ارتباط بین سردرد، خروپف و بی‌خوابی

44

آن‌هایی که به طور منظم خروپف می‌کنند بیشتر در معرض سردردهای روزانه هستند و این چیزی است که پژوهش‌ها نشان داده است.




 این فقط خروپف نیست که باعث سردردهای هر روزتان می‌شود بلکه بی‌خوابی نیز می‌تواند عامل سردرد باشد. پزشکان هنوز در مورد ارتباط این سه مطمئن نیستند اما در برخی افراد درمان آپنه خواب می‌تواند به برطرف کردن سردردهایشان کمک کند.

چه نوع سردردهایی در این باره مطرح هستند؟

سردردهای مزمن روزانه سردردهایی هستند که دست‌کم ۱۵ روز در هر ماه روی بدهند و شامل موارد زیر هستند:

* سردردهای تنشی مزمن

* همی کرانیا یا سردرد یک‌طرفه روزانه

* میگرن مزمن

* سردرد مداوم روزانه (سردرد روزانه‌ای که هر دو طرف سر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با تهوع خفیف یا حساس شدن نسبت به نور یا صدا همراه است)

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۳ دریافته بود افرادی که دچار سردردهای مزمن روزانه هستند بیشتر از افرادی که گهگاه دچار سردرد می‌شوند مستعد خروپف همیشگی‌اند. در این مطالعه ۲۴ درصد از آن‌هایی که سردردهای مزمن روزانه داشتند گفتند که «همیشه خروپف می‌کنند» در حالی که تنها ۱۴ درصد از افرادی که سردردهای اپیزودیک (دوره‌ای) داشتند خروپف می‌کردند.

به گفته‌ی سرپرست این تحقیق ممکن است آپنه خواب علت این سردردها در طول روز باشد اما آن‌ها متوجه شدند حتی افرادی که آپنه خواب نداشتند نیز، خروپف‌های همیشگی‌شان با سردردهایشان مرتبط بوده است.

مختل شدن خواب یا به عبارتی دیگر مکرر در طول شب بیدار شدن به دلیل خروپف یا ایست تنفس می‌تواند مکانیسمی باشد که منجر به سردرد می‌شود.

سایر مشکلات خواب نیز با سردرد مرتبط‌اند

به نظر می‌رسد بی‌خوابی نسبت به خروپف، ارتباط نزدیک‌تری با سردردهای مزمن روزانه دارد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ صورت گرفت، افرادی که سردردهای مزمن روزانه داشتند با افرادی که دچار سردردهای اپیزودیک کمتری می‌شدند مورد مقایسه قرار گرفتند و معلوم شد بیش از دوسوم آن‌هایی که سردردهای مزمن روزانه داشتند دچار بی‌خوابی نیز بودند اما تنها ۳۹ درصد از افرادی که سردردهای اپیزودیک داشتند دچار بی‌خوابی بودند.

خواب‌آلودگی در طول روز و خروپف کردن نیز هر دو در میان آن‌هایی که سردردهای مزمن روزانه داشتند بیشتر از آن‌هایی که گهگاه دچار سردرد می‌شدند شایع بود.

طبق یافته‌ها ۴۳ درصد از افرادی که سردردهای مزمن روزانه داشتند دچار اضطراب یا افسردگی بودند و ۲۶ درصد از آن‌هایی که سردردهای اپیزودیک داشتند مبتلا به اضطراب یا افسردگی بودند. این رقم می‌تواند قابل توجه باشد زیرا داروهایی که برای درمان درد یا افسردگی به کار می‌روند ممکن است تشدیدکننده‌ی مشکلات تنفسی موجود در برخی از اختلالات خواب باشند.

برطرف کردن مشکل

اینجا چیزی شبیه قضیه‌ی «اول مرغ بود یا تخم‌مرغ» وجود دارد! سردرد مزمن ممکن است باعث اختلالات خواب شود اما اختلالات خواب هم می‌توانند موجب سردرد شوند. همچنین هم خواب بسیار زیاد و هم خواب بسیار کم هر دو عامل میگرن هستند.

اگر آپنه خواب دارید این امکان وجود دارد که درمان آپنه خواب، سردردهایتان را کمتر یا برطرف کند.

در غیر این صورت باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا کمکتان کند سردردهای مزمن روزانه‌تان درمان شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب