اختلال ایجاد می‌کند. دست‌ها، پاها و مچ پا از جمله مکان‌های شایع تورم یافته هستند.

بر اساس مرکز پزشکی دانشگاه مریلند علل بالقوه‌‌ای در بروز احتباس آب در بدن نقش دارند. واکنش بدن به آب و هوای مرطوب، تغییرات هورمونی در زنان، بارداری و رسیدن به سن ۵۰ سالگی در زنان از عوامل موثر در این اختلال به شمار می‌روند.

اختلالات قلبی و کبدی، کمبودهای تغذیه‌ای، کم‌کاری تیروئید و همچنین نارسایی کلیه، کمبود پروتئین، مصرف ناکافی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز همگی در هر دو جفت زن و مرد اختلال احتباس آب را به بار می‌آورند.

در رأس همه عوامل گفته شده، حساسیت‌های غذایی نقش ویژه‌تری را در بروز این اختلال بازی می‌کنند چرا که با افزایش سن، معده در تولید اسید کم‌کارتر شده و غذاها در بدن به درستی هضم نمی‌شوند سپس این غذای هضم نشده به روده رفته و باعث تحریک و التهاب می‌شود و دیواره روده را تخریب می‌کند لذا به طبع آن ذرات غذایی به راحتی وارد خون شده و سیستم ایمنی به صورت آنتی بادی عمل می‌کند در نتیجه علائم آلرژی باعث احتباس مایعات در بدن می‌گردد.

پس توصیه می‌شود که تا حد امکان مصرف این دست غذاهایی که ایجاد آلرژی کرده را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا اختلالی در کاهش وزن خود نداشته باشید.

حذف نمک

مصرف غذاهایی نظیر سیب‌زمینی سرخ کرده، چیپس و دیگر غذاهای حاوی سدیم باعث می‌شوند که آب بیشتری در بدن شما حبس شوند. بدن روزانه تنها به ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلی‌گرم سدیم نیاز دارد که مصرف بیش از حد این مقدار به طور قطع سلامتی را به خطر می‌اندازد.

توصیه می‌شود ادویه‌جات، ترشی‌ها، سیر، زنجبیل، سبزیجات تازه، فلفل سیاه و سفید، پیاز و گشنیز را جایگزین نمک اضافی کنید.

مصرف ماهی‌های چرب

این ماهی‌ها از جمله ماهی قزل‌آلا سرشار از امگا S-۳ هستند که علاوه بر تأثیرات مثبت بر روی قلب، مغز و مفاصل می‌توانند باعث دفع PMS گردند.

از دیگر منابع غنی امگا ۳ می‌توان به ماهی آزاد، تن ماهی، شاه ماهی و دیگر ماهی‌های چرب اشاره کرد که بهتر است حداقل دو بار در هفته آنها را مورد استفاده قرار داد.

غلات سبوس‌دار و آجیل

این خوراکی‌های خوشمزه دارای ویتامین B۶ می‌باشند که یک ماده مغزی بوده و در دفع PMS موثر است.

غلات و آجیل‌ها یک میان وعده مناسب برای زمان‌هایی است که احساس نفخ کرده‌اید اما این اطمینان را داشته باشید که آجیل مصرفی شما شور نبوده و حاوی فیبر و چربی‌های مناسب باشند.

در پایان باید گفت که تا حد امکان از غذاهای بسته‌بندی شده و پردازشی دوری کنید چرا که این مواد غذایی مملو از سدیم هستند.

توصیه می‌شود برای مبارزه با احتباس آب در بدن مواد غذایی نظیر پیاز، سیر، لوبیا، نخود، برگ‌های سبز، جعفری، چای و قهوه، شکلات تلخ،‌ کاکائو، سیب‌زمینی شیرین، گوجه، کلم بروکلی، میوه‌ها و کدو را همواره در رژیم غذایی خود داشته باشید.

پست های اخیر از درد مفاصل/ستون فقرات :
 آشنایی با تاندونیت مچ دست
درد مفاصل/ستون فقرات 1398.10.15
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب